Gå til innhold

IKKE godkjente felger på BMW!

Ranger emnet


piijay

Anbefalte innlegg

Har vert på kontroll hos biltilsynet i dag og skulle få skrivd inn senkesettet mitt og hjuldimensjonene i vognkortet! Har en 2000 modell 318ci! Senkesettet gikk greit, for TUV papir og alt var i orden, men så var det felgene... Vegvesenmannen kicka VELDIG på at eg hadde 235 framme og 265 bak, noe som tydeligvis ikke er tillat på min BMW. Står tydeligvis ikke i typegodkjenninga for bilen at eg har lov å ha forskjellig dimensjon fremme og bak. Hjula tar ikkje borti når eg svinger eller noe. Har 235/35 R19 fremme og 265/30 R19 bak. Noen som vet om hva jeg kan gjøre eller er det ingen utvei utenom å bytte felgene? har skrudde alufelger til 12 000 spenn for stykke, så hadde vert JÆ...LI kjipt å måtte skru de av!! Som en følge av dette fikk jeg heller ikke senkesettet godkjent fordi at når hjulene ikke var godkjent har jeg heller ikke godkjent 4-hjulskontroll! HVA GJØR JEG????????

 

fortvilet :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp

 

Edit: Tipper jeg vet hvem som tok kontroll på bilen din ;) (ser han litt sur/sint ut?)

Du kan jo kontakte produsenten av felgene for å høre om de har TÜV-papirer eller annen dokumentasjon.

Vanligvis trenger man ikke å godkjenne felger, men når det gjelder forskjellige dimensjoner, blir det litt mer spesielt igjen.

Endret av Raceworld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. godt poeng ;) har den forsåvidt godkjennt til 195/40 R17 da, men ka skjer om eg bare gir faen i å vise den på biltilsynet innenfor den fristen eg har fått? klipper de skiltene?

 

Sålenge rulleomkretsen ikke overskrider 3% av opprinnelig verdi så slipper du egentlig i skrive dette inn i vognkortet selv om du skulle kjøre med 255/20 R19(Tatt ut av lufta!), men siden det er 2 forskjellige dimmensjoner forran og bak tror jeg det kan være lurest å ta en telefon til vegvesenet og høre litt med dem om det finnes noen måte å godkjenne dette på.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre bilen din er typegodkjent med forskjellig dekkdim foran og bak, eller annet uavhengig labratorium går god for dette (tuv f.eks), så er det ingen måte å vri seg unna. Da må du pent møte opp med lik dimensjon foran og bak.

 

Alt slikt står greit forklart i kjøretøyforskriften. En forskrift som kan være lur å lese litt i før neste besøk på trafikkstasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge rulleomkretsen ikke overskrider 3% av opprinnelig verdi så slipper du egentlig i skrive dette inn i vognkortet selv om du skulle kjøre med 255/20 r19(tatt ut av lufta!), men siden det er 2 forskjellige dimmensjoner forran og bak tror jeg det kan være lurest å ta en telefon til vegvesenet og høre litt med dem om det finnes noen måte å godkjenne dette på.

 

 

5%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å godkjenne felgene. Ikke bry deg om politiet. De er bare misunnelig fordi de ikke har råd til å kjøre BMW selv.

 

Det er også helt uproblematisk i forhold til forsikringen. For å avkorte forsikring/regress så må de bevise at uorginal hjuldimensjon er årsak til ulykken/skaden. Det er i praksis umulig, så du kan kjøre med disse felgene uten bekymring. Det har du mitt ord på.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å godkjenne felgene. Ikke bry deg om politiet. De er bare misunnelig fordi de ikke har råd til å kjøre BMW selv.

 

Det er også helt uproblematisk i forhold til forsikringen. For å avkorte forsikring/regress så må de bevise at uorginal hjuldimensjon er årsak til ulykken/skaden. Det er i praksis umulig, så du kan kjøre med disse felgene uten bekymring. Det har du mitt ord på.

 

du er litt av en type buskmann, først så skal du anmelde alt og alle for div små ulovligheter, så oppfordrer du til lovbrudd etterpå...Men som buskmann sier, det er riktig det han sier med at de må bevise årsakssammenhengen.. så kjør på med gromfelgene;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er litt av en type buskmann

 

Kan ikke du ta med deg den daukjørte Mercedesen din inn på et grustak og kjøre i sirkler til dieselen tar slutt? Fyll gjerne full tank først.

 

piijay: Ja, det høres ut som en god plan. Eventuelt kan du selge felgene til noen pakistanere på finn.no. De er helt gærne etter slikt har jeg sett.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du ta med deg den daukjørte Mercedesen din inn på et grustak og kjøre i sirkler til dieselen tar slutt? Fyll gjerne full tank først.

 

piijay: Ja, det høres ut som en god plan. Eventuelt kan du selge felgene til noen pakistanere på finn.no. De er helt gærne etter slikt har jeg sett.

 

hvem av dem?;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Racerworld: ja, han va LITT over middels sur :P spesielt når han såg at det va forskjellig dimensjon fremme og bak :P eg veit ikkje, men forsto det sånn eg måtte ha felgene i orden for å få godkjent senkesettet, at det hang sammen på et vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i å godkjenne felgene. Ikke bry deg om politiet. De er bare misunnelig fordi de ikke har råd til å kjøre BMW selv.

 

Det er også helt uproblematisk i forhold til forsikringen. For å avkorte forsikring/regress så må de bevise at uorginal hjuldimensjon er årsak til ulykken/skaden. Det er i praksis umulig, så du kan kjøre med disse felgene uten bekymring. Det har du mitt ord på.

 

Du er litt av en type Buskmann, først så skal du anmelde alt og alle for diverse små ulovligheter, så oppfordrer du til lovbrudd etterpå.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår