esbandos Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 (endret) Hei.. Har en snodig lyd når jeg kjører, evt rygger, og skal kjøre forover igjen.. Da kommer det en metallisk lyd idet jeg kjører forover.. Får samme lyden dersom jeg kjører rolig f.eks gjennom byen, for så å gi flat fjøl.. Var under nettopp å sjekka, å bytta til noen andre momentstag jeg hadde, med omtrent nye foringer i.. De gamle som var der, var gått i oppløsning, så jeg trodde jeg hadde funnet feilen, men neida.. Når bilen står med bakhjulene i lufta, og i gir, samt håndbrekk helt på omtrent, har jeg litt slark i hjulene.. (kjører med orginal volvo diffbrems).. Klarer å bevege hjulene ca 3-5cm før det stopper.. Er den samme metalliske lyden da.. Hva kan dette komme av? Diffbremsen har gått i underkant av 100k ca.. Endret Mai 5, 2009 av esbandos Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 kan være slark i kronhjul\pinjong, eller et akselkryss med slark i. sistnevnte er lett å kjenne, med en hand på hver side av krysset, på mellomakslingen. kronhjul\pinjong-slark vil du se\høre hvis du vrir frem og tilbake på mellomakslingen uten at hjula beveger seg Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Mellomakselen er det IKKE.. Den er så tight og fin atte.. Men ja, mellomakselen kan jeg bevege 2-3-4-5cm med brekket på og i 1.gir.. Så er noe inni diffen som er slark i.. Noen typiske ting det blir slark i? Lagrene? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilhetty Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Når jeg kjøpte sperreakselen min så klarte jeg ikke å holde igjen det ene hjulet mens det andre gikk rundt. Men etter mye slædding og morro så går hjulet motsatt vei når jeg snur på det ene hjulet akkurat som om det var en vanlig aksel uten sperre. Men kan jo hende at du har klart å knekke den pinnen inni der, er forklart her: http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/diff_lsd_volvo_dana.htm Siter MVH Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Akslingen funker som faen ellers da.. Sperrer som en gal og greier.. Kan vel ikke ha noe med at jeg omtrent aldri har bytta olje på den? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 det virker jo rimelig fornuftig at den uten noen form for vedlikehold noen gang i ditt eie begynner å krangle. du kan jo med det samme sjekke om hvor det muligens er slakke og. høres for min del ut som at det er mye dødgang mellom kronhjul og pinjong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Den har jo alltid hatt rikelig med olje.. Har bare etterfylt, aldri bytta etter hva jeg husker.. :P Hvis det er dødgang mellom pinjong og kronhjul, hva er da årsaken? Kan jeg bytte disse, eller må jeg ha nytt alt? Diffklumpen og hele greia altså. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Min bror hadde samme problem med en bmw e30 325iturbo, Der hva det kronhjul og pinnjongen som var slitt. hadde 1/4 omdreining slakkpå hjulet. fint nor man skal ta en burnout, :) Du kan jekke bilen opp på begge sider og se på mellom akling, samtidig som du dreier på hjulet, men kan også værre stikkakslingene inne i diffen. Man klarer og bevege på hjulene litt om håndbrek står på og den står i gear. kan prøve litt sagspon inne i diffen med olje, så blir lyden borte, :P Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Hmm.. Har lest litt rundt på diverse forum, og det går igjen at mine symptomer sikter mot slitt pinjong/kronhjul.. Men som jeg sa lengre opp her, er det uansett hvilke kronhjul og pinjong jeg bruker? Eller må jeg bruke fra en lik 1031aksling med volvo-diffbrems? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Skal værre samme det. men dah må du bruke samme shims som fra den du tar drevene ifra, Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Okei.. Shims er den "skiva" som er der mutteren til pinjongen er ja..? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Det smarteste er og bruke helle akslingen. men det er siver mellom diffen og lagret som bør værre rett. det er også sims der du sier det er, :P Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 Hele akslingen gidder jeg ikke bytte.. Må jo ha diffbrems..! :D Demonterte en 1031 for ei stund siden.. Var bare shims der hvor jeg sa i en post lengre opp.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Buøyvolvo Skrevet Mai 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2009 jah, men kan flytte over diffen. til den nye akslingen.;) så får du diffbrems.;) Siter OLD VOLVO`S NEVER DIE, tHEY ONLY GO FASTER...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Mai 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2009 sjekk hovedforinger, bakaksel. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.