Gå til innhold

Luftmengdemåler, økt bensinforbruk, + +

Ranger emnet


jopapir

Anbefalte innlegg

Hei.Har en 99 passat 1.6l som fusker og mister kraft rundt 2000 rpm, dette vet jeg jo er typisk luftmengdemåler problem, men har i det siste merket at bensinforbruket har gått opp. På sommerkjøring, blandet kjøring bruker jeg nesten 1 liter på mila.. med 1.6...

Hva tyder det på? Forsatt luftmengdemåler, eller noe annet?

Har ikke tilgang på Vag-com så får prøve å diagnosere litt her.

 

Har fortstått det sånn at man kan koble av lmm å se om bilen går bedre da? Kan man kjøre lenge rundt uten lmm og hva innebærer det?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ofte lurer mange til å tro at noe er galt, er at sommerdekk med god bredde samt bruk av aircondition lett kan øke gjennomsnittsforbruket med 0,1l på mila.

 

Hehe, har verken breie dekk eller aircondiion jeg. ;)

Kobla ut lmm idag, uten å merke noe spesiell forskjell, er vanskelig siden det er såpass periodisk, selv om jeg syns bilen totalt sett er slappere for tiden. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 1,9 Tdi 115Hk 2000 mod med de samme symptomene. Kjørte på ferie med defekt LMM uten at noen tok noe skade av det (ikke annet enn at maks fart opp Lierbakkene var 70 Km/t...). Det var en befrielse å få ny! Har andre problemer med dagens 1,9 (2002) og tok av LMM for å sjekke. Det enkleste er nok bare å koble av kontakten til LMM for å se om symptomene er de samme. Hvis ja så er det nok LMM (den bytter du lett selv og sparer mange 1000). Fikk selv dette tipset her på forumet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er nok bare å koble av kontakten til LMM for å se om symptomene er de samme. Hvis ja så er det nok LMM (den bytter du lett selv og sparer mange 1000). Fikk selv dette tipset her på forumet :-)

 

Så om bilen fortsatt går elendig når jeg kobler ut Lmm så er det mest sannsynlig lmm´en som må byttes?

Ville gjettet at det var omvendt, jeg! :P Så feil kan man heldigvis ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg bilen inn på diagnose og følgende feilmeldinger har kommet opp:

 

- Lambdaregulering, øvre grenseverdi

- Luftmengdemåler, avbrytelse, sporadisk

- Føler for insugslufttemperatur, avbryelse, sporadisk

 

Fikk fortalt at luftmengdemåleren er "synderen" for symptomene her. Så er det sagt, om noen har bruk for dette senere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har de ikke den hitachi som jeg har i passaten min. Er motorkode ARM med en luftmengdemåler som tydeligvis få andre bruker. Finner endel som passer i england, men har ikke funnet en annen leverandør i Norge enda. Finnes vell et eller annet sted. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har de ikke den hitachi som jeg har i passaten min. Er motorkode ARM med en luftmengdemåler som tydeligvis få andre bruker. Finner endel som passer i england, men har ikke funnet en annen leverandør i Norge enda. Finnes vell et eller annet sted. :-P

 

3-pins kontakt?

Isåfall er det samme som jeg kjøpte hos Biltema, var forøvrig ikke det som feilet min bil :|

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-pins kontakt?

Isåfall er det samme som jeg kjøpte hos Biltema, var forøvrig ikke det som feilet min bil :|

 

Aha? Så jeg trenger ikke en nøyaktig kopi av den jeg har i bilen nå? Så lenge det er 3-pins kontakt så skal det fungere? Isåfall fikser jeg jo ny lmm i morgen da!

Hadde vært utrulig kjekt om det var sånn! Bor foresten i Harstad, hvor biltema nettopp har åpnet. <3

 

Er 3-pins kontakt i bilen min iallefall.

Husker du produktnummer på lmm´en du kjøpte på biltema?

Endret av jopapir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha? Så jeg trenger ikke en nøyaktig kopi av den jeg har i bilen nå? Så lenge det er 3-pins kontakt så skal det fungere? Isåfall fikser jeg jo ny lmm i morgen da!

Hadde vært utrulig kjekt om det var sånn! Bor foresten i Harstad, hvor biltema nettopp har åpnet. <3

 

Er 3-pins kontakt i bilen min iallefall.

Husker du produktnummer på lmm´en du kjøpte på biltema?

 

Var denne jeg kjøpte, sjekk delenummeret som står på den du har, så skal du se at det stemmer:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har samme problem med min passat....så si gjerne fra om du fikk byttet lmm - og om det ble bedre??

 

Hei du!

 

Jepp, var helt klart lmm! Kjøpte ny fra sagrenda bilopphuggeri. Det fungerte flotters det.

Nå er det jo klart at luftmengdemålere er ganske skjøre greier, som ikke burde ligge lenge eller bli kastet mye rundt på. Den første jeg fikk derifra fungerte ikke, men jeg fikk en ny sendt oppover raskt, hvor alt var i skjønneste orden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår