Gå til innhold

Reklamasjon privat salg.

Ranger emnet


DTM

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter at jeg har lest opp og i mente her, og i andre fora er jeg fortsatt usikker.

Jeg har solgt en Nissan 200sx s14a. Kjøper har først prutet ned kjøpesum med 35", kansje uvesentlig her, men.

Vi har en Naf kontrakt for kjøp mellom private. Har krysset av i alle boksene, også selges som den er. Har lest at denne ikke gjelder så sterkt, men uansett krysset av. Da det er montert et uorginalt ratt istedenfor original med airbag, slik at horn ikke virker, samt at "fjær" som holder tanklokk oppe ikke fungerer, må holdes nede til lokk vippes ut, sa jeg til kjøper, lever bilen til Bjørnstad bil så er dette en smal sak for de å fikse, noe jeg fikk beskjed om på mail fra Bjørnstad. Jeg er absolutt ingen bilmekaniker, men jeg har "lest", nå i ettertid på div fora at SR20DET motorer veldig ofte har en "tikkelyd"når den er varm, blir da omtalt som normalt, bilen er jo over 10år gammel. Kjøper får også på veg hjem etter kjøp merke at den fusker ved pådrag. Bilen blir satt inn hos Bjørnstad hvor de ser at wastegate er stillt helt inn, noe som var årsaken til fusk, så den biten lar seg rette med riktig innstilling av denne. Men når da Bjørnstad ser på bilen, lytter med stetoskop ol, viser det seg at kamaksel begynner å bli slitt, merk begynner å bli slitt. Med da selvfølgelig anbefaling om reparasjon så langt som et vondt år. Det konkluderes med at det rimeligste ville være å sette inn en byttemotor, noe selvfølgelig Bjørnstadbil sitter på, de er tross alt en av verkstedene som rager høyest når det kommer til 200sx og Skyline. Jeg har eid bilen i litt over et år selv, den er bygd opp i Tyskland med større turbo og det vanlige disse bilene blir modifisert med. Altså en ombygd bruktimportert bil fra Tyskland. Igjen, jeg er ingen bilmekaniker, har brukt bilen kun på gate og utstilling, ikke banekjøring. Den var i mine øyne god som gull de knappe 7500km jeg brukte den, funka som bare det for meg. Det jeg blir noe forundret og overasket over er hva "alt som bør gjøres" innbefatter. Kjøper har nå fått "blod på tann" og truer med å få utrettet "alt", eller så hever de kjøpet. Men jeg er da veldig usikker på hva de kan kreve av meg, det er tross alt en 10 år gammel bil som er importert slik av importøren jeg kjøpte av. Noen som har vært borti lignende, eller "kan" dette? Takker for alle innspill her.

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Større feil og mangler som du viste om er grunn til å reforhandle eller heve kjøpet.

 

Men når da Bjørnstad ser på bilen, lytter med stetoskop ol, viser det seg at kamaksel begynner å bli slitt, merk begynner å bli slitt.

Dette er ikke en feil eller mangel, men normalt slit og bruk. Hadde jeg vært kjøper på en slik bil ville dette også vært noe jeg hadde undersøkt da dette ville jeg forventet kunne være slit på en sånn bil.

 

Så sant det ikke er noe du har unnlatt å fortelle høres det ut som du har ditt på det rene.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Som jeg sa i første innlegg i denne tråden, så er jeg absolutt ingen bilmekaniker, men en som setter bort bilen til så enkelt som oljeskift og pluggbytte. Noe jeg gjorde i høst, før jeg vinterlagret den tidlig desember. Da hadde jeg den hos Speedparts hvor de byttet olje, filter, plugger, luftfilter og monterte ny bensinpumpe. Ole der sa at dette var en veldig bra bil av typen, men han nevner der at motor har en liten "tikkelyd", men dette var helt vanlig på denne type motor, så jeg slo meg til ro med dette! At jeg har holdt igjen opplysninger er ihvertfall helt utelukket! For å være ærlig så hørte jeg ikke denne lyden en gang selv, he he. Igjen bilen var god som gull for meg, men da Bjørnstad bil begynner å lytte med stetoskop ol, på en 10år gammel bil, skjønner jeg at man finner slike "slitasje" lyder som man må regne med, uten at jeg er sikker her! Igjen, innspill slik at jeg får roet meg noen hakk ned er VELDIG velkomment! Selvfølgelig innspill andre vegen, jeg har ikke tenkt til å gjøre meg til kjeltring, men forholde meg til fakta og rett her.

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt å selge bruktbil, det er alltid noen tullinger som skal prute på alt mulig rart. Men du har kontrakt, solgte bilen i god tro, og uten å vite om disse feilene. Dette går nok bra :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det mange ganger før, men jeg kan gjerne gjenta. Jeg fatter og begriper ikke at ikke folk som skal kjøpe bruktbil, og da spesiellt av private, ikke klarer å finne ut hva som er galt med bilen FØR de handler.

 

Men som sagt over her, har du sagt det du visste om så har du intet å frykte..

 

Byttemotor pga slitt kamaksel????? What The Fuck??

 

Tror jeg kjører bilen min i en fjellvegg før jeg selger den jeg, så kan i hvertfall ikke en eller annen kronidiot komme å klage på at han ikke så det var noe galt før han kom hjem..

 

Blir bare oppgitt jeg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ser ut som om jeg skal få sove i natt, om det er riktig som dere svarer har jeg vel "mitt på det tørre". Om en kam er slitt, betyr vel ikke at motor raser av den grund? Om bilen blir behandlet normalt, og anbefalt oljeskift m.m overholdes vil vel dette gå bra tenker jeg . . . . . . . ?

 

Bjørnstad bil mener at dette er en slitasje som ligger lenger tilbake, mest sannsynlig pga slurv nettop med oljeskift m.m. I og med at jeg har eid bilen et drøyt år så har også jeg kjøpt bilen med slitt kam! Uten at dette muligens har noe med saken å gjøre? Da jeg overtok bilen av importør var ny olje og filterskift nettop utført, og da jeg så at 5000km kjørt nermet seg ble det utført skift m.m igjen av Speedparts. Og da til dette med grunnlag for heving grunnet en slitt kam, er det mulig å få igjennom ved en eventuell tvist tro? Takk så langt, trenger flere innspill!

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

 

En liten update her: Et par brev nå mellom kjøper og meg, jeg ber nå kjøper om å dokumentere sine krav, samt at han dokumenterer at jeg eventuellt har vist om noe slitasje. Så får vi se hva han gjør. Dette er en ombygd bruktimportert 10 år gammel bil som ble "solgt som den er".

 

Har også forespurt hos en rekke merkeforhandlere om kjøp av bil fra privat, hvilke rettigheter man da kan kreve, og ALLE sier at det er "garanti ut gårdsplassen", umulig å få igjennom noe særlig, da skal ting dokumenteres osv!

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis bilen er ombygd som du sier burde dette være nok for saken din. En bil som er "trimmet" vil aldri ha vanlig garanti og heller ut gården garanti. kan ikke skjønne at han nå kommer for å heve kjøpet og påstå at disse feilene skal resultere i motor bytte (er vel heller at bjørnstad bil hadde en ekstra motor stående?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

 

En oppdatering her: Mottatt brev fra avokat som kjøper har engasjer hvor det kreves "ny" motor osv osv osv, eller heving av kjøp! Det vedlegges en tilstandsrapport fra Bjørnstadbil hvor det er kontrollert 66 punkter, 53 av disse får tilstand B som sier God funksjon, 13 punkter får C, som sier Usikker/noe svak funksjon. A sier nytt/lite brukt!

 

Det eneste som ingen av oss kunne vite om er punkt som sier ulyd i motor.Slitt kamaksel(innsug) og noe svetting fra register VS og svetting fra bakdiff!

Kunne ramset opp alle punkter som får C, men det blir tørt! Et eksempel er ratt mangler airbag! Original ratt med airbag fulgte med, samt et ekstra Momo ratt, altså 3 ratt fulgte bilen!

 

Refererer fra svar jeg mottok fra Forbruker rådet: Det må være en mangel ved bilen som selger er ansvarlig for, for å kunne reklamere!

Videre at man IKKE kan forvente det samme av en eldre bil, som fra en ny!

Selger vil heller ikke være ansvarlig for problemer som skyldes normal slitasje eller ulykkeshendelser.

SYNLIGE feil og mangler vil være KJØPERS ansvar og risiko! Slitasje i motorkomponenter vil da ikke defineres som en mangel, dette er en trimmet bil som normalt vil kunne ha en raskere slitasje akselerasjon!

 

Sitererer også noe annet jeg fant på nettet som er et svar fra Bilimportørenes Landsforening:

Det nevnes følgende eksempler som kan medføre garantibortfall:

 

Modifikasjoner som ikke er utført i henhold til bilprodusentens spesifikasjoner og krav.

 

Trimming.

 

Inngrep i forskjellige elektroniske styreenheter/komponenter.

 

Inngrep som medfører økte avgassutslipp.

 

Økt slitasje(redusert levetid) på for eksempel motor, girkasse, øvrige drivlinje med mere, som en følge av økt dreimoment/motorstyrke.

 

Har sendt et svarbrev med referanse til en hel del mere enn det jeg orker å skrive her, og avslutter med at de er vellkommne til å ta dette videre rettslig!

Det var nemlig noe de avsluttet brevet fra advokaten med! For noen duster! Skal holde tråden varm med oppdatering når noe mere skjer!

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig, kjøper man en herjebil av den klassen som er over ti år gammel så kan man IKKE forvente at hele bilen er strøken.

 

Btw, en SR20DET får man jo hivd etter seg alle veier for nesten ingenting. Får en følelse om at en person uten peiling på bil og motor skal ha en strøken "gammel" 200SX opp i fingrene med lite evner til å være tolerant. Man må da ha forståelse for det man kjøper.

 

Er ikke første saken dette, har lest om folk som har kjøpt 20 år gamle biler og klager på slitedeler. LER MEG IHJEL :D

 

Jeg hadde skrevet et brev med begrunnelse hvorfor du motstrider kravet til advokaten og lagt på røret videre for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her virker som en kronidiot av en bilkjøper. Du har ditt på det rene og det som dette verkstedet sier er normal slitasje.

 

Er vel doble overliggende kammer på denne og slike får man vel tak i for noen få høvdinger og er ikke det mest kompliserte å bytte vil jeg tro (aldri vært borti denne typen bil, men men..) Er mange bandittverksteder der ute som bare er interessert i å skaffe seg mer jobb enn det det strengt tatt er nødt til.

 

Kjøperen har en veldig svak sak, det er jo hans ansvar og sjekke ut bilen før han kjøper den. Du har gitt han de feilene du viste om og dermed kan ikke du bebreides for noe. Bilen er av typisk morroobjekt og vil uansett ha større slitasje en en 1,6l corolla pendlerbil. = Grundigere sjekk av kjøper.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Godt det er flere enn meg som syns denne kjøper er stokk dum, krever at denne skal fremstå som "ny", selv om den er 10 år, og er "trimmet"!

Bilen funker som faen den, men de har hengt seg opp i hva Bjørnstad bil "annbefaler".

BTW: Bilen ble ifjor(08) premiert med 1 plass beste sx i Nissan Sporting treff i Kristiansand!

 

Et bilde av bilen det er snakk om, uten hvit stripe i frontvindu, har sota vinduene i tillegg samt hvite blink i frontfanger!

 

679668cc085841afa35a6ec8dee3fb0b1822ce.jpg

 

Primera M6

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår