Gå til innhold

Turbokit til B230F

Ranger emnet


Sebbe91

Anbefalte innlegg

Er det med IC i hele tatt?

Hvor har de tenkt å ta olje-returen?

Hvis turboen er vannkjølt, så må det og lages..

Hjerner må i allefall byttes (det sier dem jo ingen ting om!?)

 

Litt skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og va med downpipe? vil ikke denne bli feil, og det er vel ikke samme kompresjonen i en F motor i forhold til en fk/ft, da vil vel dette bli feil. Og som ruzlebiff sier, hva med IC og hjerner? kan aldri tenke meg at du får 300hk med dette settet.

 

Men dersom de mener at dette er tenkt til en orginal fk/ft så kan det jo være realistisk, men da trenger en jo chipper.

Så veldig skeptisk til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting er sikkert, det går fint ann å bruke en b230f motor med turbo da. har kjørt med b230f blokk å turbo i 3 år no å har kjørt med jevnt 1bar trykk, har ikke hadd noe problemer med blokka enda, kunn tatt livet at 1topp pakning grunnet tenings bank å det var det innsp sin skyld at skjedde.men at en topppakning ryker kan skje på alle typer motorer. gamel type type b230f blokk har samme svak rådene som b230et, eneste forskjellen på disse blokkene er kompresjonen. har du derimot nyere type b230f blokk så har du mest sansynligvis samme råder som b230ft/fk men andre stempel, som gir høyere komp.min erfaring er at b230f blokka grunnet høyere komp er litt kjappere å ha med å gjøre før turbo trykket kommer kontra en turbo motor med lavere komp. men dette er ingen eksakt vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kinakittet der er ren svindel!

TurboXS manifoilen suger balle, samt kan vedde på det er en kinaturbo også :P koster vel sikkert samlet 1500kr fra usa, hehe.

 

Om du skal +t, så:

* 940t bensin og tenningshjerne

* 940t dyser + formotstander (ev. 850t dyser, høyohms)

* 940t intercooler +trykkrør og slanger, 240t intercooler brakkerter

* 940t turbo (13c) m. 90+ turbomanifoil, olje og vann tur/returrør

* downpipe til 240 (t.d. jt superflow 3")

 

Så må du modde litt da, olje tur og retur.. Vann kan du fikse med slangene og rørene fra 940t. 180-200hk skal gå, om motoren din er frisk og du kjører 98 oktan. dog. bør du chippe i alle fall bensinhjernen om du skal t.d. 200hk..

 

husk at du må ha bensin og tenningshjernene.. om du skal kjipe an ut og vil riske motoren din, så kan du alltids koble sammen med vanlige f tenningshjernen, men da bør du enten:

kjøre E85 (42% større dyser enn 337ccm, mao.. nesten 500cc)

eller:

kortslutte pin 18 med pin 20 på tenningshjernen (dette gir -3 grader fortenning).

 

N/A tenningshjernen har nemmelig 15 grader vs 12 på turbohjernen.

Med E85 kan man gå +3 på turbotenningshjernen, men det er jo fremdeles en annen map og alogaritmer enn N/A hjernene.

 

Til e85 og turbo, er en b230f gjerne bedre enn b230ft/fk.

Forutsetning er at du tar hånd om e85, turbotrykk, chip, m.m., men du vil få mer power med høyere kompresjon på E85. Rådene i en 89' b230f tåler like mye som en 98' b230ft/fk, men du kan jo alltids også forbedre andre ting som t.d. 531 topp, bedre topp-pakning, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an og sette inn en trimchip i vanlig f hjerne?

 

ja.. men jeg ville bare kjøpt delene fra usa, alt du trenger.

 

lag en tråd på http://forums.turbobricks.com og skriv du trenger et +t kit.. Kan risikere at du har alt du trenger for ca 3000kr inkl frakt (gjerne noe mer nå, pga. finanskrisetiden).

 

Ps. forutsetningen er at du har en 1989+ 240 med lh.2.4!

 

Ellers, her ser du tenningsmodden:

http://www.bilder.raskt.net/picture/original/web_web_ltpgtVolvo_B230_LH24ltpgtltulgtltligtEZK/349.intervev

 

Du kan lage den gratis.. finn et par brukte setevarmebrytere, litt ledning og en T kobling, noen kabelsko og vips..

 

Selve kontaktene inni tenningshjernepluggen er samme som brukes i dysekontaktene, i div bilstereokontakter, m.m., så du kan få tak i det mer eller mindre gratis hos huggeren. Du bør kortslutte mot pin 20, for å forhindre støy.

 

-6 grader: 19+20

-3 grader: 18+20

0 grader: 18+19 (ev. ingenting)

+3 grader: 18+19+20

 

med to brytere, kan du bare gjøre som jeg gjorde der -3 | 0 | +3.

Har du en treposisjonsbryter, kan du gjøre flere kombinasjoner, men det er veldig sjeldent du trenger noe annet enn +3 på E85.. Ev. 0 på blyfri 98. Som regel kan du kjøre +3 der også, men du gjør selvsagt alt dette på egen risiko :)

 

Når du da skal på eukontroll, kjører du den gjerne på -3 eller -6, som da fører til varmere eksos (renere forbrenning).

 

husk også at lh2.4 bruker en tid på å lære seg parametre (long term fuel trim).

Du bør aldri slå av/på denne mod mange ganger mens du kjører, den påvirker også bare dellast (ikke fullgass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det folk som kan selge meg alt jeg trenger for å sette på turbo, på turbobricks.com? eller hjelper de meg bare å skaffe delene? jeg har ikke noe lyst å bestille en og en del fra usa :P

 

og hvor mye hester er det "trygt" å få ut av en B230F som har gått 324 000km? eller er det ikke lurt å sette turbo på den i det hele tatt?

Endret av Sebbe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal nok klare å makse ut 13c og ft/fk dyser.

vil du ha mer effekt, kan du jo alltids bytte til lavkomp stempler.

 

b230f 1989+ blokken tåler like mye som ft/fk blokken, det er også samme styrke på rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår