Gå til innhold

Sata-pistol lekker

Ranger emnet


burnoutking

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en SataJet 2000 HVLP-sprøyte, som jeg har ett problem med: når jeg ikke holder inne avtrekkeren, så lekker det en stråle (et par dråper i sekundet) fra dysen. Hva kan det være? Jeg mangler det filteret som sitter mellom koppen og sprøyten (nederst i koppen), men kan det ha noe å si?

 

Lurer også på hvordan jeg kan stille inn denne sprøyten optimalt. Slik jeg har det nå har jeg den bakerste skruen som justerer sprøytebildet ca. 4/5 ute, og fargematingen midt på. Synes det fungerer bra, men er det en optimal måte å stille den inn på?

 

 

På forhånd takk. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det har nok ikke noe å si på filteret i koppen. Har selv lakket flere ganger uten dette, uten problemer.

Det jeg så for meg umiddelbart om jeg forstod problemet riktig er at nåla i sprøyta ikke tetter skikkelig.

Lekker det luft samtidig? Prøv å plukk ren sprøyta og rengjør den godt, og sjekk spissen på nåla og at den ligger an skikkelig i front.

 

 

Angående justering av sprøyta så er vel dette litt individuelt føler jeg.

På jobben er det stort sett jeg som lakkerer, men en annen bruker sprøyta innimellom og vi stiller inn sprøyta forskjellig. Har vel mye med hvordan du personlig fører sprøyta, hva slags trykk du kjører på, og ikke minst hva du skal lakke.

Jeg stiller gjerne inn sprøyta forskjellig for hver ting som skal lakkes, og også underveis i lakkeringen avhengig av kriker og kroker og hva du lakkerer.

 

 

Men nå er ikke jeg noen lakkerer... jeg bare lakkerer, og har lakket en del :) Men ingen fagmann.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det har nok ikke noe å si på filteret i koppen. Har selv lakket flere ganger uten dette, uten problemer.

Det jeg så for meg umiddelbart om jeg forstod problemet riktig er at nåla i sprøyta ikke tetter skikkelig.

Lekker det luft samtidig? Prøv å plukk ren sprøyta og rengjør den godt, og sjekk spissen på nåla og at den ligger an skikkelig i front.

 

 

Angående justering av sprøyta så er vel dette litt individuelt føler jeg.

På jobben er det stort sett jeg som lakkerer, men en annen bruker sprøyta innimellom og vi stiller inn sprøyta forskjellig. Har vel mye med hvordan du personlig fører sprøyta, hva slags trykk du kjører på, og ikke minst hva du skal lakke.

Jeg stiller gjerne inn sprøyta forskjellig for hver ting som skal lakkes, og også underveis i lakkeringen avhengig av kriker og kroker og hva du lakkerer.

 

 

Men nå er ikke jeg noen lakkerer... jeg bare lakkerer, og har lakket en del :) Men ingen fagmann.

 

Hei

 

Takk for utfyllende svar. Nei, sprøyten lekker ingenting luft. :)

Den lekker òg hvis jeg ikke har den tilkoblet trykkluft.

Skal prøve å rengjøre den ordentlig.

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør den ren ;) og sjekk pakninger:)

Takker.

 

Skal ta å rense den, skal stikke innom lakkforhandleren i morgen og kjøpe noe å rengjøre den med. Ellers, hvilke pakninger er det du tenker på? :) Er dette evt. noe man får kjøpt i en vanlig lakkbutikk?

 

Er ellers veldig fornøyd med sprøyten. :)

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sata jet 3000, digital sprøyte hvlp. Sjekk at det ikke er noe dritt og smuss i dysa som gjør slik at nåla ikke går helt frem, da vil den ikke tette helt og sprøyta vil lekke.

 

Fårøvrig når det kommer til innstilling, ifølge Standox, SKAL vannbase lakk legges med 2 bar, uansett om det er HVLP, RP eller underkopp sprøyte. Blir det får høyt trykk, får ikke pigmentene lagt seg slik de skal, og man klarer ikke og oppnå samme farge 2 ganger. Nå skal det sies at vi er ekstremt nøye med farge, og nøyanse forskjell på jobb.

 

joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

 

Skal ta å rense den, skal stikke innom lakkforhandleren i morgen og kjøpe noe å rengjøre den med. Ellers, hvilke pakninger er det du tenker på? :) Er dette evt. noe man får kjøpt i en vanlig lakkbutikk?

 

Er ellers veldig fornøyd med sprøyten. :)

 

 

Hmm. Har du tatt av dysen, vasket den i tynner etter du har sprøyta med den å du har vell tynnervasker med kost? lurer bare på siden du skal til lakkforhandleren å handle rengjøringsutstyr!

 

det er vell noen pakninger som ikke er tett, eller avtrykkern som er trykt inn elns. Prøv å vask avtrykkern med tynner samt olje den opp med en silikonfri olje! jeg er usikker på va problemet er akkurat

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår