Gå til innhold

servo til volvo 145

Ranger emnet


viggo73

Anbefalte innlegg

tenkte å bruke hele sulamitten.har prøvd å fin servo i fra en volvo 164 men finn ingen.

 

Jeg vet av et 164 vrak, kan jo være at snekka er der.. Men jeg får ikke sjekka det før uti mai en gang siden bilen er under tja 1 meter snø og den ligger på taket, så hvis du ikke har det kjempetravelt med å få montert servo så kan jeg sjekke dette når den er fram-tint (skal uansett se etter noen karosserideler på den). Det å bygge om til tannstang er nok en h.vetes jobb, og jeg mener å ha lest at 240ens tannstang er for brei. Vet at en kar i england klarte å få tannstanga fra en 360 til å passe men det er alt jeg vet..

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tannstang fra 460 på en 145 jeg hadde. Det fungerte fint langs veien, men når man svinger litt mer blir det feil.

Styrings-geometrien på 140 vil aldri fungere riktig med tannstang.

Hjulet i yttersving vil etterhvert når man svinger, svinge mer enn innnerhjulet. Det skal være motsatt. Det har med hvor styrestagene er festet i forhold til hvor hjulet svinger om.

 

Til eldre amerikanere fåes det sånne ombyggingsett fra snekke til tannstang. Da byttes delene som gjør at det blir riktig.

 

Det går jo å kjøre med men ved maks rattutslag ser man det lett at det er feil. Det er jo ikke ideelt for glatt veg og kansje heller ikke sidelengs på banen.

 

Og så får man det jo aldri godkjent.

Derfor satser jeg på 164 snekke.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrings-geometrien på 140 vil aldri fungere riktig med tannstang.

Hjulet i yttersving vil etterhvert når man svinger, svinge mer enn innnerhjulet. Det skal være motsatt. Det har med hvor styrestagene er festet i forhold til hvor hjulet svinger om.

Veldig interessant det du sier her. Men dette har vel ikke noe å si på en bil med MacPherson forstilling?

Jeg har planer om å konvertere et annet merke, og der kommer ulike generasjoner av modellen med hhv snekke og tannstang om hverandre på ellers tilsynelatende like konstruksjoner.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant det du sier her. Men dette har vel ikke noe å si på en bil med MacPherson forstilling?

Jeg har planer om å konvertere et annet merke, og der kommer ulike generasjoner av modellen med hhv snekke og tannstang om hverandre på ellers tilsynelatende like konstruksjoner.

 

Kan godt fungere på andre biler. Broder har en 63 impala som han bygde om på samtidig med tannstang fra volvo. Der har han parallelle hjul ved maks sving.

Bedre altså, men fortsatt ikke helt riktig. Så vi venter bare på at det skal komme kit til den "over der"

 

For at bilen skal svinge riktig må innerhjulet svinge noe raskere. På 140 gjøres det pga utforminga på lenkearmene som står på snekke og hjelpesnekke.

 

Enkleste for å se om det fungerer er å montere på en tannstang og bare feste den provisorisk og svinge i vei.

 

Det som også har noe å si er hvor tannstanga er leddet. Det påvirker om hjula står rett i hele fjæringsveien. Så lenge det er riktig med bilen på bakken i kjørehøyde går det stort sett greit.

Men på broders impala med luftfjæring har det faktisk en del å si.

Så det er ikke bare å slenge på ei tannstang.

Men er du heldig kan det jo passe. Og det er jo bedre å kjøre med;)

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår