Gå til innhold

Registrere Audi S1?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Den gamle Dahlback sin, nå norske, er verdens eneste SQ S1 som er/var gateregistrert. Bygd av Company Lehman(?). Husker ikke tallene i hodet, men sprek nok er den... Lehman skulle forøvrig bygge noe nytt til motoren (noe bensin tilførsel greier) som ville tillate enda høyere trykk. Forrige eier var Armin Schwarz.

 

Stod om den i Bilsport for noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

Sikker på at ikke det er noen som tar feil av SQ`en og en S1 da?

Har aldri hørt at han har S1.....men man vet jo aldri.....

 

Er litt vanskelig å ta feil av en S1 og en SQ:) Han har som sagt tidligere ihvertfall hatt en som har ca. 1 km på telleren, og mener ganske bestemt at han skal ha hatt en til også

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

 

Er litt vanskelig å ta feil av en S1 og en SQ:) Han har som sagt tidligere ihvertfall hatt en som har ca. 1 km på telleren, og mener ganske bestemt at han skal ha hatt en til også

 

Åssen da mener du?

Hvordan ser du forskjell på de forskjellige modellene av SQ og S1 som har vært brukt i løp?

Hvis du tar av de største vingene og spoilerne fra en S1, hva har du da? En S1 som ligner på en SQ, ikke sant? Men det er fortsatt en S1....

Kikket på en side i Englang, og må helt ærlig si jeg ble usikker etter å ha sett på de bildene.

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

 

Åssen da mener du?

Hvordan ser du forskjell på de forskjellige modellene av SQ og S1 som har vært brukt i løp?

Hvis du tar av de største vingene og spoilerne fra en S1, hva har du da? En S1 som ligner på en SQ, ikke sant? Men det er fortsatt en S1....

Kikket på en side i Englang, og må helt ærlig si jeg ble usikker etter å ha sett på de bildene.

 

Audi S1 har vel litt råere aerodynamikk og sånn.

Audi-S1.jpg

audi-s1-quattro.jpg

 

Hvis du sammenligner med den jeg posta litt lenger opp her, så ser du at det er en "Light" versjon :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne siden her: http://www.amcarsquattro.co.uk/

 

Se i galleriet her....

Fortell meg så, er du like sikker nå?

Spørsmålet må jo være, hvor slutter A1/A2, SQ og hvor begynner S1?

Jeg er ingen ekspert, og påstår ingenting, vil bare lære, og være sikker på at det jeg lærer er det hold i:)

 

Vil sitte med fakta opplysninger:)

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg fortalt så har Leif ( S1 ) og Dahlback ( SQ ) gjort en bytte/salgs handel. Ergo, norge fikk en Svensk SQ og Sverige fikk en Norsk S1..... Hvorvidt penger byttet hender i denne prosessen sies det lite om.

 

S1 er i realiteten en "EVO" Sport Quattro. Den kjennetegnes av sitt noe karakteristiske "aerodynamikk kit". Tilsammen ble det produsert 21 slike S1 hvorav en er den akk så kjente S1 Pikes Peak utgaven. Det ryktes om at det kun er 4-5 kjørbare S1 igjen i verden, resten er most eller demontert for å holde de andre i drift. Pikes Peak bilen er selvsagt i Ingolstadt trygt forvart av Audi.

 

Så til det denne tråden EGENTLIG handler om;

 

Gamle Gruppe B homologerte biler ble bygd på gateversjoner av de samme bilene. Ett av kravene til Gruppe B var nettop det at de skulle være "gate godkjent" etter datidens standarder. Så vidt meg bekjent så hadde den forhenværende norske S1`n tyskeskilter når den ble hentet. Bilen skal i prinsippet være fult mulig å gateregistrere, men så vidt jeg vet så ble dette forsøkt i Norge uten hell. Sjokk ? Neppe :)

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si ting for sikkert, men såvidt meg bekjent er det såpass enkelt at UrQuattro og SportQuattro er gatebiler.. A2 og S1 er raceingutgaver av henholdsvis UrQ og SQ. S1 fåes både med og uten "vingepakken" og bilen som står i utstilling hos Dahlback er en S1 uten (den fæle) vingepakken... correct me if i'm wrong.

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår