EspenB Skrevet Desember 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2003 Er ikke det enda en sport quattro da tro? :) Siter - 03 Audi S3 - 89 VW Golf GT Syncro [x] 99 Audi S3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PetterJacobsen Skrevet Desember 31, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2003 Den gamle Dahlback sin, nå norske, er verdens eneste SQ S1 som er/var gateregistrert. Bygd av Company Lehman(?). Husker ikke tallene i hodet, men sprek nok er den... Lehman skulle forøvrig bygge noe nytt til motoren (noe bensin tilførsel greier) som ville tillate enda høyere trykk. Forrige eier var Armin Schwarz. Stod om den i Bilsport for noen år siden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baldrick Skrevet Januar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 Originally posted by EspenB Sikker på at ikke det er noen som tar feil av SQ`en og en S1 da? Har aldri hørt at han har S1.....men man vet jo aldri..... Er litt vanskelig å ta feil av en S1 og en SQ:) Han har som sagt tidligere ihvertfall hatt en som har ca. 1 km på telleren, og mener ganske bestemt at han skal ha hatt en til også Siter 99 Passat 1.8T Bilde 84 Golf GLI cab bilde Tidligere biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Januar 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 De bildene på siden hans er vel av en SQ, ikke S1... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenB Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by Baldrick Er litt vanskelig å ta feil av en S1 og en SQ:) Han har som sagt tidligere ihvertfall hatt en som har ca. 1 km på telleren, og mener ganske bestemt at han skal ha hatt en til også Åssen da mener du? Hvordan ser du forskjell på de forskjellige modellene av SQ og S1 som har vært brukt i løp? Hvis du tar av de største vingene og spoilerne fra en S1, hva har du da? En S1 som ligner på en SQ, ikke sant? Men det er fortsatt en S1.... Kikket på en side i Englang, og må helt ærlig si jeg ble usikker etter å ha sett på de bildene. Siter - 03 Audi S3 - 89 VW Golf GT Syncro [x] 99 Audi S3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivers Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Bare glem å få regga en S1 i Norge. Det er drapsmaskiner og ikke godkjente (tydeligvis) i Norge selv med TÜV godkjenning fra Tyskland. Statens vegvesen vil ikke ha den bilen på veien i Norge permanent. Siter Velkommen til Bilforumet - der alle vet best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Januar 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by EspenB Åssen da mener du? Hvordan ser du forskjell på de forskjellige modellene av SQ og S1 som har vært brukt i løp? Hvis du tar av de største vingene og spoilerne fra en S1, hva har du da? En S1 som ligner på en SQ, ikke sant? Men det er fortsatt en S1.... Kikket på en side i Englang, og må helt ærlig si jeg ble usikker etter å ha sett på de bildene. Audi S1 har vel litt råere aerodynamikk og sånn. Hvis du sammenligner med den jeg posta litt lenger opp her, så ser du at det er en "Light" versjon :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenB Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Sjekk denne siden her: http://www.amcarsquattro.co.uk/ Se i galleriet her.... Fortell meg så, er du like sikker nå? Spørsmålet må jo være, hvor slutter A1/A2, SQ og hvor begynner S1? Jeg er ingen ekspert, og påstår ingenting, vil bare lære, og være sikker på at det jeg lærer er det hold i:) Vil sitte med fakta opplysninger:) Siter - 03 Audi S3 - 89 VW Golf GT Syncro [x] 99 Audi S3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Så vidt meg fortalt så har Leif ( S1 ) og Dahlback ( SQ ) gjort en bytte/salgs handel. Ergo, norge fikk en Svensk SQ og Sverige fikk en Norsk S1..... Hvorvidt penger byttet hender i denne prosessen sies det lite om. S1 er i realiteten en "EVO" Sport Quattro. Den kjennetegnes av sitt noe karakteristiske "aerodynamikk kit". Tilsammen ble det produsert 21 slike S1 hvorav en er den akk så kjente S1 Pikes Peak utgaven. Det ryktes om at det kun er 4-5 kjørbare S1 igjen i verden, resten er most eller demontert for å holde de andre i drift. Pikes Peak bilen er selvsagt i Ingolstadt trygt forvart av Audi. Så til det denne tråden EGENTLIG handler om; Gamle Gruppe B homologerte biler ble bygd på gateversjoner av de samme bilene. Ett av kravene til Gruppe B var nettop det at de skulle være "gate godkjent" etter datidens standarder. Så vidt meg bekjent så hadde den forhenværende norske S1`n tyskeskilter når den ble hentet. Bilen skal i prinsippet være fult mulig å gateregistrere, men så vidt jeg vet så ble dette forsøkt i Norge uten hell. Sjokk ? Neppe :) Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Januar 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Er S1 bygd på SQ da? Ligner jo, bare at S1 har litt villere aerodynamikk. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenB Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Først var det vel ur-quattro, SQ og så S1..... Så ur er vel the mother of all:D:D Siter - 03 Audi S3 - 89 VW Golf GT Syncro [x] 99 Audi S3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baldrick Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Jeg skal ikke si ting for sikkert, men såvidt meg bekjent er det såpass enkelt at UrQuattro og SportQuattro er gatebiler.. A2 og S1 er raceingutgaver av henholdsvis UrQ og SQ. S1 fåes både med og uten "vingepakken" og bilen som står i utstilling hos Dahlback er en S1 uten (den fæle) vingepakken... correct me if i'm wrong. Siter 99 Passat 1.8T Bilde 84 Golf GLI cab bilde Tidligere biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenB Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Du har nok rett idet. Men utgangspunktet for disse bilene er ur-q. Denne ble vel videreutviklet til A1/A2 og sq Sq ble så videreutviklet til s1 og pikes peak fra denne igjen Siter - 03 Audi S3 - 89 VW Golf GT Syncro [x] 99 Audi S3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg