Gå til innhold

Golf 3 TDI er litt dau.

Ranger emnet


BVika

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Noen som har vært borti at golfen er litt dau? 96 modell TDI

Har prøvd annen luftmengdemåler, så dette er det ikke. (det var det første som slo meg) Det er jo en 90HK, men føler ikke at det er mer enn 70.

 

Det er visst lagt en ledning fra tennings-spenning ut til en magnetventil på dieselpumpe eller noe sånt??

En som snakket om at det kunne være startsperre som gjorde det. Kan det hjelpe å kode startsperre, og fjerne den ledningen igjen?

(har lagt opp en bryter på den ledningen, så det er bare å klikke av det.

 

Takker for kjappe svar..:hailvw

Endret av BVika

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende problem på min tdi 96-mod. Det begynte med at bilen bare stoppa heilt uten videre, da lyste glødelampa for halv spenning, og da var det umulig å få start på bilen.

Spora det til at dieselkutteren ikkje fekk 12V og ikkje opna. La opp strøm direkte fra batteriet med rele og bryter inne i bilen. Når feilen dukker opp, trykker eg inn bryteren og bilen fungerer igjen, MEN det virker som at turboen ikkje virker når eg bruker den løsningen (føles som at det mangler masse hester).

Ifølge koplings-skjema går den originale ledninga direkte til hjernen, så problemet må ligge der. Har tatt ut hjernen og fått lodda over massevis av dårlige kontakter, men eg har ikkje somla meg til å teste ut om det hjalp. Kjøpte meg ny bil som starter kver gong ;)

Håper du får nåke fornuftig ut av dette.

Aldri meir Golf. Reparer en feil, få to nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende problem på min tdi 96-mod. Det begynte med at bilen bare stoppa heilt uten videre, da lyste glødelampa for halv spenning, og da var det umulig å få start på bilen.

Spora det til at dieselkutteren ikkje fekk 12V og ikkje opna. La opp strøm direkte fra batteriet med rele og bryter inne i bilen. Når feilen dukker opp, trykker eg inn bryteren og bilen fungerer igjen, MEN det virker som at turboen ikkje virker når eg bruker den løsningen (føles som at det mangler masse hester).

Ifølge koplings-skjema går den originale ledninga direkte til hjernen, så problemet må ligge der. Har tatt ut hjernen og fått lodda over massevis av dårlige kontakter, men eg har ikkje somla meg til å teste ut om det hjalp. Kjøpte meg ny bil som starter kver gong ;)

Håper du får nåke fornuftig ut av dette.

 

Hei.

 

Dette hørtes helt likt ut..

Hadde vært konge om du testet ut om det hjalp noe med den hjernen. evt om jeg skal prøve den for deg. :-)

Er disse like i ALLE 96 TDIer?

 

Jeg har også lagt opp ledning direkte til magnetventilen, og bilen starter hver gang. men noe rart er det. Den kom for en stund siden, en liten tur, og da kunne jeg slå av bryteren på den ledniongen, og bilen gikk fortsatt. Men da ville den ikke stoppe når jeg slå av tenninga. Måtte kvele den, eller slå PÅ igjen den bryteren på den ledningen min.

 

MVH

Bernt Vika

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt stoppventilen da, koster 500kr så slepper du å ha den jallamekken der.

 

Angående effekt, typisk feil der er at WG staget gror igjen av møkk, så den ikke får bygd opp ladetrykk. (eventuellt at turboen lader alt for mye så den går i nødmodus) Det vi gjør da på Møller i hønefoss er å bytte turboen (WG er ikke utskiftbar)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt stoppventilen da, koster 500kr så slepper du å ha den jallamekken der.

 

Angående effekt, typisk feil der er at WG staget gror igjen av møkk, så den ikke får bygd opp ladetrykk. (eventuellt at turboen lader alt for mye så den går i nødmodus) Det vi gjør da på Møller i hønefoss er å bytte turboen (WG er ikke utskiftbar)

 

Hei igjen.

 

Takk for tips.

Er det helt sikkert at det er den stoppventilen som gjør at den må ha en ledning til?

 

Var på VW verksted i dag. Fikk opp feilmelding på den ventilen, samt noe med manifold-trykk?

 

Takker for flere tips..

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stoppventilen som som åpner/stenger for dieseltilførselen til pumpa

 

 

Blei litt usikker angående det med manifoldtrykket. Har vært borte i det før på andre VAG, men husker ikke hva som blir gjort. Vet at det sitter en føler i forbindelsen der, kanskje den blir bytta. Kan få undersøkt litt mer imorra om ønskelig.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det, men i mitt tilfelle er det ikkje mekanisk feil som gjer at turboen fusker, det er elektrisk feil. Og siden det er en periodisk feil, kan eg spore det til feilen. Når feilen ikkje er der (dieselkutter får 12V fra hjernen) virker turboen som den skal, og når feilen er der (dieselkutter IKKJE får 12V fra hjernen) og man bruker nødløsning med 12V fra batteri så virker turboen ikkje. (E heller ikkje brudd i den ledninga, siden visst du kutter den starter bilen ikkje då også(har prøvd))

Dieselkutter får 12V direkte fra hjernen, ledning går ikkje via andre ting.

Endret av tas-1977

Aldri meir Golf. Reparer en feil, få to nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stoppventilen som som åpner/stenger for dieseltilførselen til pumpa

 

 

Blei litt usikker angående det med manifoldtrykket. Har vært borte i det før på andre VAG, men husker ikke hva som blir gjort. Vet at det sitter en føler i forbindelsen der, kanskje den blir bytta. Kan få undersøkt litt mer imorra om ønskelig.

 

De snakket om etpar ventiler det kunne være. husker ikke navnene på dem nå, men husker hvor de ligger.

 

Hadde vært utrolig fint om du kunne finne ut av noe mer.

Kan virke som at det er samme problem som han andre her.

Den ene gangen som det virket som at alt fungerte bra, var det fullt trøkk på turboen, og de 90 hestene blei plutselig ganske spreke. Men så kutta det plutselig igjen.

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de sa noe som het turbotrykksregulator ventil? Og manifoldstrykk ventil??

 

Når det gjelder Stoppventilen? Er det den lille sylinderiske saken som er skrudd nedi dieselpumpa? Gullfarget liten sak.

Er denne lik på en vanlig diesel uten turbo? Har en delebil jeg kunne tatt den fra.

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stoppventilen som som åpner/stenger for dieseltilførselen til pumpa

 

 

Blei litt usikker angående det med manifoldtrykket. Har vært borte i det før på andre VAG, men husker ikke hva som blir gjort. Vet at det sitter en føler i forbindelsen der, kanskje den blir bytta. Kan få undersøkt litt mer imorra om ønskelig.

 

Kom plutselig til å tenke på denne stoppventilen.

Det er jo spenningen ut til den som er problemet??

Det er ikke spenning ut til den, men når jeg har lagt en ledning ut fra tenningslåsen med spenning på, så virker det jo?

2007 Ford S-Max TDCi Titanium (konebil)

2007 Passat 2,0TDI 4Motion Highline (arbeidsbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det eg kaller dieselkutter er det samme som stoppventil. Vil holde en knapp på elektrisk feil, siden det "fungerer" når du får 12V fra annet hold. Hadde det lagt i mekanikken hadde den ikkje ville virke om den fekk 12V dirkte fra batteri eller hjerne.

Dieselkutteren virker jo sånn eg har forstått det, slik at når den får 12V åpner den opp slik at diesel strømmer fritt gjennom, og når den får ingenting stenger den for dieselgjennomstrømming.

Mvh Tor

Aldri meir Golf. Reparer en feil, få to nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De biler som har EGR ventil, noe som du har, så har de en tendens til å sote igjen innsug, og av og til ta knekken på turboen da det ligger seg sot partikler på viftebladene på turboen og lager ubalanse. Ville tatt av innsuget og sett om det er sotet igjen. Grunnen til dette er at EGR ventilen åpner slik at eksos en del eksos blir resirkulert inn igjen for å gi renere forbrenning, men om en kjører bilen for fint for lenge så soter dette igjen. Så til alle dere med diesel og EGR, kjør de hardt og brutalt innimellom.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår