Gå til innhold

Airbaglampe som lyser før EU kontroll

Ranger emnet


vladnag

Anbefalte innlegg

Heisann. Sliter med en airbaglampe som lyser, og bilen skal på EU-kontroll om et par uker. Jeg har feilsøkt, men husker ikke hvilke airbagger og setebeltestrammere feilen gjaldt, men jeg mener å huske at det var 5-6 feilkilder, noe som kan bli dyrt å reparere.

 

Derfor lurer jeg på om dette kan få følger på EU-kontrollen. Forrige eier hadde hatt bilen gjennom EU-kontroll uten å få noen bemerkning på dette, men jeg vil jo gjerne være føre var.

 

Bilen det gjelder er forøvrig en Passat 1.8T 97 modell. Om noen vet om en midlertidig løsning for å slippe at lampen lyser er jeg takknemlig for det også, om det skulle vise seg at dette er en "alvorlig mangel" ved EU-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest ut feilminne, men jeg husker ikke hvilke feilkoder det var. Blir nok til at jeg napper ut pæra om det er enkelt å komme til, har ikke råd til flere timer med feilsøking siden dette har mildt sagt vært et dyrt bilhold de siste 3 mnd.

 

Noen som har peiling på om det er vanskelig å få ut instrumentpanelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å holde aribag-systemet i orden, bør du seriøst vurdere å parkere bilen. Det er faktisk noe av det viktigste sikkerhetsutstyret som finnes i bilen. Hvor mye ditt eget eller passasjerers liv verdt? Mer eller mindre enn 1000 kr?

 

Dette bilforumet.no slutter aldri å overraske meg. For et par år siden var det noen som spurte om man kunne kjøre til russetreff uten bakbremser. Helt utrolig.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å holde aribag-systemet i orden, bør du seriøst vurdere å parkere bilen. Det er faktisk noe av det viktigste sikkerhetsutstyret som finnes i bilen.

 

Kan ikke si meg helt enig i det akkurat. Sikkerhetsbeltet er mye viktigere enn en airbag.

 

Siden airbag enda ikke er påbudt utstyr i bil kan jeg ikke helt se hvorfor det skal være et krav at det er i orden på en EU-kontroll. Gjelder det også annet sikkerhetsutstyr da, som ABS og ESP?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om at jeg ikke har råd til å fikse det, men jeg har ikke råd akkurat nå da komplett understells -og bremsepakke ble prioritert fremfor timer med feilsøking hos møller og påfølgende verkstedkostnader slik at bilen skulle bli klar til EU-kontroll.

 

Så kan man jo såklart si at airbags burde være i orden, og det er jo riktig. Men at bilen ellers er i forskriftsmessig stand regner jeg med at er en smule viktigere. Jeg vil tro bilen min uansett er sikrere enn en gammel VW Boble, selv om airbags ikke løser seg ut. Og vi lar da slike biler kjøre på veien. Sammenligningen med å kjøre bil uten bremser vs bil uten airbag blir for dum til å fortjene en kommentar.

 

Men er det noen som kan bekrefte det at det ikke blir kjøreforbud om airbaglampen lyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår