Gå til innhold

En gåte til Bilforumet

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Flyets fremdriftsaggregater er ikke forbundet med hjulene, men den omkringliggende luften. Dersom tredemølla er lang nok (like lang som en rullebane) burde flyet ta av på normal måte. Men hjulene vil snurre dobbelt så fort, uten at det i dette teoretiske eksempelet bør bety noe.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså, få se om jeg har skjønt dette riktig?!

 

Flyet står på en rullende rullebane som ruller i motsatt retning som flyet, og som er like lang som en vanlig rullebane?

 

Selvsagt vil flyet kunne lette!

 

Det er jetmotorene som skyver flyet opp i fart, og lufta står fortsatt like stille selv om underlaget ruller.. Altså vil flyet kunne få skyvekraft og komme opp i fart uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet vil kunne ta av på vanlig måte uavhengig av hvor fort bakken ruller under flyet!

 

Det er lufthastigheten som er avgjørende, og det sørger jetmotorene for.

 

Så lenge rullebanen er lang nok vil jetmotorene dytte lufta bak flyet og dermed skyve flyet opp i fart på vanlig måte helt til farten er stor nok til at flyet letter. Hjulene vil selfølgelig spinne umåtelig fort på slutten, men det har ingen betydning for flyets takeoff.

 

Dette er elementær fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er ikke koblet til hjulene slik som i en bil, men genererer luftstrøm bakover for å få fremdrift. Og siden hjulene ikke har noe med motoren å gjøre, så vil rullebåndet bare gjøre at hjulene på flyet går fortere rundt enn vanlig, men har ingen innvirkning på om flyet tar av eller ikke.

 

Hvis jeg har forstått det riktig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet vil kunne ta av på vanlig måte uavhengig av hvor fort bakken ruller under flyet!

 

Det er lufthastigheten som er avgjørende, og det sørger jetmotorene for.

 

Så lenge rullebanen er lang nok vil jetmotorene dytte lufta bak flyet og dermed skyve flyet opp i fart på vanlig måte helt til farten er stor nok til at flyet letter. Hjulene vil selfølgelig spinne umåtelig fort på slutten, men det har ingen betydning for flyets takeoff.

 

Dette er elementær fysikk.

 

Veldig bra, måtte 20 innlegg til fra bilhuer som trur flyet får fremdrift på hjula til først.. :pray

 

Men du skriver ikke hvorfor det letter !

Motorene, uavhengig om det er prop eller jet skaper fremdrift men det er ikke fremdriften som får flyet til å lette. noen var inne på det med motsatt av downforce og det er korrekt, vingene er flate under og buede over og det blir da lenger vei for lufta å gå over vingen enn under noe som skaper trykkforskjell og flyet kan lette.

 

Så det så.. Case closed.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, måtte 20 innlegg til fra bilhuer som trur flyet får fremdrift på hjula til først.. :pray

 

Men du skriver ikke hvorfor det letter !

Motorene, uavhengig om det er prop eller jet skaper fremdrift men det er ikke fremdriften som får flyet til å lette. noen var inne på det med motsatt av downforce og det er korrekt, vingene er flate under og buede over og det blir da lenger vei for lufta å gå over vingen enn under noe som skaper trykkforskjell og flyet kan lette.

 

Så det så.. Case closed.

 

Nei, så detaljert gikk jeg ikke inn på det. Hehe

 

Jeg skrev bare at flyet ville lette på vanlig måte når det kom opp i fart. Men det er helt riktig at måten en flyvinge er konstruert på skaper oppdrift ja.

 

Men, det var flere her som hadde rett svar før meg da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, måtte 20 innlegg til fra bilhuer som trur flyet får fremdrift på hjula til først.. :pray

 

Men du skriver ikke hvorfor det letter !

Motorene, uavhengig om det er prop eller jet skaper fremdrift men det er ikke fremdriften som får flyet til å lette. noen var inne på det med motsatt av downforce og det er korrekt, vingene er flate under og buede over og det blir da lenger vei for lufta å gå over vingen enn under noe som skaper trykkforskjell og flyet kan lette.

 

Så det så.. Case closed.

 

 

Jasså gitt... Hvordan kan da et fly fly opp ned? Og hvordan kan da en F-104 med sylskarpe og tilnærmet flate vinger holde seg i lufta?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså gitt... Hvordan kan da et fly fly opp ned? Og hvordan kan da en F-104 med sylskarpe og tilnærmet flate vinger holde seg i lufta?

 

Fly som er konstruerte for tunge løft har større bue på oversiden av vingene, mens en jetjager er bygget for fart og har ikke samme behov for løftekraft.

 

For å fly oppned må man tilføre litt elevator for å holde nesen over horisonten, dvs skyve stikka fram mens flyet ligger oppned. Ellers vil flyet stupe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men, det var flere her som hadde rett svar før meg da. ;)

 

Det kan så vær men de hadde ikke særlig begrunnelse så jeg tar det for gjetting å gir Mythbusters en del av den æren. Når du ser ReodorF's kverruelerende svar på å fly oppned og jagerfly tyder dette på kunnskap lik 0 på området og ren flaks i avgitt svar .:ass:

Trådstarter lurte også på hvorfor/hvorfor ikke. Jeg kan ikke se andre ha begrunnet dette særlig.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så vær men de hadde ikke særlig begrunnelse så jeg tar det for gjetting å gir Mythbusters en del av den æren. Når du ser ReodorF's kverruelerende svar på å fly oppned og jagerfly tyder dette på kunnskap lik 0 på området og ren flaks i avgitt svar .:ass:

Trådstarter lurte også på hvorfor/hvorfor ikke. Jeg kan ikke se andre ha begrunnet dette særlig.

 

Du var da et svært ufyselig menneske. Poenget mitt var at det ikke bare var den buede vingen, men vingens angepsvinkel som skaper løftet. Dette er ganske godt beskrevet i boka "Hvorfor fly flyr" av Erlend Larsen. Uten at det i seg selv har noe med hvorfor et fly på tredemølle evner å ta av fra bakken...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår