Gå til innhold

En gåte til Bilforumet

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Du var da et svært ufyselig menneske. Poenget mitt var at det ikke bare var den buede vingen, men vingens angepsvinkel som skaper løftet. Dette er ganske godt beskrevet i boka "Hvorfor fly flyr" av Erlend Larsen. Uten at det i seg selv har noe med hvorfor et fly på tredemølle evner å ta av fra bakken...

 

Vært på biblioteket og lest nå? hehe

Jeg tolket innlegget ditt som ett kverrulerende motargument for at min teori ikke skulle virke, så ufyselig kan du selv være. Det er sikkert andre måter å fly på men dette er nok den desidert mest anvendt flyvingen. Uansett vil ett fly som er i stand til å produsere egen fremdrift kunne lette på en sånn tredemølle.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vært på biblioteket og lest nå? hehe

Jeg tolket innlegget ditt som ett kverrulerende motargument for at min teori ikke skulle virke, så ufyselig kan du selv være. Det er sikkert andre måter å fly på men dette er nok den desidert mest anvendt flyvingen. Uansett vil ett fly som er i stand til å produsere egen fremdrift kunne lette på en sånn tredemølle.

 

Sorry mac, men noe bibliotek har jeg ikke vært på i det siste. Jeg ville bare belyse at å kun henvise til den buede vingen blir alt for enkelt for å forklare hvorfor et fly får løftekraft. Selv en helt flat vinge, eller en vinge som er opp ned vil kunne gi løftekraft dersom vingen har en viss angrepsvinkel mot den relative vind.

 

Videre må vi skille mellom løftekraft og fremdrift. Du forklarer hvorfor flyet beveger seg bortover ved å komme med en forenklet forklaring på løftekraft. Og det bidrar ikke til å gjøre noen særlig klokere...

 

Motorene gir fremdrift, vingene gir løftekraft.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ap ap ap... dette gjelder ikke alle fly mister! ;)

 

Vel, vi kan jo begynne å snakke om seilfly, helikopter osv, men da vil jeg heller anbefale dette forumet:

 

http://forum.scanair.no/

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre må vi skille mellom løftekraft og fremdrift. Du forklarer hvorfor flyet beveger seg bortover ved å komme med en forenklet forklaring på løftekraft. Og det bidrar ikke til å gjøre noen særlig klokere...

 

Motorene gir fremdrift, vingene gir løftekraft.

 

Kranglefant. Dette med fremdrift ble forklart i innlegget jeg siterte fra Stig73CamaroZ28 hvorpå jeg la til hvorfor det letter med oppdrift. Selv bikkja mi skjønner at vanlige fly ikke får oppdrift uten fremdrift. :ass:

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi kan jo begynne å snakke om seilfly, helikopter osv, men da vil jeg heller anbefale dette forumet:

 

http://forum.scanair.no/

 

var vel mer fly som i fly med motor og vinger jeg mente...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranglefant. Dette med fremdrift ble forklart i innlegget jeg siterte fra Stig73CamaroZ28 hvorpå jeg la til hvorfor det letter med oppdrift. Selv bikkja mi skjønner at vanlige fly ikke får oppdrift uten fremdrift. :ass:

 

Kranglefant? Du starter med å komme med ufordragelige karakteristikker av halve bilforumet, for så å komme med en svært unyansert forklaring på hvorfor flyet letter. Der hvor jeg kommer fra er dette tydelige kjennetegn på en kranglefant.

 

Men la oss slutte med dette tullet nå. Det er pussig hvordan noen som egentlig er enige kan skape så mye støy :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel mer fly som i fly med motor og vinger jeg mente...

 

Grei ut om dette gjennom et essay på inntil én A4-side! Tid til disp: 15 minutter. Tillatte hjelpemidler: Internett, eget hode samt tilgjengelige oppslagsverk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ap ap ap... dette gjelder ikke alle fly mister! ;)

 

var vel mer fly som i fly med motor og vinger jeg mente...

 

Grei ut om dette gjennom et essay på inntil én A4-side! Tid til disp: 15 minutter. Tillatte hjelpemidler: Internett, eget hode samt tilgjengelige oppslagsverk.

 

Grei også ut om tiltrotor, tiltwing samt VTOL...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tredmøllen er lang nok så vil det SELVFØLGELIG ta av. MEN, mange mener nok at gåten går ut på om flyet vil ta av uten å bevege seg forover. Eller kun på den korte distansen som er avbildet. Og da vil det jo ikke ta av.

 

Så alt i alt så har de fleste rett, utifra hvordan man tolker gåten.

 

1227086144042.jpg

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tredmøllen er lang nok så vil det SELVFØLGELIG ta av. MEN, mange mener nok at gåten går ut på om flyet vil ta av uten å bevege seg forover. Eller kun på den korte distansen som er avbildet. Og da vil det jo ikke ta av.

 

Så alt i alt så har de fleste rett, utifra hvordan man tolker gåten.

 

Trådstarter skriver jo i første innlegg at tredemølla er mye lenger enn på tegningen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei også ut om tiltrotor, tiltwing samt VTOL...

 

?? snakker om du ? er du helt tilbakestående i ditt eget ego eller?

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xm7_PPE-8nk&feature=related

 

WHOOFFFF

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? snakker om du ? er du helt tilbakestående i ditt eget ego eller?

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xm7_PPE-8nk&feature=related

 

WHOOFFFF

 

Stemmer det. Det var du som ikke klarer å diskutere saklig det ja...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår