Gå til innhold

betong fylling?

Ranger emnet


VolvoR-Sport

Anbefalte innlegg

kødder du med meg?!.. Må dere seriøst fylle blokka med med betong om dere skla kjøre over 400hk!?.. ikke en 1.4l lada motor trenger det en gang!

 

Er noe spesielt med Coswort og volvo motor ass..

Ikke rart det ikke funker;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL at du må betongfylle så tidlig..

du trenger jo ikke underspyling for 400 hk en gang..

 

hvor mye hk skal du ha? kom med det før du begynner snakke betongfyller så man vet litt=)?

 

tviler på du trenger det ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRFT-R: Motoren din er lagd av brukte hermetikk-bokser og tånegler fra japser, så trur ikke den tåler så veldig mye mer ;)

 

 

 

On Topic: Blokka til en jeg kjenner sprakk etter noen mnd med 530gamp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til betongfylling av blokk:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5605&postdays=0&postorder=asc&highlight=betong+b230&start=0

 

Tror nok 400hk som grense for betongfylling er litt lav både for B21/23 og B230.

 

Som alltid må ting være på stell og f.eks alt for høyt ladetrykk for tidlig i høyere gir er jo ikke bare hardt for råder men også for blokka.

Altså man må passe på at wastegatesystemet er dim. for oppgaven og fungerer som tenkt.

Evt. kan el. ladetrykksstyring i tillegg være en god ide.

 

En annen ting er at man ved trimming ofte får en toppeffekt og effektkurve som betyr at motoren går på et høyere turtall svært ofte :) Da kan vannpumpa kavitere og man får luftbobler som igjen gir hot-spots=sprekk.

Løsningen er å sette på mindre reimhjul på veiva eller el. vannpumpe.

 

Å fylle betong nederst når belastningen er størst øverst i sylinderen virker heller ikke logisk.

 

I linken øverst i innlegget så kan man lese om betongfyllning av øvre del av blokka med kjølehull for kjølevæsken.

Nederst på blokka kan man f.eks jo skru dit en støtteramme i bolthullene for bunnpanna.

 

Ved all betongfylling så lønner det seg å oppgradere oljekjølingen.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anbefalt med så stort borr på turbomaskiner hvertfall.

 

På visse høye turtall vil sylindrene begynne å flekse.

Da vil jo betong være til nytte spes. på en sugemotor.

 

Men på en turbomotor har man jo mye større sylindertrykk og er vel mere for å få noe til å holde imot i tillegg for å motvirke fleks. Siden man får ut høyere effekt tidligere i turtallskalaen enn på en sugemotor, så er ikke turbomotoren like utsatt for fleks pga. turtall hvertfall.

Derfor drar en turbomotor større nytte av betong lengre opp i sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår