Gå til innhold

Jeg vil ha mer krutt i nivaen!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en 1986mod niva 2121 som jeg kunne tenkt meg noe mer krutt i, vil gjerne få til rundt 170-200 gamp i en turbomotor, noen som har tips til vilken motor jeg kan bruke? dette skal ikke godkjennes så vekt på motor, moment o.l er ikke så farlig. Trenger gode tips :) om dette blir vanskelig kan jeg ta til takke med rundt 120-140hk. Tenkte jeg kunne tilpasset en b-20motor eller noe sånt, noen som har prøvd?

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har hørt er volvo dårlig ide`.

enkleste er vell fiat tc.

hvis du henter den ut av en bakhjuls trokken fiat er det bare å sette rett inn.

og med nye kammer og gassere er 150hp lett ;)

1983 BMW E30 323i 2dr.
1963 BMW 1800

1967 BMW 2000

1984 Mercedes S123 300d
1982 Lada 2106 1600L
1986 Lada 2105

1986 Lada 2121 Niva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spark inn ei nos flaske og få en kompis til å løpe etter å pelle opp deler fra motoren din når du trykker på knappen

audi a4 turbo.saab 900 turbo spiker .mazda 323 solgt. chevy montecarlo solgt. scorpio solgt. nissan cherry høgd. ford escort xr3i høgd. toyota camry 2.0 høgd . toyota camry 1.8 høgd. mercedes 190 høgd.chrysler neon solgt.volvo 740 solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter det jeg har hørt er volvo dårlig ide`.

enkleste er vell fiat tc.

hvis du henter den ut av en bakhjuls trokken fiat er det bare å sette rett inn.

og med nye kammer og gassere er 150hp lett ;)

 

blir det for trangt med volvomotor eller er det bare tilpassing som er problemet?

Hvilken fiat burde jeg se etter da? lett litt etter croma men har ikke funnet noe til salgs :(

260hk i en lada hørtest skummelt ut :D

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det skall bli total krash med traversen og volvo motorn er for lang også tror jeg.

 

De fiat motorene kan du hente fra blantanet: croma, argenta, 131, 132, 2000, ritmo

Endret av ladaking2105

1983 BMW E30 323i 2dr.
1963 BMW 1800

1967 BMW 2000

1984 Mercedes S123 300d
1982 Lada 2106 1600L
1986 Lada 2105

1986 Lada 2121 Niva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fiat Abarth (spider 124?)motorer skal passe bra. Mener at den gir 115 hk.

 

Ellers har en sprø egypter satt inn en lancia motor.

http://forum.difflock.com/viewtopic.php?t=38913&sid=8b3593ce9bc03e53ed2f26a6be43a5e6

 

Ford V6 med automat kasse er også blitt brukt. (Simon Allan, niv6 på difflock forumet.)

 

En annen normal ombygging er å sette inn en 1.9l TDI fra ymse citroener eller peugoter med motor i serien xud9

Bruker du deler fra en orginal niva diesel, så er det meste av jobben gjort. Etter det jeg har lest funker det med de fleste xud9 motorene, ikke bare dieselene...

 

Som en kuriositet kan det sies at det er riktig at de kjørte med ca 260 gamp i Ladaene på Dakar rallyet. Det meste var bygd om da. Karrosseriet var 20cm lengre, bremsene var bedre og girkassen var av et annet fabrikat. Transferkassen var derimot nesten orginal. (de byttet til europeiske kulelagere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Henter snart min "nye" Niva track.

Her er planen å sette inn en Fiat Croma twincam turbo.

Skal visst i følge eieren av motoren være skræmt opp i 200 gamp.

Har funnet en del fine links på nettet til slik konvertering.

Det vanskeligste er at bunnpanna på Niva har utsparing til frontdiffen, samt at diffen er skrudd fast i motorblokka.

Bunnpanna passer ikke på Fiats motor.

Altså må bunnpanna moddes.

Evt. så kan begge bunnpannene kuttes av oppe ved flensen, og sveises sammen, slik at ladapanna får fiatflens.

Så er det motorfeste på venstre side som må modifiseres.

Cluchhuset fra Niva må justeres litt pga. et deksel på fiatmotoren som kommer i konflikt. Ikke noen stor sak, men det må gjøres.

Svinghjulet må flyttes over fra Lada. Dette er ikke helt heldig for det er noen kilo lettere ennFiats, altså svakere dreiemoment ved lave turtall, som jo kanskje er det man helst vill oppnå med dette byttet.

Alternativet er å dreie ned fiats svinghjul, slik at det passer inn i cluchhuset fra Niva, men slik at startkransen fra Niva passer på, men samtidig at man beholder en god del av vekten -spooky.

 

Tør du fortsatt planlegge bytte av motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har Fiat ritmo abarth motor til salgs om det er av interesse.. har måtet til nivakasse til den, freste ut fra clutchuset samt flytta starter til andre siden av blokka. Har desverre ikke den girkassa, men motor står fortsatt i garasjen..

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår