Gå til innhold

Eu-kontroll / Pkk

Ranger emnet


Doc'en

Anbefalte innlegg

Hei, skal på etterkontroll hos BT etter henvising fra verksted, og en mekaniker på et verksted her i nærheten sa til meg : ved etterkontroll, man man ikke finne nye feil, utover det som er funnet på den første PKK.

 

Altså at ikke de kunne ta en feil de eventuelt finner nå, og føre den på "mangellappen".

 

Er det noen venlige sjeler her inne som kan henvise til regler for dette , slik at jeg kan få dette printet ut og medprakt under PKK :)

 

Mvh Doc'en

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignendes tilfelle å vise til:

 

En kammerat av meg kjøper og selger biler. En bil han hadde kjøpt inn skulle han ha på PKK. Kontrolløren kjenner vi også begge to veldig godt, og han er av den nøye typen som gjør er både rettferdig, men etter boka veldig nøye - og bra er det.

 

Kontrolløren godkjente ikke bilen, og kammeraten min tok den hjem for å utbedre feilene. Før han fikk sent bilen på etterkontroll så kom det en kjøper og ville ha bilen, han kom langveisfra bergen til sør for stavanger for å kjøpe denne, og han skulle hjemme i bergen ta etterkontrollen, for alle feila var utbedra av kammeraten min.

 

Siden han var så i farta med å handle så skulle han ta etterkontrollen selv i bergen, og når han da gjorde det så nektet verkstedet å godkjenne bilen, da de mente det mange feil enda med bilen. Kjøperen ble selvsagt litt frustrert og rådvill, for å reparere bilen hadde han ikke lyst til når den skulle vært i orden, bare kontrollen manglet, men her var det altså flere feil enn først avdekket på PKK.

 

Kammeraten min fikk bilen ned her igjen for å sjekke opp saken. Samtidig sjekka han opp med kontrolløren her nede på verkstedet hva som var praksis og lov å gjøre på en etterkontroll. Kontrolløren undersøkte saken nøye, og konklusjonen var at det IKKE går an å overprøve en PKK på en etterkontroll! Dessuten så undersøkte han bilen på ny, og undersøkte det som verkstedet i bergen hadde påpekt, og fant at feilene var enten ikke eksisterendes, eller ubetydelige! Og dere kan ta ordet mitt på at dette er en dyktig kontrollør som holder på med dette hver dag, og har gjordt det i mange år. Aldri har han latt noe slippe gjennom hos meg, og alltid gitt meg råd til hvordan jeg skal fikse feilene, men fikses måtte de for å få bilen godkjent.

 

Det endte med at den lokale kontrolløren her godkjente bilen der og da etter en grundig etterkontroll - som verkstedet i bergen hadde nektet å godkjenne tidligere selv om ALLE feil fra original PKK var utbedret.

 

Jeg har ikke regler å vise til på stående fot, men konklusjonen ut fra grundige undersøkelser av kontrolløren jeg kjenner er at en etterkontroll kan IKKE overprøve en original PKK!

 

Er det biltilsynet som skal ha etterkontroll og vil overprøve så har de en mulighet til å EU godkjenne bilen, men om de mener noe mangler, så må de gi mangellapp etterpå. Men i slike tilfeller så må de godkjenne først. Typisk tilsynet da å gjøre som de vil...!

 

Men kommer du med motoren løs, null eksos osv, ser dem på det også..

 

Jepp, altså, de kan se så mye de vil, men bare se ikke røre!

 

Edit:

Dersom det er etterkontroll etter PKK, så kan du vel gå en annen plass enn til BT for å få denne gjennomført, eller har du et spesialtilfelle som gjør at BT MÅ godkjenne? For ellers så kan jo et hvert verksted som utfører PKK også ettergodkjenne...

Endret av technobreath

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar :)

 

det står da på lappen min : Forvises for traffikstasjon, mistanke om trimmet motor (noen som det ikke er, og ikke har vært.)

 

Jeg trenger ikke leksjon i hva som er rett og galt, jeg spør enkelt og greit bare om reglene innenfor Eu-godkjenning jeg ! er ikke noe jeg prøver og unnerslantre med osv !!

 

Men Mekanikeren sa som sakt : Du tar med den gamle lappen du har fått på det verkstedet du har utført kontrollen. Også skal biltilsynet se over de feilene som er på arket, men de kan ikke gi noen nye feil utover de feilene som er lappen du har fått utskrevet på verkstedet !

 

Jeg er ikke helt sikker, men de kan vel se over alt på lappen, eller skal de bare skjekke at motoren ikke er trimmet, siden det står på lappen : 9.1 FOREVISES FOR TRAFFIKSTASJON

MISTANKE OM TRIMMET MOTOR.

 

Men er det ingen her inne som har tilgang på loverk angående dette? for blir jo en "etterkontroll". ikke sant ?

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk

 

Les til du blir grønn, men jeg fant ikke noe relevant.

 

Kontrolløren på trafikkstasjonen kommer til å sjekk om motoren din er "trimmet". Og jeg tviler på at han gidder å gå over alle punktene på PKK´en på nytt. Men skulle han mot formodning gjøre det kan du ikke stoppe han. Feil er feil uansett.

 

Men igjen, du hadde angivelig ikke noe å skjule så hvorfor bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Regelverk

 

Les til du blir grønn, men jeg fant ikke noe relevant.

 

Kontrolløren på trafikkstasjonen kommer til å sjekk om motoren din er "trimmet". Og jeg tviler på at han gidder å gå over alle punktene på PKK´en på nytt. Men skulle han mot formodning gjøre det kan du ikke stoppe han. Feil er feil uansett.

 

Men igjen, du hadde angivelig ikke noe å skjule så hvorfor bry seg?

 

Takk !

 

grunnen til at jeg lurer på dette er jo enkelt og greit fordi jeg lurer på om jeg er ferdi med alt som heter kontroll når jeg har vært der, eller om jeg må på enda en etterkontroll på et verksted :) Ikke fordi jeg har noe og sjule hehe, Men tusen takk for linken ifertfall :)

 

Koster jo som en del i prøve skilter, iogmed de er levert inn for og slippe og betale forsikring og slikt vinterhalvåret :)

Endret av Doc'en

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal på er ikke en ren etterkontroll, bilen din skal forevises trafikkstasjonen slik at de kan sjekke det avmerkede punktet.

 

Du kan såklart få kontrolløren til å godkjenne bilen, dersom de mener at punktet ikke er feil.

 

Jeg kombinerte en gang firehjulskontroll og eu-kontroll hos et uavhengig verksted. Eneste feil som ble avmerket var punkt 9 "forevisning hos trafikkstasjon, ikke godkjent senkesett" elns. Så jeg ordnet time hos trafikkstasjonen og fikk senkefjærene godkjent og skrevet inn i vognkort. Jeg fikk også kontrolløren til å godkjenne bilen, nå som "feilen" var utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det du skal på er ikke en ren etterkontroll, bilen din skal forevises trafikkstasjonen slik at de kan sjekke det avmerkede punktet.

 

Du kan såklart få kontrolløren til å godkjenne bilen, dersom de mener at punktet ikke er feil.

 

Jeg kombinerte en gang firehjulskontroll og eu-kontroll hos et uavhengig verksted. Eneste feil som ble avmerket var punkt 9 "forevisning hos trafikkstasjon, ikke godkjent senkesett" elns. Så jeg ordnet time hos trafikkstasjonen og fikk senkefjærene godkjent og skrevet inn i vognkort. Jeg fikk også kontrolløren til å godkjenne bilen, nå som "feilen" var utbedret.

 

Drar opp denne igjen siden jeg har tenkt til å gjøre noe av det samme; Er det ikke slik nå at Biltilsynet ikke utfører EU-kontroll lenger? Mener det stod på brevet jeg fikk angående EU-kontroll, nemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet godkjenner sist jeg sjekka.

 

Da har jeg vært på BT, og jeg fikk ikke noen nye feil utover det jeg hadde.

 

De holder på og trappe det ned, og til slutt er de helt ferdi med eu kontroller på BT også !

Det er hva jeg fikk beskjed om da jeg var der !

Toyota MR2 MK2 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår