Gå til innhold

mørklegging av norge 28/3,en time fra 2030

Ranger emnet


WireD

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg farter 6-7 måneder i året rundt i en bil som bruker godt over litern med 98 blysuppe på mila, så har jeg ikke så god trua på at å slå av strømmen en times tid vil redde verden ;)

Men har jo selvfølgelig som ønske å kjøre hele året med godbilen, så satser på global oppvarming og brenner av noen gamle bildekk i hagen eller noe slikt den timen istede...

Kan komme med et lite innskudd til denne her.

 

I Kina er det 1, ett, en, one, ein, eines kullkraftverk som forrurenser like mye i løpet av 1 dag, som hele den norske bilparken gjør i løpet av 1 år. Beklager, men å slukke lysene i en time hjelper ingen. Tenk deg nå at Kina har mange kullkraftverk. Norge er bare en dråpe i havet, og utgjør ingen forskjell. Om vi, som ikke engang er en promilleandel % av verdens befolkning en dag forsvinner, vil ingen merke det.

 

Verden er uansett fortapt, så hvorfor gidde å lide enda mer ved å leve et liv der man spiser økologisk ekstrem-grovkornet brød, går barfot, og går i klær av dyreskinn. Men den andre dagen kjøper jeg plastikk (oljebaserte) miljøeffekter, og kjører til jobb. Jeg vil heller være en av de, som brenner av noen dekk iblant, og lever livet, og tørr å være miljøfiendtlig hele tiden, i stedet for å være en av de som av og til er "treehuggers". Et eksempel på hobby-miljøvernere er Al Goore. En dag holder han konferanse, dagen etter tar han privat fly til den neste. Eller Think-kongen selv som av og til kjører Think, og av og til en svæææææær MB SUV, med v-åtter som forpester alt som finnes.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med et lite innskudd til denne her.

 

I Kina er det 1, ett, en, one, ein, eines kullkraftverk som forrurenser like mye i løpet av 1 dag, som hele den norske bilparken gjør i løpet av 1 år. Beklager, men å slukke lysene i en time hjelper ingen. Tenk deg nå at Kina har mange kullkraftverk. Norge er bare en dråpe i havet, og utgjør ingen forskjell. Om vi, som ikke engang er en promilleandel % av verdens befolkning en dag forsvinner, vil ingen merke det.

 

Likevel så forurenser kineserne mye mindre per kapita en nordmenn.

 

 

Verden er uansett fortapt, så hvorfor gidde å lide enda mer ved å leve et liv der man spiser økologisk ekstrem-grovkornet brød, går barfot, og går i klær av dyreskinn.

Er mange nok som deg, så er den det...

 

Men så er vel nytteverdien av denne aksjonen sånn rent teknisk minimal, energien som går til lys går brukes uansett til oppvarming, skrur vi av lysene må vi bare fyre litt mer. PR-verdien derimot...

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kina er det 1, ett, en, one, ein, eines kullkraftverk som forrurenser like mye i løpet av 1 dag, som hele den norske bilparken gjør i løpet av 1 år.

 

Og hva bruker de all denne energien til? Jo, de produserer ting og tang som sånne som deg kjøper.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø bullshit ditt.. miløj bulshit datt!

 

alle land i verden sier NEI! dette skal vi ikke ha!... og dermed basta !

 

Norge har sin egen greje!.....

 

NEI! dette skal ikke DU ha!!!... med mindre du betaler en liten avgift her og der og der og signerer her og der, og betaler denne og dette, så skal du selvsagt får lov !

 

 

Tull all dette, har du sliti ut et dekk kan du ikke få det tilbake igjen! eneste du kan gjøre er å la være å spinne no mere før du ender på korden!

 

Men det er ikke det some r saken her! saken er at forskere skal ha splitter nye 19" på kjerra si ved at du betaler avgifter og må pines med miljø piss døgnet rundt uten noen nytte!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global oppvarming my ass.. Blir jo bare mer og mer snø her!!

 

hadde du vist hva det er som skjer når tempen på kloden først øker, så hadde du skjønt det du også!

er utrolig mange som ikke fatter helheten med global oppvarming!

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva bruker de all denne energien til? Jo, de produserer ting og tang som sånne som deg kjøper.
Er fortsatt mange måter man kan redusere utslippene ved. Dessuten kjøper jeg lite kina-produserte varer, netopp fordi at kvaliteten ikke er den høyeste på de fleste produktene som kommer derfra :)

 

Det hjelper ikke når Kina har 288 ganger så mange mennesker. Med andre ord er fortsatt det totale utslippet maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange ganger høyere enn Norge sitt. Derfor vil det også være mest lønnsomt for miljøet om Kina blir litt mer miljøvennlige. I tilegg er Kina en sterkt voksende eksportør/forbruker, og vil øke utslippene drastiskt med årene som kommer.

 

Derfor bør man nok heller ta en kikk på denne lista:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Countries_by_carbon_dioxide_emissions_world_map_deobfuscated.png

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper nok mer Kinavarer enn du er klar over, og du sier jo også at de eksporterer stadig mer.

 

Hvis man bare deler opp Kina i 300 provinser à 4mill personer, kan de komme med akkurat det samme tulleargumentet. Det har større effekt om du halverer CO2-utslippene dine enn om en kineser gjør det samme.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steik hvor godt det gjør i sjela å kjøre 22 år gammel 740! DET er miljøvern det! hadde dere vert klar over hvor hvor mye møkk som sendes ut i lufta for hver nyproduserte bil så hadde alle miljøaktivister sandblåst å rustsveisa "gammelbilen" sin! å puttra glad og fornyd videre!

Men neida! Bellona hauge fiser verden rundt med den Wickmann motoriserte museumsgjenstanden sin å roper "miljøsvin!!! Dobbelmoral? uvitenhet?

Endret av muren motor

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Kina faktisk oppgraderte kraftverk til noe mer miljøvennelig da?

Trur det ville hatt større effekt en om jeg går uten lys 1 times tid i året.

 

At en viss antall av ting vi her i vesten kjøper produseres i Kina, gir jo ikke kineserne rett i å gi faen i miljøet.

En stor grund til at mesteparten produseres i Kina er jo at dem har billig energi som kommer av billig kraftverk som forurenser mye.

 

Hadde dem oppradert kraftverk til å være miljøvennelige ville også kraftprisen gått opp, da hadde det kanskje ikke vært så lukrativt å lage alt i kina og kanskje dem hadde flyttet produksjonen vestover?

 

Nei jeg lar lyset stå på til store aktører som faktisk har en innvirkning på miljøet gjør noe.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Kina faktisk oppgraderte kraftverk til noe mer miljøvennelig da?

Trur det ville hatt større effekt en om jeg går uten lys 1 times tid i året.

No shit sherlock. Dette er ett pr stunt...

 

At en viss antall av ting vi her i vesten kjøper produseres i Kina, gir jo ikke kineserne rett i å gi faen i miljøet.

En stor grund til at mesteparten produseres i Kina er jo at dem har billig energi som kommer av billig kraftverk som forurenser mye.

 

Men til og med uten å regne med at vi i vesten er ansvarlig for forurensningen i andre land, så forurenser vi langt mer i Norge per person, her enn i f.eks Kina.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til og med uten å regne med at vi i vesten er ansvarlig for forurensningen i andre land, så forurenser vi langt mer i Norge per person, her enn i f.eks Kina.

 

Joda, det er absolutt sant det. Jeg er ingen miljøhykler selv, lyset, dataen og TV'n står jo på selvom det ikke alltid er i bruk, jeg kjører til butikken som tar meg 5 minutter å gå til også... Ikke nok med det, jeg må jo kjøre motoren varm også, så blir jo gjerne en liten kjøretur av å dra på butikken.

 

Jeg trur det mye mer effektivt samt realistisk å gjøre store miljøbomber mer miljøvennelig i første omgang.

Mye enklere å raskere en å overbevise en milliard late mennesker som meg selv å skru av TV'n da jeg skal på dass etc.

 

Kjenner jeg den norske stat rett så er det snart 70% avgift på hver kwh du kjøper! :rockets

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steik hvor godt det gjør i sjela å kjøre 22 år gammel 740! DET er miljøvern det! hadde dere vert klar over hvor hvor mye møkk som sendes ut i lufta for hver nyproduserte bil så hadde alle miljøaktivister sandblåst å rustsveisa "gammelbilen" sin! å puttra glad og fornyd videre!

Men neida! Bellona hauge fiser verden rundt med den Wickmann motoriserte museumsgjenstanden sin å roper "miljøsvin!!! Dobbelmoral? uvitenhet?

 

For en gjennomsnittlig bil står bruk for 80% av utslippene over levetiden, de resterende 20% er produksjon, transport, avhending og vedlikehold. Da er det grenser for hvor lenge det er miljøvennlig å kjøre en bil som drar dobbelt så mye drivstoff som en ny bil.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Kina faktisk oppgraderte kraftverk til noe mer miljøvennelig da?

Trur det ville hatt større effekt en om jeg går uten lys 1 times tid i året.

 

At en viss antall av ting vi her i vesten kjøper produseres i Kina, gir jo ikke kineserne rett i å gi faen i miljøet.

En stor grund til at mesteparten produseres i Kina er jo at dem har billig energi som kommer av billig kraftverk som forurenser mye.

 

Hadde dem oppradert kraftverk til å være miljøvennelige ville også kraftprisen gått opp, da hadde det kanskje ikke vært så lukrativt å lage alt i kina og kanskje dem hadde flyttet produksjonen vestover?

 

Nei jeg lar lyset stå på til store aktører som faktisk har en innvirkning på miljøet gjør noe.

 

Det kommer nok Kina til å gjøre også, men de ligger ikke like godt an økonomisk til storslagne månelandinger foreløpig.

 

At det er fler kinesere i verden enn nordmenn gir ikke deg rett til å gi faen i miljøet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjennomsnittlig bil står bruk for 80% av utslippene over levetiden, de resterende 20% er produksjon, transport, avhending og vedlikehold. Da er det grenser for hvor lenge det er miljøvennlig å kjøre en bil som drar dobbelt så mye drivstoff som en ny bil.

 

 

Ja, og en bil med noenlunde moderne innsprøytning (slik som min 25 år gamle volvo) slipper ikke ut spesielt mye mer enn en ny bil i samme størrelse. Så da kan man leve lenge på de 20 prosentene :).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår