Gå til innhold

1wd Truetrac

Ranger emnet


Colli

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er sikker på at vi snakker om det samme da!?

 

Merkelig at "alle" truetrac'ene her inne tydeligvis er i stykker.

 

De er jo tvers igjennom mekaniske og enten funker de ellers så merker du det.

 

Torsen som blir produsert av et annet firma enn Eaton som produserer Detroit Locker,truetrac osv. Har to utgaver Tr-1 uten pre load og tr-2 med.

Kan ikke huske å ha sett at truetrac som blir brukt på Volvoakselen er utstyrt med dette.

Men nå har truetrac mange modeller både med og uten. Mer/mindre forspenn.

 

Om den har det så kan den også feile i spesielle situasjoner,poenget mitt er at den nødvendigvis ikke er ødelagt.

 

Selv om den tåler endel så kan den sef. bli ødelagt,men tror neppe det er tilfelle med alle som er misfornøyde her inne.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig etthjulsspinning over tid vil ødelegge truetrac'en. Det har blitt bevist mange ganger.

 

Ok.

Men nå er det fortsatt sånn at det er friksjonen dekkene har som bestemmer overføringen av moment frem og tilbake mellom høyre venstre hjul.

 

Er føre sånn at det skjer ofte så vil den vel tåle det ellers burde den vel strengt tatt allerede være ødelagt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om føre skulle være så spesielt at den hjulet som spinner har så liten friksjon at omtrent null blir overført til det andre hjulet så skjønner ikke jeg hvordan det skulle ødelegge diffen.

Siden den da gjør det den er konstruert for,bare at den gjør jobben dårlig da sef.!

Pros and cons

 

Men nå er jo norsk vinterføre rimelig ekstremt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCP_0204.jpg

 

The bottom line is that although the TT is a very robust unit and can take quite a bit of abuse, it still needs to be maintained due to stretching in the factory differential housing causing the bearing preload to vary and in turn, stress on the TT housing that may loosen the housing bolts over time.

 

10788d1136410299-beware-eaton-true-trac-bolts-fall-truetrac1.jpg

 

10789d1136410299-beware-eaton-true-trac-bolts-fall-truetrac3.jpg

 

10790d1136410338-beware-eaton-true-trac-bolts-fall-truetrac2.jpg

 

Litt info jeg ikke visste om fra før iallefall.

 

*edit: sitatet kommer fra denne tråden der noen har snakket med en person som jobber hos Eaton.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 25mm stag bak, poly-foringer hele veien, bilstein cs og lesjøfors.

Foreløpig har truetrac'n fungert fint hos meg. Har brukt den 5-6 ganger på bane, men har ikke blitt så mange km utenom.

For mitt bruk så har den fungert veldig bra siden jeg endelig får grepp på begge eller sladd på begge når jeg ønsker det;)

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at vi snakker om det samme da!?

 

Merkelig at "alle" truetrac'ene her inne tydeligvis er i stykker.

 

De er jo tvers igjennom mekaniske og enten funker de ellers så merker du det.

 

Torsen som blir produsert av et annet firma enn Eaton som produserer Detroit Locker,truetrac osv. Har to utgaver Tr-1 uten pre load og tr-2 med.

Kan ikke huske å ha sett at truetrac som blir brukt på Volvoakselen er utstyrt med dette.

Men nå har truetrac mange modeller både med og uten. Mer/mindre forspenn.

 

Om den har det så kan den også feile i spesielle situasjoner,poenget mitt er at den nødvendigvis ikke er ødelagt.

 

Selv om den tåler endel så kan den sef. bli ødelagt,men tror neppe det er tilfelle med alle som er misfornøyde her inne.

 

nei, de er jo ikke "ødelagt" selv om de kan finne på å jukse litt i hvisse situasjoner.. er jo som nevnt tidligere her, at de er litt følsomme på at begge hjula må ha nogenlunde likt feste for å virke som den skal.

 

men ang. preload, så skal jo en truetrac uten preload oppføre seg som en helt vanlig "åpen" diff hvis en snurrer på ene hjulet med begge hjula i lufta? (at de snurrer motsatt veg av hverandre)

 

mens en med preload vil oppføre seg som f.eks en tradisjonell lamelldiff, at begge hjula snurrer samme veg.

for dette er tilfelle på den bilen jeg snakket om tidligere.

Endret av HWM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står om alt det der i brukermanualen.

 

Hjula er ikke avhengig av likt feste men tilstrekklig feste på det hjulet har minst friksjon,for at noe særlig kraft kan bli overført.

Hvis det hjulet som f.eks spinner har en friksjon mot underlaget som krever f.eks 50nm for å tørne så vil 50nm ganger forholdet (utveksling på ormegir osv) i diffen bli overført til det andre hjulet.

 

Truetrac til dana 30 akslinger har pre-load.

Men de kan også feile.

 

Opplevde det senest i går da jeg skulle prøve å kjøre bilen frem fra snøfonna.

Ene hjulet (gammelt piggfrittdekk) sto på blank is og det ble ikke overført stort til det andre hjulet.

Litt mer aggressiv utklutsjing og litt parkbrems løste saken.

 

Ute på veien på tørr asfalt gjorde truetrac'en akkurat som den ble bedt om. :)

 

Nobodys perfect er det vel det noe som heter..

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alt her, men min funker stort sett utmerket! Er en spesiell sving her hjemme jeg ikke får ræva på bilen ut. Svingen er helt flat, og da spinner den kun på innerhjulet.

 

Spinne eller "drifte" store rundinger på parkeringsplass er og et problem da diffen åpner seg av og til og da går alt i dass. Synst lamell sperren på 25% på M3en fungerer bedre til slikt. På snø er Truetracen overlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Jeg syns det er helt rett å lage en tråd om dette, og ikke late som den er perfekt til alt, som mange prøver å framstille den som. Den er "billig" og bra, men langt fra optimal. Derfor syns jeg det er viktig at folk kommer med erfaringene sine, slik at du ikke sitter der og frykter det kun er din som er slik... :P som jeg fryktet... Det er jo en 1,5wd så 1-2wd må man regne med da. Heh!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår