Gå til innhold

Må alle 4 dekk være av samme merke?

Ranger emnet


Buzz

Anbefalte innlegg

DEKK: Du MÅ ha like dekk på samme aksel! altså! 2 like forran... og 2 like bak. men de kan være forskjellige fra forran og bak!

 

Samme gjelder i grunn felger!

 

MEN! har du 4x4! må du ha like både felger og dekk! om dekka dine bak f.eks er betydelig mere slitt enn forran! bør du bytte for å unngå slitasje på drivverk!

 

rulleomkretsen må være lik!

 

Før kunne du dette,kunne ha m+s foran og sommer bak feks.men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke kommet inn i første utgave av forskriften 2009.men kommer nå i neste.men regelen kom 1.10.2008

 

Og hvor har du så dette fra?

Jeg kan gjerne tro at Lovdata.no ikke oppdateres daglig, men at det ikke skal være oppdatert ett år etter endring i forskriften kjøper jeg ikke..

 

Videre ligger det en artikkel på Vegvesen.no, eller mer nøyaktig her, legg merke til setningen;

 

Generelle krav til hjul og dekk

Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper

 

Videre kan en også legge merke til setningen nederst på siden:

 

Sist oppdatert: 6. januar 2009

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor har du så dette fra?

Jeg kan gjerne tro at Lovdata.no ikke oppdateres daglig, men at det ikke skal være oppdatert ett år etter endring i forskriften kjøper jeg ikke..

 

Videre ligger det en artikkel på Vegvesen.no, eller mer nøyaktig her, legg merke til setningen;

 

 

 

Videre kan en også legge merke til setningen nederst på siden:

 

så du mener man kan kjøre med m+s foran og sommer bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor dere henter infoen deres, men slik er nå reglene:

 

§6.1h)

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

 

§13-3.2)

På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming.

 

HINT: det står ikke noe i regelverket om at man kun kan ha ett reservedekk på, så om jeg hadde blitt stoppet for å kjøre med forskjellig dimmensjon hadde jeg prøvd meg på å si at begge dekkene var reservedekk.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med forskjellig fabrikat erm og sette det helt på spissen.nye reglene kan tolkes slik,men jeg hadde ikke brydd meg om det...Men du kan ikke bruke dekk av forskjelig type foran/bak som tideligere.

 

Hvor i guds navn får du det fra, står jo eksplisitt at du kan ha forskjellig mønster og fabrikat.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med forskjellig fabrikat erm og sette det helt på spissen.nye reglene kan tolkes slik,men jeg hadde ikke brydd meg om det...Men du kan ikke bruke dekk av forskjelig type foran/bak som tideligere.

 

Så det du prøver å si er at nå, etter nye regler, så må du enten ha sommerdekk x4, piggfritt x4 eller pigg x 4??

 

Du har altså IKKE lov til å kjøre med f.eks 2 sommerdekk og 2 avpigga piggdekk på sommeren lengre?

 

EDIT: Har ikke hørt noe om dette, og det er et emne som er relativt ofte oppe for diskusjon. Skaff noen form for dokumentasjon, så er vi fornøyd =)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Har det vel heller aldri vært, såvidt jeg vet...

 

Er foresten bot om du ikke har samme type dekk (pigg/piggfritt/sommerdekk) på henger og bil.

 

Bare for å avklare dette. Jeg jobber med dette daglig. Per definisjon i kjøretøyforskriften finnes det bare 3 typer dekk..

Diagonaldekk , dekk og piggdekk. Så lenge dekkene er av samme dimensjon og load indeks så kan du ha forskjellige fabrikat på samme aksel. Et piggfritt dekk eller et avpigget vinterdekk er også godkjent sammen med sommerdekk, men her må du være obs på hastighetskode. (hvis dekket er m/s merket så trenger ikke dekket å ha samme hastighetsmerking) Men dimensjon og load indeks må stemme.:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Bare for å avklare dette. Jeg jobber med dette daglig. Per definisjon i kjøretøyforskriften finnes det bare 3 typer dekk..

Diagonaldekk , dekk og piggdekk. Så lenge dekkene er av samme dimensjon og load indeks så kan du ha forskjellige fabrikat på samme aksel. Et piggfritt dekk eller et avpigget vinterdekk er også godkjent sammen med sommerdekk, men her må du være obs på hastighetskode. (hvis dekket er m/s merket så trenger ikke dekket å ha samme hastighetsmerking) Men dimensjon og load indeks må stemme.:race

 

Kan nok stemme det ja :) For siste bilen jeg hadde, gikk igjennom med 3forskjellige dekkmerker:tannløs:

Der var det to forskjellige merker på drivhjulene bak!

 

Men har et annet spørsmål!

 

Er det lov med vinterdekk på sommeren, hvis man napper ut piggene? Er greit å vite i tilfelle man skulle punktere! Reservehjulet mitt nekter jeg å sette på da forhjulet på gamle MT5'n(moped) var bredere og større!

 

Og som alle som har hatt Honda MT5 veit, så er ikke det fordekket mye breit :pimp

Volvo 740 B230ET!

Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme det ja :) For siste bilen jeg hadde, gikk igjennom med 3forskjellige dekkmerker:tannløs:

Der var det to forskjellige merker på drivhjulene bak!

 

Men har et annet spørsmål!

 

Er det lov med vinterdekk på sommeren, hvis man napper ut piggene? Er greit å vite i tilfelle man skulle punktere! Reservehjulet mitt nekter jeg å sette på da forhjulet på gamle MT5'n(moped) var bredere og større!

 

Og som alle som har hatt Honda MT5 veit, så er ikke det fordekket mye breit :pimp

 

Jeg tura rundt med avpigga piggdekk bak, og nye dekk foran når jeg hadde varebil :) Gikk igjennom EU og allting.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår