2,8eQUATTRO Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Skal skifte termostat på audi 100 2,8e QUATTRO. Noen som vet hvor jeg kan finne fremgangsmåte? Er det veldig vanskelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Er du hendig så kan du få lirket den ut ved å bende og presse ut huset, for det ligger bak kamremmen. Se ellers http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/213480-varmeapparat-besv-r.html?highlight=termostat Samme prosess for 2.8 :-) Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Oki...men kommer du til fra undersiden, eller kan det taes fra oversiden? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Mars 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2009 Tar det fra oversiden. Huset er på venstre side i motoren når du står forran, rett over generatoren. :-) Det går to slanger ut på venstre side av huset, og det er festet med 2x10mm skruer Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daffaen Skrevet Mars 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 Skal skifte termostat på audi 100 2,8e QUATTRO. Noen som vet hvor jeg kan finne fremgangsmåte? Er det veldig vanskelig? har nettopp byttet termostaten på min. samme type som du har. er slik som er forklart nedover. men ver obs på at det er ikke lett og få ut termostathuset. om du har muligheten og føler deg kompetent nok vil jeg råde deg til og løsne regreimen fra ene kammen. jeg skadet selv reimen min når eg skulle lirke den ut uten og slakke reimen eller fjerne den. tror eg balte i en god time bare og få den av. men om reimen blir fjernet så har du mere nok plass. men ver forsiktig om du tar av reimen så den ikke kommer feil på igjen. mer gjerne reimen og hjulet på kamkalslingen med sprit tusj eller noe så du er sikker på og treffe rett på mellom hjul og reim. kan kansje legge ut noen biler om ønskelig men må bli om noen dager da jeg er ute på båt og ikke har alle bildene her. Siter mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod (Solgt) Audi S6 2.2Turbo RS2 Nissan Leaf (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2009 har nettopp byttet termostaten på min. samme type som du har. er slik som er forklart nedover. men ver obs på at det er ikke lett og få ut termostathuset. om du har muligheten og føler deg kompetent nok vil jeg råde deg til og løsne regreimen fra ene kammen. jeg skadet selv reimen min når eg skulle lirke den ut uten og slakke reimen eller fjerne den. tror eg balte i en god time bare og få den av. men om reimen blir fjernet så har du mere nok plass. men ver forsiktig om du tar av reimen så den ikke kommer feil på igjen. mer gjerne reimen og hjulet på kamkalslingen med sprit tusj eller noe så du er sikker på og treffe rett på mellom hjul og reim. kan kansje legge ut noen biler om ønskelig men må bli om noen dager da jeg er ute på båt og ikke har alle bildene her. Skal prøve meg på dette i morgen. Håper på finvær ettersom bilen står ute. Er redd det blir mye banning før jeg er ferdig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 Gikk lekende lett å skifte termostat. Men det var nok ikke den som var problemet mitt.....bilen koker, og kaster av seg vannet gjennom ekspansjonstank. :( TIPS mottas med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Mars 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 Før du river toppa av motoren : Bruk en sniffer og sjekk for eksos i kjølesystemet. Hvis du har det, er det bare en veg ut. Hvis ikke, bytt skrulokket på ekspansjonstanken. Blir motoren varm slik at viftene går på eller er det bare trykk som forårsaker lekkasjen? Blir det varmt i varmeapparatet og begge radiatorslangene ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2009 (endret) Før du river toppa av motoren : Bruk en sniffer og sjekk for eksos i kjølesystemet. Hvis du har det, er det bare en veg ut. Hvis ikke, bytt skrulokket på ekspansjonstanken. Blir motoren varm slik at viftene går på eller er det bare trykk som forårsaker lekkasjen? Blir det varmt i varmeapparatet og begge radiatorslangene ? Ingen tegn til eksos i kjøleveske. Motoren blir varm 120 +, og vifta går rundt. Varmeapparat blir ikke varmt...ikke sjekket radiatorslagene. Det lekker ikke igjennom lokket på ekspansjonstank, men når det er av, så koker det over der. Det virker ikke som det varme vannet kommer lenger enn til slage ut fra ekspansjonstank, fra der er det ingen sirkulasjon...?? Gåen vannpumpe? Det lekker ikke fra vannpumpa. Endret Mars 14, 2009 av 2,8eQUATTRO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Mars 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2009 Tror jeg hadde bytta ekspansjontanklokket til et nytt, bare for å være sikker. Hvis symptomene fremdeles vedvarer så er det sikkert som du antyder vannpumpefeil, eller luft, eller toppakning, ingen varme i v.app nei......heller ikke før den begynner å kaste ut vann? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spangen Skrevet Mars 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2009 Bruk begge lufteskruene, en unbrako-skrue på et rør i bakkant av venstre topp (sett fra førersetet), en oppe der slangene går inn på varmeapparatregisteret (under det store plastdekselet). Om du ikke lufter med disse vil du ikke få noen sirkulasjon. :) Siter '87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2009 Bruk begge lufteskruene, en unbrako-skrue på et rør i bakkant av venstre topp (sett fra førersetet), en oppe der slangene går inn på varmeapparatregisteret (under det store plastdekselet). Om du ikke lufter med disse vil du ikke få noen sirkulasjon. :) Fikk varme i varmeapparat etter at jeg luftet slik du beskrev her, men ikke sikker på om jeg fikk ut all luften! :-) Det tar nå lengre tid før bilen koker, men den er ikke helt bra. Vifta bak radiator går med en gang jeg starter bilen. Skal det være slik? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Noen som vet når vifta bak radiator egentlig skal starte? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Mars 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2009 Ved tomgangskjøring og lufting etter bytte av radiatorslange lot jeg vogna gå til viftene starta, da viste tempmåleren ca. 95*°C. Dette er '93-modell 2,6. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,8eQUATTRO Skrevet Mars 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2009 Bilen er fiksa. Det var termostat og luft i systemet som var årsak til koking. Dette kom jeg billig unna, fryktet det var topp/sprekk i blokk. Takk for alle gode råd! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.