Gå til innhold

Gåen vannpumpe?

Ranger emnet


Liland91

Anbefalte innlegg

Hei, en kamerat av meg har en Audi A4 1.8 95 modell uten turbo som har begynt og gå varm etter bare litt kjøring.

Etter bare en mil nærmer tempraturen seg 110-120 grader.

 

Vi har kjent litt på kjøleslangene og har kommet fram til det at kjøleslangene ut av radiator og inn i vannpumpe er kalde, men ut av vannpumpen er slangene varme.

Derfor lurte vi på om vannpumpen er gåen?

Eller har dere noen formening hva som kan være galt?

 

Takker for svar :)

Mercedes Benz 230te -89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bruke å begynne å læke når de ryker, åsså får man samme problemer som du forklarer :) er vell egentlig ikke så mange måter å skjekke det på. Kain prøve å ta av slangen på toppen av raddisen, så løfte den opp til at det akkurat ikke kommer kjølevann ut av den, så starte bilen å se om det blir noe sirkulasjon, om vannet kommer ut slangen når bilen er igang. Funker på noen biler :)

SELGES: Alt av A4 B5 deler

 

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at denne tråden var startet nå. Skulle inn å lage en lignende.

Følgende skjedde meg idag.

På vei hjemm etter fjelltur får jeg varsel i dashen om at tempen er høy. Ligger vel på 110 grader. Ingen lekkasjer og godt med kjølevæske. Merker at tempen synker når den står på tomgang. Så kom meg hjem ved at jeg satt den i fri i hver nedoverbakke. Gikk veldig fort opp igjen når den først begynte.

Er vel kanskje vannpumpen tenker jeg. Usikker på om den ble tatt ved siste regreimbytte.

A4 avant 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at denne tråden var startet nå. Skulle inn å lage en lignende.

Følgende skjedde meg idag.

På vei hjemm etter fjelltur får jeg varsel i dashen om at tempen er høy. Ligger vel på 110 grader. Ingen lekkasjer og godt med kjølevæske. Merker at tempen synker når den står på tomgang. Så kom meg hjem ved at jeg satt den i fri i hver nedoverbakke. Gikk veldig fort opp igjen når den først begynte.

Er vel kanskje vannpumpen tenker jeg. Usikker på om den ble tatt ved siste regreimbytte.

 

mye mulig det kan være temp føler oxo!samme skjedde med min for et års tid siden!tempen ble høy å lampa begynte å lyse men da je kjente på det meste frammi der så var den jo ikke varm i det hele tatt!men ble meget høy temp når je startet å kjøre igjen:(

så på min var det temp.føler som hadde gått føyka!merke det fort siden dagen etterpå så gikk tempen opp på 120 grader med en gang je startet bilen,den ble oxo veldig tung startet pga dette:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kobler til for å lese av feilmld på bilen så dukker den nok opp der hvis den er gåèn!aner ikke hvor vanskelig det er å bytte de for min skulle inn på møller uannsett,men tror det er slike plug and play sensorer for de virker ganske standar å bytte:( var to følere mener je de sa på det der så tror de byttet begge den gangen!de ligger på ca 1000 lappen på møller tror je!

 

fikk ut historikken på bilen min på møller og det er mange av de samme følerene som går i eininga,så de kan tjene inn en god slant på de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, her er hva jeg gjør på gammeldagse biler.. Audi er min første elektroniske bil!

Men uansett... Jeg skrev dette på Audiforums i går, orker ikke oversette.

Her er en grei måte å sjekke hva som er gale med kjølesystemet ditt på (fungerer på alle biler)

 

I've experienced that coolant temp sensors are a common error with these cars. Vag-com or not, I guess it reads the same sensor.

You should check if your thermostat is faulty.

Do this by driving your car for 20 minutes, take your hand on the top radiator hose, and see how hot it is. If you can keep your hand on it without burning, then temp is ok. If it's relatively cold, your thermostat may be stuck in open position (change it). If you burn yourself, it's stuck in the closed position, or radiator fan is not working.

If it's warm, but you can keep your hand there for over 5 secs, you should swap coolant temp sensor.

Also feel the bottom hose of the radiator. If it's as hot as the top one, that means radiator is not cooling properly, it might be clogged up, or fan problem.

If the water pump is at fault, teh radiator should be quite cool, but the hose leading out of the engine block (top one) should be quite hot!

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter visst på selve vannpumpen. Når han hadde fjernet termostaten kunne man kjenne inni pumpen at den skovlen var løs.

Kjøpte du ny type spennrulle og reim? Skal viss koste en del mer enn de gamle.

 

aner ikke!reiste på møller og så je sku ha det som trengtes til reg.reim bytte og da fikk je delene dagen etterpå men ble ikke nevnt noe om ny type nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på min ihvertfall. AEB motor.

 

hvilke motorer sitter det på vann pumpa a?og hvilke sitter på blokka?byttet jo vannpumpe oxo så hvis termostaten hadde sitti på den så hadde de vel spurt om je sku hatt med det og:cool:

 

men møller er jo helt jalla og egentlig selv om de har original deler!ringte de etter vann pumpa var byttet og da sa de det var retur på den så dro jo ned dit med den gamle,men da fikk je beskjed om at je ikke fikk igjen noe for den for da måtte je betalt 200kr ekstra når je kjøpte den nye så fikk je igjen de 200 kr når je kom med den gamle! da kan man nesten kjøpe rep sett til den selv å ha den til neste gang det må byttes!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår