Gå til innhold

Hjelp Hjelp :P Sliter hardt med å finne felger

Ranger emnet


Egil123

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

jeg har leitet en stund og stuket litt rundt.. men sliter no veldig med å finne felger til bilen min

 

jeg kjører en opel astra gtc 2008 verson..

det jeg er på utkikk etter er enten noen felger med mange eiker, eller sorte felger med chrome/metal farge i ring rundt (Helst litt åpne).

 

kunne noen prøvd å hjelpe meg her? med å finne noe som faktisk passer til denne bilen, 18 eller 19 tommer. mest sansynelig 18 men..

 

hvis dere finner hadde jeg satt stor pris på om dere hadde lagt med link til siden jeg kan få kjøpt disse på.

 

Ps: hvis noen av dere selger felger som passer til denne bilen så skrik bare ut da også ^^

 

Tusen takk på forhånd

 

Mvh

Egil

- 1998 Mazda MX-5 1.6

- 2008 Opel Astra GTC 1.9(Solgt)

- 1999 Opel Vectra 1.8 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen roll om du må bestille fra f.eks. USA? Da har jeg følgende forslag:

 

ASA AR1

asa_ar1_blk_ci3_l.jpg

 

ASA ZR2

asa_zr2_blk_ci3_l.jpg

 

Avarus tror jeg hadde gjort seg sinnsykt bra på bilen din i 19"

Avarus AV3

avarus_av3_blk_ci3_l.jpg

 

Ikke mange eiker, men disse i 19" ville vært helt rått tror jeg

Enkei L-SR fra Performance-sortimentet

enkeiperf_lsr_mba_ci3_l.jpg

 

Ro_Ja R2-7

roja_r27_bpsl_ci3_l.jpg

 

Zinik Z21

zinik_z21nb_black_ci3_l.jpg

 

Zinik Z25

zinik_z25_mba_ci3_l.jpg

 

Disse er sikkert også helt rå i 19"

Zinik Z24

zinik_z24_mfba_ci3_l.jpg

 

Det er et berg av felger tilgjengelig der ute. Jeg har kun gått etter størrelse i disse forslagene, om de finnes i rett boltsirkel og innpress må du nesten sjekke opp selv. Alle bilder er hentet fra http://www.tirerack.com

God fornøyelse og lykke til med valget =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er mange fine felger der ute i verden, men om de passer bilen er jo en helt annen sak. Sjekket bare den øverste, ASA AR1. Den er tilgjengelig i 5x110 boltesirkel og 7,5x18 tommer, men dessverre er bare innpresset 40mm og dermed utelukket for lovlig montering på din bil, forutsatt at Astra H GTC har samme innpress som Astra G 5-bolt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar :) min innpress er på 37mm

 

vet ikke om det er til hjelp for dere jeg, men da må vel alle de felgene du linket der passe?

avstanden mellom hjulboltene aner jeg ikke, hvor finner jeg ut det?

 

på forhånd takk

 

mvh egil

- 1998 Mazda MX-5 1.6

- 2008 Opel Astra GTC 1.9(Solgt)

- 1999 Opel Vectra 1.8 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharif kan nok tenkes å ha noe liknende, mener det ligger et frima i Vestby også, Nordisk Felgimport eller noe, som også tar inn diverse. PolePosition har litt av hvert.

 

Innpresset trenger du strengt tatt ikke være så veldig nøye med så lenge felgene ikke stikker for langt ut. I de fleste tilfeller vil det si at felgene ikke stikker utenfor hjulbuene. Strengt tatt KAN de faktisk det, for regelverket sier at den del dekket som har kontakt med asfalten skal være innenfor ytterste punkt på hjulbuen. Velger man da brede felger og dekk som er såpass smale de får strukkede dekksider, kan man ha felger som stikker utenfor, men oppfyller kravene ellers. Men dette har en svært negativ virkning på yteevnen til dekkene da, for man får dårligere grep når det er slik strekk. Dekkene gir best grep når de får virke optimalt med sine naturlige bevegelser.

 

Mht innpress, det er som regel sjelden noe problem å velge 5-10mm lavere innpress enn laveste lovlige endring, det man må passe på er størrelsen på felger og dekk (bredde og diameter), slik at de ikke tar borti faste strukturer ved fullt ratt- og demperutslag. Jeg føler meg ganske trygg i min påstand når jeg sier at det er utrolig sjeldent at noen blir stoppet pga hjulene de har på bilen, med mindre dimensjonene er såpass at Onkel Blå skjønner at noe MÅ være galt =)

 

Jeg vet ikke om alle felgene jeg viste til passer, men alle er tilgjengelig i 5bolt, og da trenger du bare å ta kontakt med dem for å finne ut om de er tilgjengelige i 5x110 (din boltsirkel) og med et innpress som er i nærheten av ditt. Litt avhengig av bredden på felgen, så kan det fort hende at du må godta et annet enn originalt innpress for å få felgene til å passe. Jeg er dog rimelig sikker på at 8.5x19 skal være grei skuring på din bil, dersom du ønsker 19". Lykke til videre =)

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god forklaring A.K

 

det hjalp virkelig med et godt og utfylt svar, du nevnte noe om 7.5 i bredde, mener du at dette burde være det breieste jeg kan ha på bilen min?

 

på forhånd takk

 

mvh Egil

- 1998 Mazda MX-5 1.6

- 2008 Opel Astra GTC 1.9(Solgt)

- 1999 Opel Vectra 1.8 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte 8.5 =) Neida, jeg mener ikke at dette er det breieste du kan ha på bilen, men jeg har sett flere med den felgbredden som har vært kledd i 235/35-dekk uten at det byr på problemer. Er store buer på H'n, men akkurat hvor brede du kan ha på den er jeg ikke fullt så sikker på. For maks bredde er det noen ting som spiller inn, og alt tilpasses ettersom hvor lite komfort man kan leve med egentlig. Uansett er man ved maks bredde helt avhengig av å treffe blink med innpresset, i tillegg til at man bør stive opp bilen med senk og sportsdempere, kanskje best representert i et coilover-sett av kurrant merke.

 

(I tillegg kan man montere tykkere versjoner av krengestagene, samt avstiving i motorrom og bagasjerom + andre former for avstivning. Polyforinger kan man også montere, men disse tar livet av omtrent alt som minner om komfort i bilen, og du vil oppleve et forferdelig støynivå i bilen. En liten ujevnhet i veien blir som et bokseslag i mellomgulvet, men du verden, kjøreegenskapene blir NOEN hakk vassere da.)

 

Jeg regner med at 9x19 også går greit, man får i hvertfall klemt på 9x20 til og med, så da har du litt å gå etter kanskje ;o) Bildet under er med 9x20 ET39 foran og 9x20 ET26 bak. Dekk er 235/30-20.

417041_791566.jpg

417041_533991.jpg

 

Hva slags demperoppsett og senkningsgrad som er på denne bilen klarte jeg ikke å spore opp, dessverre.

 

Nedenfor er noen bilder av en bil med 8.5x19, med lovlig innpress på 35mm, originale dempere og fjærer ifølge infoen som ligger til bildet, og 235/35-19 dekk. For min del ser disse dimensjonene helt riktige ut til Astra H. Spør du meg, er 18" for små på disse bilene, 19" akkurat passe. Men, det er min tanke, bilen er jo din =)

425089_895468.jpg

425089_427822.jpg

425089_438298.jpg

 

Mvh A.K

Endret av A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker igjen for et godt og utfylt svar ifra AK :)

 

setter stor pris på at du er så hjelpsom :)

jeg driver fremdeles og funderer på hva slaks felger jeg skal hive på, men du kan jo godt komme med noen inspill om du føler for? innenfor rimelighetens grenser for pris selvfølgelig, svare eller alu etc bare å komme med forslag, setter stor pris på det uansett :)

 

gjerne legg med link / pris på felgen du finner som du synes hadde passet bra til min bil, spiller ingen rolle om den er 18 eller 19" :P

 

Mvh

Egil

- 1998 Mazda MX-5 1.6

- 2008 Opel Astra GTC 1.9(Solgt)

- 1999 Opel Vectra 1.8 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags farge har du på bilen? Selv synes jeg ikke felger som er svart og sølv passer alle farger. Har man rød bil, så kan det være fetere med sølv felger. Er nå min mening :)

 

Etter litt leting fant jeg ut at du hadde flere felgetråder i omløp. Du har svart bil. Synes selv svarte felger ikke er noe pent da "eikene" forsvinner. Kjøp deg noen feite chrome/silver felger.

Endret av Ayapuri

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår