Gå til innhold

Dieseldyrets Mercedes-Benz world


merce-123

Anbefalte innlegg

likte godt den gråblå 123en ja! disse passer utrolig godt med borbet a felger. har selv en gammel 123, en 85mod 300tdt, lurer fælt på hvordan man skal gå frem for å justere dieselpumpen? å hvor du har satt inn nippel til uttak for turbotrykksmåler? hadde tenkt å bygge 2.5-3 toms eksos, har du lyddempere på eksosen din? lurer også på om du bare har laga til struping på wastegate slangen for trykkjustering. blei vist mange spørsmål dette :P

her er bilen

DSC00047.jpg

Endret av knaur14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 273
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

å fyyy faen, jeg vil kjøpe bilen din!!! Hvor mye skal du ha for den?

 

For å justere turbotrykk bruker du bare noen slangeklemmer og klemmer til den tynne slangen som går i underkant av turboen og inn på WG'n, klem på 4 slangeklemmer og klem slangen skikkelig til, da lader du 1.5 ca, jeg lader rundt 1.6 nå med fem slangeklemmer som er maks klemt til, du må ha et t-stykke for å måle turbotrykket, da klipper du ledningen som går til alda'n og inn til høyre for bremsekraftorsterkeren og i torpedoveggen, i to og setter på et t-stykke som du kobler turbotrykksmåler-slangen på. Justere pumpa gjør du på den vesle skruen i overkant av pumpa, det sitter en svart liten plastpropp og er en tynn stål-ring rundt, dette må du skjære vekk(både plastproppen og den stålringen som holder den på plass, under der har du en justeringsskrue med kontramutter, du løsner kontramutteren og skrur UT f.eks 1,5-2 runder, dette gir deg mer diesel jo mer gass du gir, i tillegg kan du justere pumpa bak for mengden, det er en 14mm kontramutter og en 12mm BAK på pumpa, da gir den mer diesel og går merkbart bedre på bunn.

 

Jeg har 2,5 rakrør og 3" den siste meteren. Bråker kanskje litt mye, men ikke så ille, ville satsa på en lyddemper om jeg var deg, men det koster fort en tusenlapp for en lyddemper og jeg snekkra sammen eksos fordi den gikk med eksosanlegg fra 200d(ikke akkurat bra flow eller riktig dimensjon)

 

Pris på bilen din da? og åssen er den ellers? du MÅ lage deg en prosjekttråd her, jeg ber på mine knær! Den var helt konge!

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fyyy faen, jeg vil kjøpe bilen din!!! Hvor mye skal du ha for den?

 

For å justere turbotrykk bruker du bare noen slangeklemmer og klemmer til den tynne slangen som går i underkant av turboen og inn på WG'n, klem på 4 slangeklemmer og klem slangen skikkelig til, da lader du 1.5 ca, jeg lader rundt 1.6 nå med fem slangeklemmer som er maks klemt til, du må ha et t-stykke for å måle turbotrykket, da klipper du ledningen som går til alda'n og inn til høyre for bremsekraftorsterkeren og i torpedoveggen, i to og setter på et t-stykke som du kobler turbotrykksmåler-slangen på. Justere pumpa gjør du på den vesle skruen i overkant av pumpa, det sitter en svart liten plastpropp og er en tynn stål-ring rundt, dette må du skjære vekk(både plastproppen og den stålringen som holder den på plass, under der har du en justeringsskrue med kontramutter, du løsner kontramutteren og skrur UT f.eks 1,5-2 runder, dette gir deg mer diesel jo mer gass du gir, i tillegg kan du justere pumpa bak for mengden, det er en 14mm kontramutter og en 12mm BAK på pumpa, da gir den mer diesel og går merkbart bedre på bunn.

 

Jeg har 2,5 rakrør og 3" den siste meteren. Bråker kanskje litt mye, men ikke så ille, ville satsa på en lyddemper om jeg var deg, men det koster fort en tusenlapp for en lyddemper og jeg snekkra sammen eksos fordi den gikk med eksosanlegg fra 200d(ikke akkurat bra flow eller riktig dimensjon)

 

Pris på bilen din da? og åssen er den ellers? du MÅ lage deg en prosjekttråd her, jeg ber på mine knær! Den var helt konge!

 

herreGUD så jalla!!!

 

Man kan umulig være så fattig at man faktisk monterer slangeklemmer for å klype den for å lade mere?! Hørt om Boostcontrollere eller frøken?!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kjekt at du liker bilen, men den er nok ikke til salgs helt enda, har just kjøpt den selv. er meget fornøyd med bilen, meget godt utstyrt der alt fungerer bortsett fra cruise kontroll(tror jeg trenger ny hendel). hadde tenkt mer på en struping kontra slangeklemmer. var ikke klar over at det gikk en slange til aldaen, dette hjalp mye!(så slipper jeg å skru av innsuget for å bore inn en nippel hehe). men hvor mye bør jeg stille på den på aldaen med kjøring på ca. 1.5 i trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herreGUD så jalla!!!

 

Man kan umulig være så fattig at man faktisk monterer slangeklemmer for å klype den for å lade mere?! Hørt om Boostcontrollere eller frøken?!

 

hehehe, har det ligganes, men har du ikke hørt om bygdefolk før Robert, kusiner er søstre, fettere er fedre, KUN ett eller maks to etternavn går igjen på noen titalls folk, trur du det er mye seriøse prosjekter der DA??!;)

 

Knaur14: Skru ut 1 runde bak på pumpa og 2 på aldaskruen;) Da er den ikke så altfor dyr i bruk og den går merkbart mye bedre;) Kan jo ta litt til og fra, men da blir det litt dyrere å kjøre og termisk varmgang kan også forekomme slik som det skjedde på gamle min, monterer du intercooler etterhvert, så er det HIMMEL og JORD på disse bilene pga det jævli x-flow systemet til Mercedes som spyr inn gloheit eksos i innsuget uten noe kjøleeffekt! Men du kan dra ut opptil 190hk med originalpumpa og riktig justering. Over det begynner det å koste og da kan man like greit kjøpe en herjebil av typen cosworth, bmw eller volvo turbo.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knaur14: Skru ut 1 runde bak på pumpa og 2 på aldaskruen;) Da er den ikke så altfor dyr i bruk og den går merkbart mye bedre;) Kan jo ta litt til og fra, men da blir det litt dyrere å kjøre og termisk varmgang kan også forekomme slik som det skjedde på gamle min, monterer du intercooler etterhvert, så er det HIMMEL og JORD på disse bilene pga det jævli x-flow systemet til Mercedes som spyr inn gloheit eksos i innsuget uten noe kjøleeffekt! Men du kan dra ut opptil 190hk med originalpumpa og riktig justering. Over det begynner det å koste og da kan man like greit kjøpe en herjebil av typen cosworth, bmw eller volvo turbo.

 

hehe hadde ikke tenkt å sikte meg opp mot 200hk merket nei, men 10-20 ekstra å litt ekstra turbosus hadde gjort seg, i tilegg til en svart stripe med røyk :D men et lite spørsmål, det er veldig mange vakuumslanger i sving her, regner med at noen går fra vakuumpumpen og videre til sent.lås osv. på selve aldaen går 2 slanger, en oppå å en på siden, går 2 eller 3 til en vakumklokke som er festet til pumpen(regner med det er det samme hvilke av disse jeg bruker)? går også noen til en stor blå vakuumpumpe oppe på venstre innerskjerm, lurer på hva denne er til? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knaur14: Skru ut 1 runde bak på pumpa og 2 på aldaskruen;) Da er den ikke så altfor dyr i bruk og den går merkbart mye bedre;) Kan jo ta litt til og fra, men da blir det litt dyrere å kjøre og termisk varmgang kan også forekomme slik som det skjedde på gamle min, monterer du intercooler etterhvert, så er det HIMMEL og JORD på disse bilene pga det jævli x-flow systemet til Mercedes som spyr inn gloheit eksos i innsuget uten noe kjøleeffekt! Men du kan dra ut opptil 190hk med originalpumpa og riktig justering. Over det begynner det å koste og da kan man like greit kjøpe en herjebil av typen cosworth, bmw eller volvo turbo.

 

hehe hadde ikke tenkt å sikte meg opp mot 200hk merket nei, men 10-20 ekstra å litt ekstra turbosus hadde gjort seg, i tilegg til en svart stripe med røyk :D men et lite spørsmål, det er veldig mange vakuumslanger i sving her, regner med at noen går fra vakuumpumpen og videre til sent.lås osv. på selve aldaen går 2 slanger, en oppå å en på siden, går 2 eller 3 til en vakumklokke som er festet til pumpen(regner med det er det samme hvilke av disse jeg bruker)? går også noen til en stor blå vakuumpumpe oppe på venstre innerskjerm, lurer på hva denne er til? :P

 

 

du kutter den oppe på aldaen;) så kan du få kjøpt en boks full av t-stykker på biltema(båtavdelinga), koster vel 99kr og flere av de t-stykkene passer AKKURAT utenpå vakuumslangene;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp av WG slangen og kobl inn på der, vips har du både maks trykk og turbotrykket direkte fra snurra...

Men går ikke noe bra da, og suser godt....

 

Skal du te Notodden og Bø i morra biringen?

 

 

jepp, må bytte olje på kassa og diffen + feste eksosen bedre, sliter noe jævli med eksoslekkasje inn i kupeen, så er livsfarlig å kjøre den slik den er nå, men regner med å få tatt turen!;)

 

En kompis lurte på om den fargerike 300tdt 124'n kommer også;) han syns bilen din hadde stil Einar, skikkelig turevogn;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likte godt den gråblå 123en ja! disse passer utrolig godt med borbet a felger.

 

Kom å kjøp mine du, har et par 16" Borbet A til salgs, hadde gjort seg bra på bilen din. :P

 

 

Ellers ser jo bilen din bra ut Dieseldyret, ikke kjør den ihjel da, burne kan du gjøre på 195 dekk, ikke 265. :P

90' Mercedes-Benz 300TDT S124 - Go'vogna

91' Ford Sierra 2.0CL

02' Suzuki RM 125

85' Honda CR 80 Høy - Til salgs! ANNONSE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jo bilen din bra ut Dieseldyret, ikke kjør den ihjel da, burne kan du gjøre på 195 dekk, ikke 265. :P

 

er det jeg også har finni ut;) Men automatkassene liker ikke å burne uansett med så tung converter og bakaksel midt under fua på bilen(er vel 900kg akseltrykk i tillegg) + anlegg på 150kg og en del diesel osv, så kan du jo tenke deg kreftene som er ute og går. Ikke rart det er eneste bilen jeg har kjørt som kommer seg bra fram på vinterføre selv uten diff.sperre, er jo et lastebillass med vekt over bakhjula:P

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Juster pumpa på max da. Bare det som holder. Er jo ståltopp og kort femmer i mercene så disse tåler mange år uten olje bytte med masse turbotrykk. Er vel ganske stor turbo på disse orginalt?

 

hehehe, har justert den godt! Soter noe vanvittig hvis jeg tar kick down;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår