classic Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 audi sitt system virker sikkert akkurat slik som audi vil at det det skal funke. edit: sakset i fra den linken som ble posta her: ...As I have mentioned earlier, throttle-controllable oversteering is usually more desirable to real drivers than pure neutral steering... :D :D :D Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Originally posted by Mort1 Er vel en del her som har hørt for mye rykter ja.. Er det mange her som virkelig har prøvd quattro? Virker ikke sånn. Jeg har hvertfall ingen problem med å få ut baken på mammas A6 ;) Det kommer vel litt ann på kjørestilen ja. Ja er ikke noe ekspert på hvorfor bilen min understyrer eller overstyrer til å uttale meg, det eneste jeg vet er at når turboen begynner å lade, spesielt på grus eller våt vei og snø, så blir det noen herlige sladder hvertfall. Som sagt så har jeg et annet "quattro" system enn torsen, som jeg har hørt at overstyrer litt mere. Har ikke kjørt noen særlig spreke audier med torsen til å uttale meg om det. Kan ikke tenke meg at Toyota 4 x 4 systemet er mere morsomt enn det jeg har? Er det 2 innstillinger på diff sperra på Toyota feks? Min låser først senter diff, neste hakk låser bak. Men man trenger ikke røre diffsperrene for å sladde. Kjørte jo noen runder på rudskogen på "drift day" med audien, på tørr asfalt må man provosere litt for å få ut rompa, men med litt forskning så gikk det greit. Man fikk en følelse av at med 200 hk til i bilen :-) så kunne man fått til noen fete sladder, det ser man jo på s1, den kjører jo tom med grisebra dekk. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Decepe Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Nå skal man vel aldri kjøre fortere enn 100km/t i Norge, så hvordan en audi eller hvilken som helst annen bil fungerer i krappe svinger i høye hastigheter skal vel egentlig aldri være en aktiv problemstilling. :rolleyes: Fra spøk til bananer: Audier er jo så gjennomført søte så man må jo nesten ha en :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audi90q Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Originally posted by Hersker Hans Ja er ikke noe ekspert på hvorfor bilen min understyrer eller overstyrer til å uttale meg, det eneste jeg vet er at når turboen begynner å lade, spesielt på grus eller våt vei og snø, så blir det noen herlige sladder hvertfall. Som sagt så har jeg et annet "quattro" system enn torsen, som jeg har hørt at overstyrer litt mere. Har ikke kjørt noen særlig spreke audier med torsen til å uttale meg om det. Kan ikke tenke meg at Toyota 4 x 4 systemet er mere morsomt enn det jeg har? Er det 2 innstillinger på diff sperra på Toyota feks? Min låser først senter diff, neste hakk låser bak. Men man trenger ikke røre diffsperrene for å sladde. Kjørte jo noen runder på rudskogen på "drift day" med audien, på tørr asfalt må man provosere litt for å få ut rompa, men med litt forskning så gikk det greit. Man fikk en følelse av at med 200 hk til i bilen :-) så kunne man fått til noen fete sladder, det ser man jo på s1, den kjører jo tom med grisebra dekk. Det er vel torsen diff på urQ også, det er bare det at man har sperre på senter diff også. Det samme hadde jeg på den gammle90Q min(85mod og en bil jeg savner) og de som jobber med audi som jeg har snakka med sier at det er torsendiff der også... Men er ikke helt sikker;) Siter det blir ikke fæst uten skinnvæst, og du e, itj fin uten mokkasin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Originally posted by audi 90quattro Det er vel torsen diff på urQ også, det er bare det at man har sperre på senter diff også. Det samme hadde jeg på den gammle90Q min(85mod og en bil jeg savner) og de som jobber med audi som jeg har snakka med sier at det er torsendiff der også... Men er ikke helt sikker;) Det er torsen på UrQ-ene fra 1988 og fram. Disse har ikke sperre på midten, slik det er på de eldre modellene, før torsen ble tatt i bruk. Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 Audi S4 4.2 V8 slo E46 M3 på banen hos TopGear. Og da kjørtes enda Audien rundt en våt bane(!). Rent konstruksjonsmessig (hva som er det beste prinsippet for 4WD) er det vanskelig å debatére. Jeg liker ikke tanken på for eksempel at Audi har kjørt motoren så langt bak det er mulig uten å forkorte livet til drivakslene, at BMW's drivaksler fremme går igjennom bunnpanna, at Opel ikke burde bygge biler med 4WD i det hele tatt, at man kombinerer tverrstilte motorer (en konstruksjon som passer best i tante Henriettes Suzuki Swift 0.9D) med driving bak, samt at man bruker viskosesystemer i biler som kalles påstås å ha "permanent 4-hjulstrekk". Men her er det jo bare snakk om personlige preferanser og synsing, vanskelig å komme med noe harde fakta å slå i bordet med... Den perfeke bil har uansett et FR-oppsett mener nå jeg (Mindre bevegelige deler - mindre som kan gå galt, bedre vektfordeling, lettere enn tilsvarende med 4WD, enklere å skru på osv. etc.). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 ford sine sierra, escors cos, og scorpio har også ene drivakslen fremme igjennom bunnpanna. ekke noe galt med det, er bare snakk om å få plass til delene. Tror også BMW's iX har det. at du ikke liker at opel har tverstilt motor og 4x4 skjønner jeg heller ikke. at opel sitt system ikke akkurat er skuddsikkert og noe dårlig designa kan jeg være enig i. Men jeg er bare glad til at så mange merker som mulig lager biler med tverrstilt motor og 4x4. Da helst med mest drivning bak. Dette er jo normalt biler som har fwd, og det gleder en rwd entusiast som meg! MANGE andre biler har også det. Mazda 323 GTr, Nissan Sunny GTI-R, Mitzu EVO, Focus WRC, 206 WRC (selv om denne har girkassa plassert på langs), Toyota Corolla WRC, Celica GT4, Peugeot 405 Mi164x4 og sikkert mange fler. Tverstilt motor er kommet for å bli, og hvis noen av de i tillegg har 4x4, synes jeg det bare er posetivt. Bruk av ordet "Permanent 4x4" synes jeg også blir mye feilbrukt. Bland annet av vag sine biler med tverstilt motor. Men vær klar over at mange biler som bruker viskose-teknikk i midtdiffen ikke nødvendigvis ikke har permanent 4x4. Ford bruker da viskose i sine escort, sierra og scorpio. Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 focus wrc har vel oxo plassert kassa på langs? Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 Originally posted by Jens Absolutt ikke... Mulig Audi-folk er sånn, unntaket er KjetilR ihvertfall ;) takk takk.. skriver erfaringene mine bare.... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 Originally posted by Kjetilr focus wrc har vel oxo plassert kassa på langs? godt mulig. visste bare at 206'n har det. blir jo bedre vektfordelig av slikt! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 focusen var først ute med dette systemet... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortens Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by mfafa neeeida.. ikke no problem! for å sitere Tiff Needle når han tester Audi RS6: "oh..understeer, understeer.....UNDERSTEER..." han klagde på det i hver sving på banen! liten rettelse....RS4 mvh morten Siter '04 Volvo V70 D5 '94 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortens Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by cfn audi sitt system er vel ikke dårlig, det er bare lite spennende! :D torsen diff brukes faktisk av de kjøretøyene som frakter nasa's rakettet på cape carneval. er vel ikke så intressant, da dette er en stort beltemonster som går i 5-6km/t :D mvh morten Siter '04 Volvo V70 D5 '94 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortens Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by Hersker Hans Bilen min gjør alt annet enn å understyre, Min har ikke torsen da. (1985) modell. Det er jo heller ikke noe regel at en bil understyrer fordi den er nesetung da!. Men å ha motoren så langt forann framakselen som den er i min bil er ikke bra for kjøreegenskapene det kan jeg være enig i. Men bilen oppfører seg bra. Det er jo bare å se på Gatebil arrangementene det, hvor mange trege Audi 5 ere det er på banen :rolleyes: , blant annet Guldbrandsen sin som drar opp mot 1.5 g i svingene. Poenget er at det er ikke Audi 5rn eller hvor den er plassert som gjør at nyere Audi understyrer. '' henger meg på her, mye av det som gjør at audier (andre biler me samme 4wd system) er at den har 50:50 fordeling av kreftene, mens f.eks BMW bruker 40:60, ford 36:64 osv....det gjør bl.a at bilen føles mer som en bakhjuldreven bil som overstyrer men dere som klager at audi kun har rettstilte motorer, har dere glemt TT og A3?? mvh morten Siter '04 Volvo V70 D5 '94 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Desember 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2003 Originally posted by Jens Jeg sitter her og funderer på Audi og hvorfor de plasserer motoren på langs... Finnes det noen fordeler med dette? Slik jeg ser det er Audiene så framtunge at de får dårligere kjøreegenskaper - dvs understyring/ploging. Synd at så fine biler som Audi har motoren foran framakselen... Fortell meg hvorfor Audi har holdt på denne konstruksjonen i tjue år, gutter! Mvh En langs gående motor gir bedre kjørekomfort. En vil ikke få "skevt" drag på hjula, selv med forhjulsdrift. Og stor vekt forand gir lettere framkommlighet om vinteren på forhjulstrekkere, og gir bilen bedre egenskaper ved trekking av henger, til tross for forhjulsdrift. Om dette gir dårlige kjøreegenskaper i svinger, ja. Men du kan jo kjøre en A4 1.8T rimlig fort og tøft i svinger, selv om andre forhjulstrekker kan ta den (gamle Primera), så problemet er nok lite. Eks Lancer har ikke nubb. mot A4 i svinger, Uansett motor. T... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.