Gå til innhold

Hvorfor, Audi?

Ranger emnet


Jens

Anbefalte innlegg

Originally posted by turbokano

Torsen Baserte Quattro systemet er noe av det mest skuddsikre som er lagd,systemet er hente fra de bilene som trekker flyene ut på rullebanen.så tåler jo litt:) har ikke så mye erfaring med de andre enkli , at feks. 4 trekk systemet i sierra cossie ikke er så holdbart og at Opel sitt er meget svakt hvis man ikke oppgraderer litt.

 

cossie systemet er holdbart på standard effekt, opel systemet tåler ikke det engang..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Jens

 

Hvis man sammenligner med Quattro, hvordan er 4wd-systemene til Ford, BMW, Mercedes og Opel iforhold? Hvem funker best i praksis?

 

mener å ha lest en post om dette før.

 

da var det snakk om at i BMW, Mercedes og Ford så satte dem fremhjulstrekk på en bakhjulsdreven bil, i Audi er det omvendt.

 

Men det hadde kanskje noe med hvor mye dem drar foran/bak.

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan komme å påstå at det er råere med tversstilte motorer, Det er bare å se på de "råeste" modellene til hvert enkelt bilmerke, ytterst få som er tverrstilt der gitt. Tverrstilt egner seg best til ff biler og som kjent så egner ikke FF biler seg til så altfor mye :D uff nå satt jeg vel i gang den diskusjonen og.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Ingen kan komme å påstå at det er råere med tversstilte motorer, Det er bare å se på de "råeste" modellene til hvert enkelt bilmerke, ytterst få som er tverrstilt der gitt. Tverrstilt egner seg best til ff biler og som kjent så egner ikke FF biler seg til så altfor mye :D uff nå satt jeg vel i gang den diskusjonen og.

 

ff biler? :)

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw sitt "X" system (bla. 325iX) er ganske likt det en finner på ford.

viskose midtdiff.

 

opel sitt system (vectra/calibra) er helt på trynet.

underdimensjonert og kjedelig.

 

audi sitt system er vel ikke dårlig, det er bare lite spennende! :D

torsen diff brukes faktisk av de kjøretøyene som frakter nasa's rakettet på cape carneval.

nå har vel audi i allefall gått bort i fra rekke 5'erne etter hva jeg har fått med meg. det er jo ett steg i riktig retning for å hindre overstyring.

 

audi quattro og subaru har jo ganske likt oppsett av drivlinja.

bortett fra at subaru's boxer er litt mer kompakt, så den ikke blir så himla framtung.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

integrale har i allefall har viskose i midtdiffen og torsen i bakdiffen.

16v bilene er nok morsomst, for de har 47/53 kraftfordeling. (framme/bak) mot 8v'ns 56/44.

 

ikke så mange som bruker torsen som midtdiff, i allefall ikke i rallybiler pga at det ikke er mulig å bestemme kraftfordelingen, den skjer etter hvem aksel som har mest grep.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Helt katastrofalt kan det jo ikke være - RS6 grisebanket E55 AMG i evo magazine. De konkluderte med at selv om Mercen var raskere rett frem, så ville Rs6 totalparkere E55 på alt annet enn autobahn og at den var så mye mer lettkjørt at det egentlig ikke var noen konkurranse.

 

(Men de valgte Mercen fordet, fordi den var mer brutal, mer skremmende og den mest usannsynlige raketten de hadde testet :D)

 

Skal vel heller ikke stikke under en stol at nye S4 V8 er nesten akkurat like rask rundt Nordschleife som en e46 M3. Mulig at det er et gjesp å understyre seg rundt ringen (har ikke prøvet) men man kan jo kanskje underholde seg selv med å telle bilene man passerer? :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

celica gt4 har samma som lancia.

 

viskose midtdiff og torsen bakdiff.

50/50 fordeling.

 

virker ikke som om det er så mange som driver med celica gatebiler her til lands, har hverken hørt godt eller vondt om de girkassene.

 

er vel kanskje mest budsjettsparinger som gjør/gjorde at mange gateversoner av rallybiler ikke hadde det mest holdbare 4x4 systemet.

 

det er i allefall MIN teori :D

 

toyota var visstnok en de første som tok i bruk elektro-hydrauliske girkasser fra x-trac slik de bruker i nesten alle wrc bilene i dag.

(om ikke gr. s hadde blitt avlyst, hadde kadett e blitt førstemann :mad: )

 

for de som intresserer seg for slik 4x4 opplegg, gr. b biler og div, så kan jeg på det varmeste anbefale boka:

"RALLYING; The 4 Wheel Drive Revolution" av Graham Robson

 

står om de fleste 4x4 rallybiler og planlagte biler inntil ca. '86

masse fine bilder av drivverk o.l. og :D

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

sant det ja.. audi sitt system er veldig lite kjørevennlig.. hvertfall hvis en virkelig skal leke seg..

 

Bilen min gjør alt annet enn å understyre, Min har ikke torsen da. (1985) modell. Det er jo heller ikke noe regel at en bil understyrer fordi den er nesetung da!. Men å ha motoren så langt forann framakselen som den er i min bil er ikke bra for kjøreegenskapene det kan jeg være enig i. Men bilen oppfører seg bra. Det er jo bare å se på Gatebil arrangementene det, hvor mange trege Audi 5 ere det er på banen :rolleyes: , blant annet Guldbrandsen sin som drar opp mot 1.5 g i svingene.

 

Poenget er at det er ikke Audi 5rn eller hvor den er plassert som gjør at nyere Audi understyrer.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår