Gå til innhold

Hvorfor, Audi?

Ranger emnet


Jens

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mort1

Er vel en del her som har hørt for mye rykter ja.. Er det mange her som virkelig har prøvd quattro? Virker ikke sånn. Jeg har hvertfall ingen problem med å få ut baken på mammas A6 ;) Det kommer vel litt ann på kjørestilen ja.

 

Ja er ikke noe ekspert på hvorfor bilen min understyrer eller overstyrer til å uttale meg, det eneste jeg vet er at når turboen begynner å lade, spesielt på grus eller våt vei og snø, så blir det noen herlige sladder hvertfall. Som sagt så har jeg et annet "quattro" system enn torsen, som jeg har hørt at overstyrer litt mere. Har ikke kjørt noen særlig spreke audier med torsen til å uttale meg om det. Kan ikke tenke meg at Toyota 4 x 4 systemet er mere morsomt enn det jeg har? Er det 2 innstillinger på diff sperra på Toyota feks? Min låser først senter diff, neste hakk låser bak. Men man trenger ikke røre diffsperrene for å sladde.

 

Kjørte jo noen runder på rudskogen på "drift day" med audien, på tørr asfalt må man provosere litt for å få ut rompa, men med litt forskning så gikk det greit. Man fikk en følelse av at med 200 hk til i bilen :-) så kunne man fått til noen fete sladder, det ser man jo på s1, den kjører jo tom med grisebra dekk.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man vel aldri kjøre fortere enn 100km/t i Norge, så hvordan en audi eller hvilken som helst annen bil fungerer i krappe svinger i høye hastigheter skal vel egentlig aldri være en aktiv problemstilling. :rolleyes:

 

Fra spøk til bananer:

Audier er jo så gjennomført søte så man må jo nesten ha en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Ja er ikke noe ekspert på hvorfor bilen min understyrer eller overstyrer til å uttale meg, det eneste jeg vet er at når turboen begynner å lade, spesielt på grus eller våt vei og snø, så blir det noen herlige sladder hvertfall. Som sagt så har jeg et annet "quattro" system enn torsen, som jeg har hørt at overstyrer litt mere. Har ikke kjørt noen særlig spreke audier med torsen til å uttale meg om det. Kan ikke tenke meg at Toyota 4 x 4 systemet er mere morsomt enn det jeg har? Er det 2 innstillinger på diff sperra på Toyota feks? Min låser først senter diff, neste hakk låser bak. Men man trenger ikke røre diffsperrene for å sladde.

 

Kjørte jo noen runder på rudskogen på "drift day" med audien, på tørr asfalt må man provosere litt for å få ut rompa, men med litt forskning så gikk det greit. Man fikk en følelse av at med 200 hk til i bilen :-) så kunne man fått til noen fete sladder, det ser man jo på s1, den kjører jo tom med grisebra dekk.

Det er vel torsen diff på urQ også, det er bare det at man har sperre på senter diff også. Det samme hadde jeg på den gammle90Q min(85mod og en bil jeg savner) og de som jobber med audi som jeg har snakka med sier at det er torsendiff der også... Men er ikke helt sikker;)

det blir ikke fæst uten skinnvæst, og du e, itj fin uten mokkasin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi 90quattro

Det er vel torsen diff på urQ også, det er bare det at man har sperre på senter diff også. Det samme hadde jeg på den gammle90Q min(85mod og en bil jeg savner) og de som jobber med audi som jeg har snakka med sier at det er torsendiff der også... Men er ikke helt sikker;)

 

Det er torsen på UrQ-ene fra 1988 og fram. Disse har ikke sperre på midten, slik det er på de eldre modellene, før torsen ble tatt i bruk.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S4 4.2 V8 slo E46 M3 på banen hos TopGear. Og da kjørtes enda Audien rundt en våt bane(!).

 

Rent konstruksjonsmessig (hva som er det beste prinsippet for 4WD) er det vanskelig å debatére. Jeg liker ikke tanken på for eksempel at Audi har kjørt motoren så langt bak det er mulig uten å forkorte livet til drivakslene, at BMW's drivaksler fremme går igjennom bunnpanna, at Opel ikke burde bygge biler med 4WD i det hele tatt, at man kombinerer tverrstilte motorer (en konstruksjon som passer best i tante Henriettes Suzuki Swift 0.9D) med driving bak, samt at man bruker viskosesystemer i biler som kalles påstås å ha "permanent 4-hjulstrekk". Men her er det jo bare snakk om personlige preferanser og synsing, vanskelig å komme med noe harde fakta å slå i bordet med...

 

Den perfeke bil har uansett et FR-oppsett mener nå jeg (Mindre bevegelige deler - mindre som kan gå galt, bedre vektfordeling, lettere enn tilsvarende med 4WD, enklere å skru på osv. etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford sine sierra, escors cos, og scorpio har også ene drivakslen fremme igjennom bunnpanna.

ekke noe galt med det, er bare snakk om å få plass til delene.

Tror også BMW's iX har det.

 

at du ikke liker at opel har tverstilt motor og 4x4 skjønner jeg heller ikke.

at opel sitt system ikke akkurat er skuddsikkert og noe dårlig designa kan jeg være enig i.

Men jeg er bare glad til at så mange merker som mulig lager biler med tverrstilt motor og 4x4.

Da helst med mest drivning bak.

Dette er jo normalt biler som har fwd, og det gleder en rwd entusiast som meg!

 

MANGE andre biler har også det.

Mazda 323 GTr, Nissan Sunny GTI-R, Mitzu EVO, Focus WRC, 206 WRC (selv om denne har girkassa plassert på langs),

Toyota Corolla WRC, Celica GT4, Peugeot 405 Mi164x4 og sikkert mange fler.

 

Tverstilt motor er kommet for å bli, og hvis noen av de i tillegg har 4x4, synes jeg det bare er posetivt.

 

Bruk av ordet "Permanent 4x4" synes jeg også blir mye feilbrukt.

Bland annet av vag sine biler med tverstilt motor.

 

Men vær klar over at mange biler som bruker viskose-teknikk i midtdiffen ikke nødvendigvis ikke har permanent 4x4.

Ford bruker da viskose i sine escort, sierra og scorpio.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Bilen min gjør alt annet enn å understyre, Min har ikke torsen da. (1985) modell. Det er jo heller ikke noe regel at en bil understyrer fordi den er nesetung da!. Men å ha motoren så langt forann framakselen som den er i min bil er ikke bra for kjøreegenskapene det kan jeg være enig i. Men bilen oppfører seg bra. Det er jo bare å se på Gatebil arrangementene det, hvor mange trege Audi 5 ere det er på banen :rolleyes: , blant annet Guldbrandsen sin som drar opp mot 1.5 g i svingene.

 

Poenget er at det er ikke Audi 5rn eller hvor den er plassert som gjør at nyere Audi understyrer.

''

 

henger meg på her, mye av det som gjør at audier (andre biler me samme 4wd system) er at den har 50:50 fordeling av kreftene, mens f.eks BMW bruker 40:60, ford 36:64 osv....det gjør bl.a at bilen føles mer som en bakhjuldreven bil som overstyrer

 

 

men dere som klager at audi kun har rettstilte motorer, har dere glemt TT og A3??

 

mvh

morten

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jens

Jeg sitter her og funderer på Audi og hvorfor de plasserer motoren på langs...

Finnes det noen fordeler med dette? Slik jeg ser det er Audiene så framtunge at de får dårligere kjøreegenskaper - dvs understyring/ploging.

Synd at så fine biler som Audi har motoren foran framakselen...

Fortell meg hvorfor Audi har holdt på denne konstruksjonen i tjue år, gutter!

 

Mvh

 

 

En langs gående motor gir bedre kjørekomfort.

En vil ikke få "skevt" drag på hjula, selv med forhjulsdrift.

Og stor vekt forand gir lettere framkommlighet om vinteren på forhjulstrekkere, og gir bilen bedre egenskaper ved trekking av henger, til tross for forhjulsdrift.

 

Om dette gir dårlige kjøreegenskaper i svinger, ja. Men du kan jo kjøre en A4 1.8T rimlig fort og tøft i svinger, selv om andre forhjulstrekker kan ta den (gamle Primera), så problemet er nok lite. Eks Lancer har ikke nubb. mot A4 i svinger, Uansett motor.

 

T...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår