Gå til innhold

støpe "reservehjuls vanntank"

Ranger emnet


chr18

Anbefalte innlegg

Hei, har feste for reservehjul underbilen, men om sommeren bruker jeg bilen mye til camping, kunne ta tenkt meg å bytta ut reservehjulet med en vanntank, disse fåes til gas konvertering, men er noe sinsykt dyre, og ikke særlig bra til vann heller trur jeg.

noen som kan hjlepe emg med dette?

planen er å ta reservehjulet, og bare lage en avstøpning av dette, men har aldri støpt noe som helst, så hvordan bør jeg gå frem, og hvilke materialer bør jeg bruke, da dette er beregnet på vann, og vannet skal brukes til drikke/matlaging.

ser det er en del som jobber med dette til daglig her inne, så håper på ett godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

problemet er jo her det at jeg ikke har reservehjuls brøn, men reservehjulsoppheng under bilen, det blir festet i en slags "slede", har forøvrig en vw caravelle.

Har vurdert å støpe en til å ha inni bilen også, og en under, og bruke den under til spill-vann.

men uansett så må jeg få en forklaring på hvordan jeg kan støpe en avstøpning av reservehjulet.

kla reservehjulet i plast, dekke den med ett bra lag ed glassfiber, dele glassfiberen i to for å få ut hjulet, kle så "formen" inni med plast, og så støpe hoved delen? må vell da støpes i to halv deler? hvordan da få disse til å sitte sammen, pluss at de blir tette? og hva bruke for at dette ikke skal gi noen giftstofefr til vannet eventuelt(om jeg finenr ut jeg vill bruke den til vann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal sjekke litt rundt, å se hva som er å få tak i ferdig. Sjekk med levrandøre av utstyr til båter, campingvogner, hytter etc.

 

Skal du støpe en vanntank selv må du ha litt peiling på hva du holder på med. Den skal ha litt styrke og den skal være tett.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med dere alle her hehe.

ferdig algde er bra, men SVINDYRE, så blir IKKE en ferdig laga tank, som er passforma til reservehjuls opphenget under bilen.

Men kunne laget en selv, men problemet er som kermitt skriver, man hvet jo aldri hva some r igjen av dritt fra herderen, polyester og glassfiber. kanskje rett og slett gjøre som Go-carter skriver, må da bare finne en måte å feste de på under bilen. Derfor det hadde vært pedre emd en tank som hadde vært formet som ett hjul, da kunne jeg bare plassert den der reservehjulet egentlig skal, og kjøpt en sånn boks med "hjul på boks". Om noen gidder så tenkte jeg på noe sånt som i denne linken http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16272227&WT.svl=Link bare till vann i stede for gass.

men siden dere mener at det å støpe en selv er for risikabelt, med tanke på hva man kan få i vannet,trur jeg skulle fått den solid nok, og skulle den være lekk, så ville uansett bare vannet ha rent ut under bilen, så trur jeg det at det blir å heller finne en annen løsning på dette.

men finnes da støpte vann tanker som er støpt av glassfiber? er 99,9% sikker på at jeg har sett det. Får gå over til en annen del av forumet, og høre om noen har noen gode tips å komme med til dette "problemet" mitt hehe.

uansett takkfor hjelpen folkens.

 

eller ett siste spørsmål helt til slutt, hvor mange "k" bruker dere på karbon s tøping?(hvet ikke hva "k" står for, men kan få tak i carbon fiber i 1k 2k 6k 12k 24k og 36k,)noen som hvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<a href=344052.jpeg' alt='344052.jpeg'> her kan dere se åssen holderen til reservehjulet på slik bil jeg har ser ut, fiks ferdig holder, bare man kunen fått fiksa tank, men kan jo eventuelt støpe en, og fikse en sånn "myk kanne" sak til å ha inni? de der myke, noe ala bag in bok vinene, de har jo sånn "pose" inni, kunen laget bag in box vanntank hehe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sett på muligheten til å lage noe i alu jeg, med tanke på polyesteren du bruker når du støper.... Skulle kanskje ikke vært så vanskelig å lage en vanntank i glassfiber, men det lønner seg nok å prøve seg på mindre kompliserte ting for å finne ut hvordan det fungerer med støpingen :), men som sagt så ville jeg heller prøvd å få laga noe i aluminium... eller er det fullt av dritt i alu også som setter seg i vannet?

 

Som en liten sidehistorie til vanntank og campinglivet så kan jeg huske når jeg arbeida på service verksted om sommeren. Da hadde en av de eldre ansatte campingbil som han reiste med hver sommer. En dag så stod han på utsia av hallen og fylte diesel på bilen. Det eneste som var feil var at han stod å fyllte vanntanken full av diesel :). Jeg lo, og han sint som et lemen :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sett på muligheten til å lage noe i alu jeg, med tanke på polyesteren du bruker når du støper.... Skulle kanskje ikke vært så vanskelig å lage en vanntank i glassfiber, men det lønner seg nok å prøve seg på mindre kompliserte ting for å finne ut hvordan det fungerer med støpingen :), men som sagt så ville jeg heller prøvd å få laga noe i aluminium... eller er det fullt av dritt i alu også som setter seg i vannet?

 

Som en liten sidehistorie til vanntank og campinglivet så kan jeg huske når jeg arbeida på service verksted om sommeren. Da hadde en av de eldre ansatte campingbil som han reiste med hver sommer. En dag så stod han på utsia av hallen og fylte diesel på bilen. Det eneste som var feil var at han stod å fyllte vanntanken full av diesel :). Jeg lo, og han sint som et lemen :)

 

Den der historien lo jeg godt av hehe.

Men angående det med aluminium så aner jeg ikke åssen det er med tanke på vann, men har sett fæle ting skjedd med alu, men ikke med vann, men ta en alikjele og kokvaniljekrem, fort gjort at den blir grønn, eller legg aluminiumsfolie med den matte siden ned, over ett fat med torskefilet, la den så ligge en natt i kjølesakpet, neste dag, volà så har det "smeltet" hull i folien. men vann er jo "nøytalt" da, så kan jo være det ikke er fult så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår