Gå til innhold

støpe "reservehjuls vanntank"

Ranger emnet


chr18

Anbefalte innlegg

Ikke alltid vann er nøytralt. Om det er surt, eller basisk, skjer det uønskede redoskreaksjoner som vi ikke vil ha noe av.. :) Da får vi korrosjon av aluminiumen, beskt vann, og Al-ioner i vannet(går kjemi II ja :) )

 

Jeg ville som sagt personlig gått for noe som er -ferdiglaget- alà vanntanker i plast, eller ferdigstøpte greier... Ville virklig ikke tatt sjansen på å f.eks. få polyester-sedementer i vannet, eller evt. sveiseslagg og drit, fra en alutank.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke alltid vann er nøytralt. Om det er surt, eller basisk, skjer det uønskede redoskreaksjoner som vi ikke vil ha noe av.. :) Da får vi korrosjon av aluminiumen, beskt vann, og Al-ioner i vannet(går kjemi II ja :))
Kan litt om vannkjemi/vann-verdier, holder på med akvarie, så er en del bort vannverdier der, derfor jeg skrev "nøtralt" i aprostoffer også, for vannet i krana er langt fra nøytralt, har avriere ph verdien mye, khverdien er vist ganske jojo her for tiden, gh verdien har jo også sitt å si(i hvertfall i akvariet, men kanskje ikke så mye i en vann tank, eller måtte i så fall være emd tanke på avleiringer da), men trudde de fleste komunene gjerne kjørte vannet litt mer over mot den basiske siden, enn den sure, da surt gjerne etser/tærer mer på vannrøra, enn det en basisk vill?

Får nok gå for en ferdig laga en ja, blir det tryggeste.

 

eiriksmil: Bare meg som ikke skjønner hvorfor man ikke bare kan ha liggende en slik bak i bilen?

 

Dette ville du forstått om du hadde sett innredningen i bilen min, denne er nemmelig laget slik at det mest pratiske(og enkleste) ville vært å fått dytta dette under bilen.

 

 

"innredningen" består av to "kasser" som går langs sidene på bilen, med en 1cm tykk forskalingsplate oppå, dette er noe sånt som 240langt, bredden er jeg usikker på, oppå der har jeg da løagt en SVÆR madrass som vi sover på(den er større enn senge her i huset). jeg har da selvfølgelig ganske god plass under den plata tenker dere nå, MEN under der så finner man da: koffert,to reise stoler,3 bord, som hver måler 240x75,og er 5cmhøye sammelslått,to-tre kjølebagger(går med en del mat på 9-14dager),en koffert emd primos,en ekstra liten primus,ca 20c15x10cm eske med engangs-gassbeholdere, MANGE grønnkasser(sånne som butikkene gjerne bruker å grønsaksdisken), så under der er det rett og slett ikke plass til mere, kassene på sidene da tenker dere nå, der finner vi følgende: verktøy(greit å ha med ved punktering, mottor stopp etc.) geologihammer,brekkjern,2kilos hammer,vanlig hammer, ekstra bensinkanne(plassert her for å ikke søle til matvarer/andre ting ved en eventuell lekasje fra denne)

 

svar nok på hvorfor dette er uaktuelt å ha ennå mer inn i bilen?

pluss det at det eventuelt ikke ville holdt med "fall" til en egen tank til spillvann, så måtte uansett ah plasert en tank under bilen, og da kan jeg like gjenre feste to under med engang.

 

Hilsen en som er på kamping med denne bilen 4-5 uker i løpet av sommeren, og gjerne 1-2uker på høst/vinter, men håper det blir ennå mer i år. kommer muligens ny innredning, som kanskje gjør det mulig å få vanntanken inn i bilen.

Men er det eventuelt mulig å lage enn spillvanstank i glassfiber da? spillvann spilelr det jo strengt talt ikke om blir litt mer foruenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillvannstank kan nok med fordel støpes i glassfiber ja :)

 

Men! Jeg har fått litt kommentarer ang. tankplasseringen på vinteren. Hvis jeg skulle fulgt min opprinnelige, så ville drikkevannet mitt vært rimelig bånntæla nå i -20... :) Så under bil er best for sommer, inni bil under vintersesongen. Dette er kanskje en tanke, når man designer interiøret.

 

Har du noen bilder innvendig? :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillvannstank kan nok med fordel støpes i glassfiber ja :)

 

Men! Jeg har fått litt kommentarer ang. tankplasseringen på vinteren. Hvis jeg skulle fulgt min opprinnelige, så ville drikkevannet mitt vært rimelig bånntæla nå i -20... :) Så under bil er best for sommer, inni bil under vintersesongen. Dette er kanskje en tanke, når man designer interiøret.

 

Har du noen bilder innvendig? :)

 

har desverre ikke noe bilder åssen bil ser ut innvendig( den står for tiden gåen topp, så skal få tatt bilde nestegnag jeg orker å gå ut i garasjen og skru, noen som vill hjelpe?hehe), men det du sier om bunnfryst vann, har jeg også tenkt på, men om vinteren har jeg ikke fullastet bil, om vinteren er det ren camping, mens om sommeren bruker jeg bilen når jeg er på steinmesser/turer, derfor den sinnsyke oppakninga om sommeren.

men tenkte å legge inn en liten varmesak om vinteren i vanntanken eventuelt, skal ikke så veldig mye til for å holde vannet frostfritt her jeg funnet ut, muligens hive inn en liten luftpumpe også, sånn at ikke vannet blir stilleståendes.

Var på tur i høst, og på morran da kunne vi melde om rim på rutene innvendig, og frostrøyk, og en ekplodert kolaboks, det ble nokså kaldt inni bilen også ja, den er ikke spesielt varmeisolert, men det kommer når jeg får meg en ny bil. trur jeg går for å mekke sammen en spillvans beholder i glassfiber til den der holderen til reservehjulet, også får jeg finne på noe annet lurt til vanntanken, kanskje kjøpe en sånn 100litersbeholder, og mekke til noe fester midt under bilen. legge en slange rundt eksosrøret(må tåle varmen selvfølgelig), så kan man få varmt vann også hehe, mange fine tips og triks rutt på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å holde vannet flytende på vinteren er så enkelt som ha ordne noe lurt med en varme kolbe til akvarium. vil tro det beste er å sveise en alu tank, sandblåse den også vaske knall godt med varmt vann. skulle da virkelig holde godt det? skjønner ikke stort at den kjemi praten deres, men sundt bondevett sier meg at det burde være godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å holde vannet flytende på vinteren er så enkelt som ha ordne noe lurt med en varme kolbe til akvarium. vil tro det beste er å sveise en alu tank, sandblåse den også vaske knall godt med varmt vann. skulle da virkelig holde godt det? skjønner ikke stort at den kjemi praten deres, men sundt bondevett sier meg at det burde være godt nok.

 

Hvis vannet blir surt/basisk(husker ikke helt hvilken vei som er værst), så får du samme funksjon i tanken, som om en bil ruster. Istedet for rustvann, får du aluminiumsvann. Høres det godt ut? :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er ikke 316 noe spessielt å satse på heller.

hva med syrefast? eller var 316 syrefast hmm.... jaja dere forstår hva jeg mener, eller omd ere ikek gjør:

mente først rustfritt 316

og kom så på at dette kan begynne å ruste selv om det liksom er rustfritt, så da tenkte jeg på syrefast i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag er å ta turen innom en som støper plast og kompositt materialer - finns iallefall 2 jeg kjenner her i området, så det finns vel andre plasser i landet også - men iallefall så ville jeg kanskje diskutert dette med dem, og fått en pris på å lage en tank i plast tilpasset reservehjulsopphenget ditt... trenger jo ikke være så dyrt som kommersielle plast tanker...

 

Ellers som avhoppet møbelsnekker så kan jeg jo foreslå å kontakte en bøkker :) hehe.

 

Hva med å lage en tank i alu og så få plast støperen til å "vakuum-kle" tanken inni med plast på 1-2-3? Da har du iallefall en veldig holdbar tank med tanke på miljøet den skal stå i (under bilen on the road) og en ren tank inni samtidig... Men når en først snakker om plast tanker - er plast så bra da dersom vannet ikke er nøytralt?

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Er ikke noe problem å lage tanker som skal inneholde drikke vann. Så lenge man vet hva man holder på med.

 

Har laget tanker til det, saltsyre, svovelsyre,lut, klor, bensin, etc etc.... ja det meste der man ikke kan bruke metall.

 

Har laget komponenter som har vært inne i så "sure milijøer" at rustfritt/ syrefast ikke har hvert noe alternativ. Eneste som har vært holdbart av metall da er hastaloy. Noe som er jæææævlig dyrt ( en bolt M16x80 med mutter og to skiver, rundt 550 kr + mva)

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men det og få folk til å forstå at man ikke kan få i pose og sekk bestandig...

Sære deler blir det som regel sære priser på...

 

Og så lenge man ikke kan fikse det selv, eller kjøpe en ferdig "hylle vare". Så koster det litt ekstra.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår