Gå til innhold

liming av karrosseri plater på aluminium

Ranger emnet


ola_dunk2

Anbefalte innlegg

liming av karrosseri plater på aluminium.

 

sveisisng av aluminium er ikke lett da det strekker seg.

 

Hva type lim er det man bruker og hvordan går man frem?

skal tette ett hull på ett aluminiumspanser..

 

3M 8115 PLATE- OG KAROSSERILIM

 

http://bilogindustriservice.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=32

Endret av ola_dunk2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liming av karrosseri plater på aluminium.

 

sveisisng av aluminium er ikke lett da det strekker seg.

 

Hva type lim er det man bruker og hvordan går man frem?

skal tette ett hull på ett aluminiumspanser..

 

3M 8115 PLATE- OG KAROSSERILIM

 

http://bilogindustriservice.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=32

Den virker jo veldig billig. Tror ikke det er mer lønnsomt å få noen til å sveise dette da? Det er ikke akkurat en stor jobb, og det er nok av folk som klarer å sveise dette. Du må bare finne de, og høre med ca priser. Og det vil bli mer holdbart og sikkert.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker jo veldig billig. Tror ikke det er mer lønnsomt å få noen til å sveise dette da? Det er ikke akkurat en stor jobb, og det er nok av folk som klarer å sveise dette. Du må bare finne de, og høre med ca priser. Og det vil bli mer holdbart og sikkert.

 

Hvis du tror det ikke holder like godt så bør du holde deg unna alt med motor :O) 70% av nye fly er limt sammen siden alu kvaliteten i fly ikke egner seg til sveising :O) Resterende er i hovedsak popnagler..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror det ikke holder like godt så bør du holde deg unna alt med motor :O) 70% av nye fly er limt sammen siden alu kvaliteten i fly ikke egner seg til sveising :O) Resterende er i hovedsak popnagler..

 

Mvh

Er jo ikke akkurat helt samme tingen. Flyskroget må jo være fleksibelt, fordi at dette er i bevegelse. I metall som er under bevegelse vil jo tretthet oppstå, det er jo i allefall en grunn til at man ikke sveiser noe særlig på fly. Men et panser er ikke under begevelse, annet enn at du kan løfte eller senke dette. Dermed beholder det hele tiden stivheten.

 

Men for all del, jeg sier ikke at du tar feil. Men jeg er ikke helt enig i påstanden din. Og for all del kan det godt være at lim er helt prima, muligens bedre enn sveis. Men hvis det var opp til meg ville jeg sveiset dette.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araldite 2015 egner seg veldig godt til liming av alu/ metaller.

Så lenge det er rent og tørt, der det limes så sitter det noe inni helvete. Men overstiger du 100 grader C. vil man få problemer. Da slipper limet.

 

Jeg har prøvd å demontere alu deler som var limt for over ti år siden med Araldite 2015. Uten noen særlig hell.

 

Kan også nevne at limteknologien er kommet så langt at jeg har sett prøver av trykktanker som er limt sammen, istede for sveising. Da er det snakk om et trykk på over 30 bar.

 

Whurt har også noe lim for liming av metall, husker ikke hva det heter i farta. Men det var sinnsykt dyrt! Rundt 700 kr for 250 ml.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat helt samme tingen. Flyskroget må jo være fleksibelt, fordi at dette er i bevegelse. I metall som er under bevegelse vil jo tretthet oppstå, det er jo i allefall en grunn til at man ikke sveiser noe særlig på fly. Men et panser er ikke under begevelse, annet enn at du kan løfte eller senke dette. Dermed beholder det hele tiden stivheten.

 

Men for all del, jeg sier ikke at du tar feil. Men jeg er ikke helt enig i påstanden din. Og for all del kan det godt være at lim er helt prima, muligens bedre enn sveis. Men hvis det var opp til meg ville jeg sveiset dette.

 

Aluminiumet man bruker i fly (hvis man ser bort fra komposittalu) er legert med Zink,mangan og kopper. Dette øker styrken, korrusjonsbestandighet MEN gjør det regelrett usveisbart. Var senest for en mnd tilbake på ett aluminium seminar med Hydro og det var ett runde med ESAB ang sveise prossedyrer. Eneste muligheten for å sveise slikt godt nok er med friksjonsveis. Dette er komplisert og for dyrt til å bruke på skroget. Prossedyre for å sveise sveisbart alu er faktisk ganske kompliserte. En sveis kan se fin ut men hvis man ser i ett mikroskop så den en poreprosent på 20-40% hvis det ikke blir gjort rett.

 

Lim derimot klarer alle å bruke så derfor er det fint til slike ting :O) Alle leverandører har karosserilim. Bare si hva du skal bruke det til så ordner det seg fint

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår