Gå til innhold

Motorfusking på 93 Omega 2.6

Ranger emnet


Kubbikkåre

Anbefalte innlegg

Nå da snøen forsvant, tenkte jeg jeg skulle prøve å få i gang "gamleopelen". parkerte den i fjor da den ikke ville gå lengre. Har ikke hjulpet med et halvårs ferie heller. Den starter greit, går forholdsvis pent på tomgang, men når jeg prøver å gi forsiktig gass, stopper den. Det er ikke noe problem å få opp turtallet om en pumper på gassen, men med en gang jeg prøver å holde gassen stille, begynner den å fuske og feiltenne helt vanvittig, uavhengig av turtall. Slipper jeg gassen, går den til normal tomgang. Vurderer snart å gi opp, da jeg har sjekket alt jeg kan tenke meg. Har komplett motor fra en tilsvarende bil som fungerte greit, og har forsøkt å bytte over del etter del, uten noen forandring. Virker ikke som noen mekanisk feil i alle fall. Er det noen som har et forslag til hva dette kan være?

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å bytte den meste av sensorer .. Føleren på gasspjeldet likeså. Plugger og kabler er byttet for ikke så lenge siden. Det kan virke som om den får for lite bensin ja. Det var grunnen til at jeg mistenkte og byttet bensinpumpa. Kan bensintrykksregulatoren skape slike feil kanskje? Litt arbeid å bytte den da, trangt å komme til uten å fjerne innsuget.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja trodde ikke den skulle det... vanskelig å si også, når jeg ikke er der. men hvis du skrur løs bensinslangen så kommer det bensin ? altså på innsuget? Husker ikke heeeelt 100% men du har ikke noe rele for motor/bensin ? Vært borti det engang før på en astra da, men det var hjernen som var gåen... trodde først det var ene rele'et for hvis jeg kobla begge rele'a sammen så fungerte bilen helt fint, men så fort jeg fjerna koblinga mellom dem så klikka den... så viste seg at stikket på hjernen var gåen. Men lenge siden jeg har vært borti omega a så husker ikke om du har slike rele'er der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, rele er der. Har for sikkerhets skyld prøvd å skifte, og bensinen kommer frem til motoren i alle fall. Bilen starter og går på tomgang som vanlig,går lett opp i turtall også. Det er bare når en prøver å holde jevnt turtall den slår seg vrang. Virker forresten som den fusker en anelse mindre når den er kald enn når den er varm...

 

Og bytte motoren er for mye arbeid... Trenger litt plass når motor og gir må demonteres i en klump... Rekke 6 og automatkasse blir langt det.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Luftmengdemåleren er byttet. Finner ingen lekkasjer... Gått over motoren med startgass (og rustløser, som er veldig lik boksen med startgass..) Uten å oppdage noe..

 

Kommer ikke til å løsne skruene mellom motor og gir mens de står i bilen. Har prøvd......

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Luftmengdemåleren er byttet. Finner ingen lekkasjer... Gått over motoren med startgass (og rustløser, som er veldig lik boksen med startgass..) Uten å oppdage noe..

 

Kommer ikke til å løsne skruene mellom motor og gir mens de står i bilen. Har prøvd......

 

Har vel ikke utstyr til å ta komp test på alle sylindra da ?

Har du egr på den ? sjekket den isåfall ? skal vel litt til for at den greier å skape sånne problemer, men kan jo sjekke for sikkerhetsskyld. Vet dem skaper litt problemer hvis dem henger seg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår