Gå til innhold

Bremseklossebytte foran på BMW E36.

Ranger emnet


StigRoar

Anbefalte innlegg

Stempelet detter da ikke ut selvom du har kjørt ned på stålet. Og det glir som regel greit tilbake.(så fremt det ikke har rusta fast da så klart) ;)

Press det inn igjen med ei stortang..

 

Ville vært mer bekymra for skiva om du har kjørt lenge på det der.. Stål mot stål kan gi ujevn skive, og kast, dvs vibrasjoner når du bremser.. Vil også anbefale deg å smøre på kobberpasta der klossen ligger ann mot braketten.

 

GLHF :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har kjørt helt ned på stålet må du bytte skiva også. Den minste ripe i skiva blir slipt rett over på nye klossene du monterer.

 

Det er det dummeste jeg har hørt, beklager ordbruken men..!

 

Jeg må bare spørre, hvilket grunnlag har du for å uttale dette egentlig?

 

Det er nok snarere tvert imot, vil jeg si. "den minste ripe i skive".. <- Bremseklossen er vel heller den som jevner ut skiva, eller "sliper til" den ripa, etterhvert som man kjører og bremsene blir varme.

 

ta et eksempel: Du har ei litt rustete skive, fordi klossene har hengt seg/rustet fast. Bytter du skive? Nei, ikke med mindre skiva er under minimumsmål eller totalt opprusta, fordi når du bytter klossene og de får gå fritt, vil de slipe ned skiva og den vil bli bra igjen.

 

På min mercedes w124 med skivebrems bak, kjørte jeg tur/retur Oppdal - Oslo(45mil en vei), med 3 klosser. Innerklossen Høyre bak hadde detti ut(uten at jeg tenkte noe på lyden hver gang jeg bremset). I min trege oppfattelse så jeg dette etter osloturen og så på skiva. Stempelet fra caliperen hadde raspa på skiva hver gang jeg bremset og den var ikke fin!

 

Kjøpte nye klosser, og smelte de på. Ikke èn vibrasjon, ikke tegn til ujevne bremser i ettertid.

 

Hvorfor?

Fordi klossen sliper skiva, når du bremser..!

Hvorfor tror du vi får kant på skiva etterhvert som vi kjører/bremser i lengden? Jo, fordi det blir varmgang i kloss/skive hver gang du bremser, samtidig som belegget, i tillegg til å friksjonere mot skiva og gi bremsekraft, sliper skiva pga. det harde materialet klossen er laget av.

 

Så vær så snill, ikke uttal deg om ting du åpenbart skulle lært mer om :iconsm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, tror nok heller du skal være forsiktig med uttalelsene dine. Men for all del, slit ut bremseklossene dine på herpa skiver du :)

 

Eller la meg omformulere; Hva slites fortest av bremseklosser og skive?

 

Hvorfor skulle da bremseklossen da klare å slipe ned opptil flere riper jevne igjen?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få legge til, hvis skiva er skikkelig ujevn, ja nesten som en kulekjøringsbane, for all del bytt..! Og er det tegn til at skiva er blå, pga stor varme, bytt!

 

Men som TL3518 skriver, "den minste ripe", det er bare tull..!

Ei skive tåler mye, og det er ikke ripene som svekker skiva.

 

da er det som regel mer enn kun skiva det er noe galt med(les: fastsittende klosser, stempel, klossen tar kun på et sted osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, tror nok heller du skal være forsiktig med uttalelsene dine. Men for all del, slit ut bremseklossene dine på herpa skiver du :)

 

Eller la meg omformulere; Hva slites fortest av bremseklosser og skive?

 

Hvorfor skulle da bremseklossen da klare å slipe ned opptil flere riper jevne igjen?

 

Ved idielle forhold, skal skiva byttes ut ved hvert andre klosseskift. Ja, klossen slites fortere, det gjør den uansett. Og der motstrider du deg selv, ved å si at skiva tåler mer enn klossene, noe jeg aldri har nektet på :)

 

Men les, og forstå hva jeg mener..! Det er forskjell på, og jeg siterer, "ei herpa skive" og "den minste ripe i skiver"..

 

Give me a break!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår