Gå til innhold

Skjønner ikke helt dealen med geartronic

Ranger emnet


chuphi

Anbefalte innlegg

Låse i gir når du kjører opp og ned bakker. Kunne bestemme hvilket gir/turtall du helst vill ligge på. Ved å gire manuelt slipper du å vente på kickdown ved feks. forbikjøring.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilken bil det er snakk om, og hvor mye power man har til rådighet. Med amcar er automat stortsett å foretrekke.. Men så har jeg også kjørt manuell i så mange år at jeg har rett og slett gått lei av den konstante giringen, det er deilig å bare skli rundt mens bilen girer sjøl også. Men bil med for liten motor, og i tillegg automat er noe herk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med det siste du skrev, "... kickdown ved feks. forbikjøring"

 

nye kasser er generelt sett trege å gir ned til kickdown. altså ligger du i 4 gir feks og skal kjøre forbi, sjalter du til 3. gir, i stedet for å tape flere sekund på at kassa skal reagere til å få girt ned når du trakker fjøla ned.

 

Er dessverre ikke noe sportsmodus på disse kasse, noe som hadde kanskje vært greit.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da aldri hatt noe problem med å kjøre automat, verken treg kickdown, problem med å få sladd, eller slit å komme fram/starte opp på vinterføre, men jeg skjønner ikke poenget med alle disse "manuellfunksjonene", hva faen skal du med det, i 99% av tilfella overstyrer kassa deg ved hard kjøring, og hvorfor skal du gidde å gire når du har automat, jeg skjønner fordelene med å låse den i ett lavere gir, eller motorbrems men det har da AT hatt siden starten av.

Har dog heller aldri hatt problem med manuell på noen som helst måte, men foretrekker AT uansett.

 

Eneste fordelene MT har mot AT i dag(forutsatt at produsenten har gjort leksa si) er billigere, mindre vedlikehold/trøbbel(unngås ved å vedlikeholde og velge riktig merke) og ørlittegranne mindre drivverkstap.

 

Kan dog nevne at jeg har kjørt en 230E W124 fra Bø i Telemark til Hamar, til tider i høye hastigheter med ett snittforbruk på under 0,7 l/mil, dette med automat.

Dette må jo kunne si at AT ikke bruker så fordømrade mye mere drivstoff, iallefall når dette er en eldre bil med 4trinns uten lockup.

 

Sorry om dette ble litt OT

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte MT for jeg trodde det skulle spare mer bensin, men fant ut at det var ikke så mye å spare på, også syns jeg MT ikke gir meg noe feeling når jeg kjører, AT får jeg av og til kick down som er digg lyd, men sær på bensinviseren, men så er kanskje ikke bilen min sportsbil heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår