JaLLich Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 hei, driver og vurder en 2.5 TDI 1998 mod. noen sier det er en bra motor og andre sier det er en av di verste motorene til audi? noen her som har meninger? er bilen billigi drift? diesel forbruk osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evopower Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Hei. Har selv en 99 modell 270.000 km som jeg kjøpte for en uke siden. Så lenge kammer og reg reim, vannpumpe og dieselpumpe er bytta så er du trygg. byttedelene ble bedre enn originaldelene som røyk etter et par år. Så da er det heller alle de andre tingene som du bør bekymre deg mer om (understell, dørlåser, el. vinduer etc.) Dieselforbryket er helt rått! Kommer fra en bmw 528 og forskjellen er natt og dag. Kjørte bilen fra Hokksund til Hauesund og har kjørt rundt her en uke og enda er bare tanken halvtom...hehe. Siter Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Four rings Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 2,5 tdi motorene er kjent for varierende kvalitet. Noen er mer plaget enn andre. Har hørt at legeringen i kammene har brukt å slippe, noe som fører til at du må bytte kammene etterhvert. Mulig det kommer av longlife oljen (30 000km) som ofte blir brukt på disse bilene. Automatkassen har også vært noe skummel. Uten at jeg kan spesifisere noe mer om det. (Svigers måtte bytte denne på sin A6) Når det gjelder dieselforbruket ligger 2,5 motoren på ca 1,1 liter på bykjøring. 1,9tdi motoren som jeg har på A6en min ligger betydelig under 2,5 motoren med ca 0,75 liter på bykjøring. Så 2,5 motoren er ikke så økonomivennlig av seg. Forstillingen er også noe svak. Ellers har dissse bilene problemer med låsekassene i dørene som kan fryse vinterstid. Bilen min er et helvette når det er væromslag (varmt til kaldt). Ikke sjangs å få igjen framdørene. Ellers er A6 en meget komfortabel bil. Siter - 98 Audi A6 1,9 Tdi x97 Audi A4 1,8 20V (solgt) x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt) x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt) x81 Ford Escort 1,3 (taket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evopower Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 At 2,5 tdi er uøkonomisk er vel å ta litt hardt i. Når du sammenligner den med vag sin 1,9 tdi som er den mest økonomiske dieselmotoren laget i masseproduksjon. Du får jo det igjen på at 1,9 literen med 2 sylindre mindre enn 2,5`en har hardere gange og er en mindre komfortmotor, for å si det slik. Det kommer an på hva du er vant til og hvilke krav du stiller. Kommer du ifra BMW`en min som bruker 2,5 liter på mila (helt sant!!, gammel og slitt) til 2,5 tdi a6`en jeg har nå så er det jo som natt og dag. Er overlykkelig jeg, skal klare å kjøre en måned før jeg må fylle:):) Siter Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 Det viktigste er at bilen har fire ringer i grillen. Kjøp bilen du. Penger er til for å brukes. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 For femte gang, har ikke du noe konkret å bidra med i trådene som er her inne på Audi-delen, kan du la være. Til trådstarter: Ja det har vært forskjellige utgaver av 2.5 TDI V6en som har vært plaget med dårlig legering/matrialvalg. Med longlife-håpløsheten i tillegg blir det ikke bedre. Biler etter 2002 mener jeg er i "sikkerhet" ift hva som ble diskutert på VACN-forumet. Ellers kan det hende litt konkret informasjon står her inne og om du søker litt. :) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnInHell Skrevet Februar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2009 hei, driver og vurder en 2.5 TDI 1998 mod. noen sier det er en bra motor og andre sier det er en av di verste motorene til audi? noen her som har meninger? er bilen billigi drift? diesel forbruk osv? Hva må du gi for denne da?150hk tdi motorene er kjent som svakere enn 180hk.Kamaksler + pakninger og tettinger generelt kan være noe å få sjekket FØR du evnt vurderer kjøpet hvis du har mulighet.Et kamakselbytte rundt 190/200.000 er ikke uvanlig.De nye kammene har heldigvis bedre legering så da er motoren i topp forfatning igjen.Men koster skjorta å få bytta de da.ca 30.000 i deler + en god del penger til arbeid. Låskasser som fryser på denne årstiden er da vel ikke bare Audiproblem som enkelte fremstiller det. Blir kondens på innersiden som igjen fryser ved -grader.Som igjen kan fucke opp dørlås osv...Skikkelig pleie innimellom gjør at man berger fint. Ellers kan jeg av erfaring si at bremsekalibre generelt kan være en del pes med.Foringer i forstillinger på en Audi har jo også vært fenomen da. Men dette er en kjøremaskin som gir masse glede og komfort.Derfor så råder jeg deg uansett hvis du har muligheten til å få et prospekt inn på et verksted for å få sjekket tilstanden.Åpne oljepåfyllingslokkene på motoren for å se på om det er grader på kamakslingene osv....... Min er en 150hk 2.5tdi quattro. Den går ikke rimelig til den sånn dieselmotor å være, men med 4x4 + automatkasse så blir det bare sånn. 0.77l pr mil på langkjøreing, og 1-1.1l pr mil på småkjøring. Jeg driter i forbruk så dette er ikke noe jeg tenker på :-) Lykke til. Siter Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.