Gå til innhold

Avgift på motoreffekt ved import; hvor er logikken?

Ranger emnet


KristianG

Anbefalte innlegg

Heihei,

 

sitter som vanlig og drømmer om ny bil med sterkere motor enn den jeg har, og sjekket mobile.de for annonser. Fant meg en grei dieselbil med to-liters motor og 150 hester. Og så skulle jeg sjekke hva denne ville koste ved import. Det som forbauser meg er den fantastiske avgiften på motoreffekt. Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor den er der i det hele tatt.

 

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 55 570,00

Avgift for motoreffekt: 47 046,40

Avgift for slagvolum: 41 565,25

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 144 181,65

Bruksfradrag (42%): -60 556,29

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 84 925,00

MVA: 25 000,00

Engangsavgift + MVA: 109 925,00

 

Hva tenker dere om dette? Hvorfor er det avgift på effekt?

 

Slik jeg har forstått det, kan man lage mer miljøvennlige biler som bruker mindre drivstoff, men likevel har mer hestekrefter, og slik som toll.no har det, blir man likevel straffet..

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 55 570,00

Avgift for motoreffekt: 47 046,40

Avgift for slagvolum: 41 565,25

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 144 181,65

Bruksfradrag (42%): -60 556,29

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 84 925,00

MVA: 25 000,00

Engangsavgift + MVA: 109 925,00

 

Korleis har di funnet fram til den momsen da?

84 925,00 : 100 = 849,25,-

849,25 * 29,5 = 25052,875

 

Betaler vell moms på avgiftene på bensin, røyk og alkohol og, så er vell vanlig praksis fra staten dette. Ganske ulogisk men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har di funnet fram til den momsen da?

84 925,00 : 100 = 849,25,-

849,25 * 29,5 = 25052,875

 

Betaler vell moms på avgiftene på bensin, røyk og alkohol og, så er vell vanlig praksis fra staten dette. Ganske ulogisk men..

 

Momsen er på kjøpesummen, ikke på engangsavgiften. Tipper han har tasta inn 100.000 kroner som kjøpesum i kalkulatoren..

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg kjøper en bil til verdi av 100 000 i tyskland og sier den koster 1500 kr på grensa, ringer ingen bjeller da? Forøvrig er det dumt det koster så utrolig mye i avgifter å få seg en relativt ny bil.. Miljøvennlig eller ikke, staten tar mye!

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momsen er på kjøpesummen, ikke på engangsavgiften. Tipper han har tasta inn 100.000 kroner som kjøpesum i kalkulatoren..

 

Ok, synes det ble litt merkeligt tall ser du.. hehe..

Men da betaler du faktisk ikke moms på avgiftene i dette tilfellet, men betaler moms på den faktiske varen.. Mer logisk det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men nå mener jeg om du handler en bil til 100k. og sier den kosta 70 kan dem ikke vite! det er en grunn til at du henter i utland! så kan du understreke som jeg gjorde sist at jeg er drit lei norske avgifter og dems møkka lover og at jeg faen ikke kunne tenke meg å handle meg leke bil i norg for å mate DEG med penger..!

 

dette sa jeg til tollern da jeg fikk bota på 7500kr for dokumentforfalskninga da jeg ble tatt for å ha kødda med prisen på kontrakta!

det jeg ikke visste er at de 50.000kr jeg hadde på konto, og de 25.000 kr jeg hadde i hånda, som jeg skulle veksle til engelske pund, FØRST ble satt inn på konto, og dereter tatt ut som 75.000kr i engelske pund!

 

Jeg gikk med samvittigheten på kun de 50.. for de 25...? hvilken 25? har ikke hatt noen 25k..

 

 

jævlene sjekka kontoen på stedet og jeg ble rævkjørt!

 

 

ergo! handle kontant! ta ut penger lenge før du handler, eller lån av noen andre!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit nok at man kan jukse litt der, men det gir meg ikke noe svar på hvofor man må betale avgifter på motorkraft, når de nye motorene har mer hester og er _mer_ miljøvennlig.

 

Og en annen ting som er rart, er jo avgiftene på motorvolum. Jeg forstår det rett og slett ikke.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår