Gå til innhold

Montere turbo på 16v?

Ranger emnet


Steffmaister

Anbefalte innlegg

Hei

Kunne tenkt meg litt mer futt i min 1990 gt 16v. Hva med å montere turbo for å få litt mer hk. Tåler motoren dette (9A) er ikke snakk om fler hundre hk men kansje 200. Er ikke så god innen dette faget men hva vil noe sånt koste? Hadde vært fint med link til der dem selger noe sånt.. Helst norske sider.

Hva må evt byttes ut? Motoren har gått langt men er overhalt for ca 50000 siden.Så gidder ikke hvis det blir for mye jobb..

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil påstå att alle motorer tåler turbo, vis alt står i stil vel og merke, er ikke selve turboen så koster ved slik trimming, men faktisk det å kunne styre bensin og tenning.. Du vil trenger en turbo, en manifoil å sette turboen på,, du trenger å kunne gi mer bensin og justere tenningen, du kan gjøre det enkelt ved småtrimming. at du setter på en justerbar bensintrykksregulator og feks skru tenningen tilbake en 6-10grader.. men du vil nok ikke kunne dra så mye extra ut med dette, da vil nok ett datasprut vera tingen,, men da er prisen fort like mye som en feks passat 1.8turbo koster,

http://www.bilforumet.no/faq.php

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan definerer du mye arbeid da?

 

Du må bytte til lavkomp stempler. Skal du gjøre det på lav-budsjett kan du få tak i turbo, innsug og eksosmanifold fra S2.

Det holder til 280-300 hk.

 

Med kraftigere råder og stempler kan du ta ut plenty effekt. Ikke noe problem å få ut 350 hk med S2 innsug og T3/4 turbo med matchende manifold. Masse tråder her om turbobygging på 16v. Munkoram hadde vel en Vento tråd, fluto82 har en bra Corrado tråd.

 

Av sprut kan du feks bruke Digifant fra G60 eller MS

 

Mazda....Passaten har mekanisk sprut, så å legge til justerbar fpr funker ikke. Justerbare FPR er jo dessuten bare jalla og en grei måte å lage hull i stempler på

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ev bruke Kinetic kittet da, med Mitsu turbo, mulig jeg kan skaffe deg en god pris på det. Du kan jo begynne å kjøre det med lavt trykk, spare opp til litt til sprut og stempler.

kn16vturbokit.jpg

Motoren tåler rundt 0,3-0,4 bar trykk med denne turboen om du justerer tilleggssprutet riktig. Billigste er vel etterhvert å kjøpe seg en bunndel fra feks tidlig Golf III GTI (2E motor) og klemme på reimhjul og topp fra 16v din. Da havner du på 8,5:1 i komp. Det er det fluto har gjort http://www.bilforumet.no/corrado/175939-fluto82-s-learning-by-doing-16vt.html

 

Med digifant og denne turboen er det da ikke noe problem å ta ut litt i overkant av 300 hk på hjulene

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittet inneholder:

- 16G Turbocharger

- 16V Turbo Manifold

- 38mm Wastegate

- 2.5" Stainless Steel Downpipe

- Stainless Steel Intake

- 16V Inlet Elbow

- Oil Feed/Drain Kit with fittings

- Silicone Hoses and Stainless Steel Clamps

- 30# Bosch Injectors (308cc dyser 2 stk)

- Split Second AIC1 Additional Injector Controller (tillegssprut)

 

Får du tak i digifant sprut fra G60 kan jeg lage chip og, i stedet for tillegssprutet. Enklest da og bruke innsug fra S2 og fuel rail fra 1,8t

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår