Gå til innhold

Får ikke start (lang)

Ranger emnet


krt_

Anbefalte innlegg

det var tempføleren jeg snakket om altså... og den må ha riktig motstand ved alle temperaturer for at motoren skal gå riktig. Men kanskje litt rart at det er denne hvis du ikke får start i det hele tatt. Det jeg gjorde var til slutt å sette den på verksted(møller) Fant ut at det var billigere enn å bytte samtlige deler på hele forpulte møkkabilen. Når du har fått bilen til å gå, selg dritten før det skjer noe igjen. For det gjør det :)

 

Åh, ser det nå jah, men har alle fall utelukket en komponent :rolleyes:

 

Vel, logikken sier at det kan umulig være tempføleren når bilen ikke vil starte, siden motoren er kald osv.

 

Har brukt 3000 på verkstedtimer til nå i januar, så jeg har på en måte verkstednekt :fire:

 

Er vel ingen vits å selge bilen, er vel ikke verd en drit... Enten vrak eller konebil :cool:

 

Skal i morgen få bytta fordelerlokket, ikke start da, blir det bensinpumpa som må ut.. Får finn en lur måte å teste den på, slik at man ikke kaster bort penger på en godt brukelig pumpe :tannløs:

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge bilen er etter når den går på startgass, så vil jeg tro tenningen (MAO gnist) er i orden. Har du en Monopoint motor, eller en dyse på hver sylinder? Husk at det ikke hjelper å få bensin FREM til dysa, hvis ikke dysa/dysene åpner. Og det kan ligge i en sensorfeil.

Hvis nå dysene åpner, og du faktisk har bensin inn i forbrenningskammeret, og du har gnist, så mangler du kanskje bare at det er rett blandingsforhold mellom luft og bensin. Det kan igjen komme av at gasspjeldet står i litt for åpen posisjon. Husk at du som oftest trenger ganske feit blanding for å få en kald motor til å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen er etter når den går på startgass, så vil jeg tro tenningen (MAO gnist) er i orden. Har du en Monopoint motor, eller en dyse på hver sylinder? Husk at det ikke hjelper å få bensin FREM til dysa, hvis ikke dysa/dysene åpner. Og det kan ligge i en sensorfeil.

Hvis nå dysene åpner, og du faktisk har bensin inn i forbrenningskammeret, og du har gnist, så mangler du kanskje bare at det er rett blandingsforhold mellom luft og bensin. Det kan igjen komme av at gasspjeldet står i litt for åpen posisjon. Husk at du som oftest trenger ganske feit blanding for å få en kald motor til å gå!

 

VET DU, det er det jeg har tenkt hele veien. Når jeg hadde opp innsuet (ja, det er monopoint) så jeg at gasspjelet star ca 2-4mm åpent pga den sensoren som skal regulere gassen. OG det er denne sensoren som kommer opp på vag-com avlesningen.. Hvis all bensin eller luften der renner ned på en måte, vil jo det ikke bli tenning med startgass heller.., kan man skru av denne sensoren og forsøke å starte da?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik min oppførte seg da, med gåen tempføler:

Når bilen var kald:

Første forsøk, ingen start uansett hvor lenge jeg prøvde. Av med tenning. Andre forsøk, tente først litt så dødt. Tredje forsøk, litt bedre, og så videre. Jeg måtte slå på tenninga, kinne et par sekund, så av og på igjen til den til slutt starta. Da gikk den som en dass i en ti minutters tid.

Når bilen var varm funka den greit, bortsett fra turtallsperre på 5500o/min

 

Bare tenkte det var litt dumt å utelukke en sensor som bare koster et par hundre...:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne som sitter på toppen av noen slanger i forkant av motoren? Tok av ledningspluggen og la merke til at det var vått nedi selve pluggen, er vel neppe grunnen til at den ikke starter men men..

 

Hvordan tar man denne av? mulig å teste den?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens update;

 

Skifta fordelerlokk, ingen forandring!

 

Snakka med en mekaniker som mente at det kan være den dysa som står rett over gasspjeldet som er gåen. Kan vel kanskje stemme. ikke vet jeg..

 

08012009189-1.jpg

 

Har målt motstand i den, så ledningene funker alle fall. vet ikke hvordan andre feil det kan være med den. Noen som vet om man får kjøpt disse i løs vekt?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd av "forgasseren" eller monopoint saken. Skal se om jeg kan "undersøke" den dysen som står over spjeldet. Noen tips til hva man skal se etter eller gjøre?

 

Har foresten målt motstand inn til dysen så det må være kontakt i ledningene..

 

 

Spjeldet:

20012009190.jpg

 

Monopoint saken;

20012009191.jpg

 

Undersiden;

 

20012009192.jpg

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være tenninga di som er helt på jordet også.

På girkassa (rett ved siden av toppen) er det et plast deksel.

Ta vekk det og forsøk med prøvelampa. når det blinker skal du se en "strek" som skal stemme overens med en tapp i girkasse hølet.

Stemmer ikke det må du løsne på en 13mm skrue som holder fordeleren på plass og vri på den til de stemmer overens.

 

Hvis du ikke får til noenting har jeg en monopoint forgasser liggende hjemme som du kan få for slikk og ingenting. :hellothere:

 

Eneste problemet er at den er hos foreldrene mine på rjukan, altså en 3 timers kjøretur herfra.

Men si ifra om du er intressert. Den fungerte helt fint når jeg tok den ut og har "overhala" den mens den sto i bilen.

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut å sjekke tenninga i kveld. Har hatt inne forgasseren og sjekket den. vel, dysa sprayet som bare det, så det kommer nok bensin nedi spjeldet. Sjekket også at alle ledningene hadde motstand osv. MEN, det går 4 ledninger inn på dysen, men selve dysen har kun 2, en pluss og en minus.. Lurer på hva de andre 2 er til da..

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 andre er til en temp føler som du ser på siden av dysa.

Den styrer nok innsugsvarmen som sitter under hele forgasser systemet igjen.

Si ifra åssen det går!

 

Åh, takk for informasjonen.

 

Siden du tydeligvis har god peiling på dette temaet :pray spør jeg deg et til spørsmål, jeg tok inn hele forgasseren og fikk ut bensin fra dysa, men jeg lurte på jeg kunne montere forgasseren tilbake i motoren og knyte et plastpose rundt selve dysen for å se om det kommer ut bensin? Er dette noe utroligt dumt å gjøre? hehe.. Ville alle fall da finne ut om det kommer noe gjennom der.

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem det.. så lenge du får koblet til alt av ledninger og bensinslanger.

Er det ingenting som funker så er det fram med :deng

Neida, som sagt hvis du ikke får noenting til har jeg omtrent hele ledningsnettet og forgasser og innsug og topp osv.

 

Kom du noe lenger med å teste tenningspunktet?

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem det.. så lenge du får koblet til alt av ledninger og bensinslanger.

Er det ingenting som funker så er det fram med :deng

Neida, som sagt hvis du ikke får noenting til har jeg omtrent hele ledningsnettet og forgasser og innsug og topp osv.

 

Kom du noe lenger med å teste tenningspunktet?

 

Siden bilen står ute, i stiv kuling og regn fra sidene har jeg ikke giddet :tannløs:

 

skal se på det i morgen da det er meldt sol :rolleyes:

Men det som forundrer meg er at, er det mulig at jeg har ødelagt noe når jeg tok denne saken av selve spjeldhuset? er den så følsom? Har jo spenning, får bensin ut av dysa, spejeldet beveger seg normalt. Har liksom gått gjennom alt som kan være galt men finner ikke noe feil.. Som nevnt tidligere, ville den jo ikke starte ETTER jeg hadde gjort "ren" selve toppen av forgasseren :well:

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nesten ut til at du har "klusset til noe" når du gjorde den ren siden den ikke vil starte etter dette. Har du prøvd med stargass? Sprøyt forsiktig med startgass nedi spjeldhuset mens du får noen andre til å prøve å starte bilen. Har du tenning, så vil ihvertfall motoren tenne/gå så lenge du mater på med startgass.

Hvis du ikke har løsnet og vridd på fordeler samt hatt av registerreima, så bør du ikke fikkle med tenningstidspunktet da denne var grei tidligere. Jeg tror og at motorelektronikken styrer tenningstidspunktet 100% på din bil, slik at det ikke nytter å vri på fordeler osvosv slik som en gjorde for å stille tenning i "gamle dager". Det var ihvertfall slik på en -94 passat jeg hadde tidligere, men den hadde 2 liter motor med multipoint insprøytning.

Prøv med startgass først. Da vet du om det er på tenningssida eller bensinsida feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg har "klusset" til noe når jeg tok den av.. men skjønner ikke hva det kan være.

Har forsøkt med startgass ned i spjeldet, den jaget litt men ville ikke starte..

Dette med tenningen kan forsåvidt stemme, mekanikern min mente at det skulle ikke være noe vits å sjekke engang.. men har jo lyst å se nedi der for å sjekke det.. men fatter ikke hvordan tenningen kan endre seg over natten uten at jeg har fiklet med noe av delene der.. tror jeg skal bestille den forgasseren og satse på at jeg har fucket noe opp når jeg gjorde den ren :confused:

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår