Zamot Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 en liten ting... det heter vel ikke stabstag? Fjæerbeinsstag eller tårnstag er vel mer riktig? Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Eg har ingen planer om å bruke bilen som lastebil så det gjør ingenting om et stag ødelegger bagasjerommet, og biler med nedfellbart baksete er for mjuke i karroseriet. Så eg trur Abarthen bør få seg litt oppstiving. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Stemmer sikkert ikke på Bora, men på Polo 86C regner man at å montere nedre fjærbeinsstag gir mer økning i maks kurvehastighet enn 35-40 mm senking Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboPolo Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Polo Classic Stemmer sikkert ikke på Bora, men på Polo 86C regner man at å montere nedre fjærbeinsstag gir mer økning i maks kurvehastighet enn 35-40 mm senking Der under med katten? for de som har det :D:D:D:D:D Siter `04 Skoda Fabia RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Det vi snakker om her er ett AVSTIVINGS-stag og ikke ett STABILISATOR-stag. Avstivnings stag er alltid positivt uansett så lenge de er montert riktig. Økt vridnings stivhet i karosseriet vil gi deg en mer presis sryrerespons og en mer stabil bil. Avstingsstag finner man oftest mellom støtdempertårn forran og bak. X stag under bilen som knyter sammen bunnplatens fire hjørner er også meget effektivt ( men ikke alltid like praktisk ). I stag som binder sammen høyre og venstre bære armsfester er også tilgjengelig til mange biler. Stabstag ( krengningshemmere ) skaper en forbindelse mellom høyre og venster bærearmer. Det er disse som hindrer krengninger når du svinger i kombinasjon med fjærene dine. Å oppgradere stabstag er noe av det smarteste man kan gjøre. Det er en vinn vinn situasjon, du reduserer "bodyroll" uten at det går utover fjæringskomfort. Ved bytte av stabstag så anbefales det å finne noen som er justerbare, gjerne i 3 trinn. Nye polyurethan foringer er å anbefale dersom dette ikke følger med. BTW; til Golf IV/ A3 / Bora platformen så finnes det ett stag som du fester mellom høyre og venstre bærearmsfeste. Dette staget har ett "øre" som man fester til gearkassens bakre del. Dette staget hindrer "bunnyhopp" syndromet som denne plattformen er plaget av ( særedeles 1.8T utgavene ). Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rfPolo Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Jeg vurderer å sitte div stag på bilen, og lurer nå på hvilke stag man kan sitte på polo 6n, blir litt forvirra av alle disse forskjellige staggreiene. Og må man bore hull i dempertårnene for å feste tårnstag på 6n? Siter - '01 SEAT Leon 4 20VT X '96 VW Polo Colour Concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Gringo Stabstag ( krengningshemmere ) skaper en forbindelse mellom høyre og venster bærearmer. Det er disse som hindrer krengninger når du svinger i kombinasjon med fjærene dine. Å oppgradere stabstag er noe av det smarteste man kan gjøre. Det er en vinn vinn situasjon, du reduserer "bodyroll" uten at det går utover fjæringskomfort. Ved bytte av stabstag så anbefales det å finne noen som er justerbare, gjerne i 3 trinn. Nye polyurethan foringer er å anbefale dersom dette ikke følger med. BTW; til Golf IV/ A3 / Bora platformen så finnes det ett stag som du fester mellom høyre og venstre bærearmsfeste. Dette staget har ett "øre" som man fester til gearkassens bakre del. Dette staget hindrer "bunnyhopp" syndromet som denne plattformen er plaget av ( særedeles 1.8T utgavene ). Har du noen ca-priser, samt linker til produsenter eller forhendlere? Regner med at ingen av tingene du nevner er veldig vanskelig å montere? Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ManiaCoupe Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Ostby Bilen Sitter som våt fitte på parkett.. LOL.....du kan få sagt det!!! Siter VW Audi club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Zamot Har du noen ca-priser, samt linker til produsenter eller forhendlere? Regner med at ingen av tingene du nevner er veldig vanskelig å montere? Avstivningsstag til støtdemper tårn foran ligger vanligvis på 1000 - 1500.-, leveres lakkert, polert eller carbon/polert feks. Avstivnings stag bak ligger på 600 - 1200.- lakkert, polert, eller carbo/polert etc. Her skal man være oppmerksom på at bilen ofte ikke blir fullt så bagasje vennlig etter montering. Golf IV/ A3 / Bora og Leon ( glemte den i sted ), stag til å redusere "bunnyhopp" ligger på ca 800 - 1200.- Levers lakkert og polert som regel. Ofte omtalt som "Q-lenke strebe" eller noe sånt på tysk. X stag til å ha underbilen vet jeg ikke hva koster eller hvem det er som leverer det, egentlig en litt sjelden sak som ofte bli brukt i rally. Stabstag foran/bak ligger som oftest på ca 2500.- for forran bak inkludert foringer. Justerbare ligger rundt 3000.- settet. Hva gjelder produsenter så må du søke litt til nettop din bil, men her er noen; Bonrath, OMP, Eibach, MOMO, Wiechers, Sparco, Neuspeed, etc etc Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by boramannen Med andre ord, så monteres det på nyere biler mest for syns skyld? For det ser jo unektelig bra ut med et blankt stag under panseret.:D Niks, det meina ikkje ej, men i og med at en Ascona B er like sterkt bygd som en pappkasse, så vil det kanskje ha litt meir virkning på ein Ascona B ein på ein ny bil som er sterkere bygd og dermed ikkje vrir seg så mykje:) Ej trudde det var mest vanlig å montere det på ny biler som var trimmma og som hadde modifisert hjuloppheng. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rs_cr Skrevet Desember 18, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Herlig gutter ! Mye fornuftige svar her. Bilforumet på sitt beste. Takk til Gringo for deling av kunnskap, men kan du utdyppe dette "bunnyhoppet" du snakket om? har ikke hørt om det før.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Dette er det som gjør forumet så genialt! Folk med peil og erfaring. Noen som vet om noen brae tårnstag til E30? Forran og bak? Oppe? Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik_H Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Jeg har hørt noe om at det blir mer slitasje på dekka hvis man bruker stabstag... Er det korrekt?? Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kid-A Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by boramannen Takk til Gringo for deling av kunnskap, men kan du utdyppe dette "bunnyhoppet" du snakket om? har ikke hørt om det før.. Enorme vibrasjoner i foringer/fester til motor/drivverk ved rivstart/kraftig akselerasjon som resulterer i at hjula vibrerer og hopper i stedet for å ligge jevnt mot bakken og drive bilen fremover Siter Prosjekt: BAD'ROC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rs_cr Skrevet Desember 18, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Får inderlig håpe at den Skyline'en på hjemmesiden din har behov for staget, for ellers så er den jo Harry.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.