Gå til innhold

Dumpvalve

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en Vw Golf IV GTI med 1,8 turbo.. lurer derfor på ett par ting.

 

Når man bytter ut den gamle avlastningsventinen, og monterer en Dumpvalve. er det noen ulemper??

Har hørt at de orginale ofte ikke er "tette", stemmer dette?

 

Kommer det noen form for lyd slik som en åpen Dumpvalve, selvfølgelig ikke så mye..

Kan jo ikke montere en åpen Dumpvalve , siden det er luft mengde måler på bilen..

 

På Forrhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er noen som sier det funker fint med dump ventil (atmosfærisk avlastningsventil), men endel som sier at dette er bestemt ikke lurt.

Spurte hos et tuningselskap, og de hadde testet dette en gang, med resultat at turboen ikke ladet med mer enn noen og 60%, i forhold til 99% normalt. I tillegg kan man få problemer med avleiring/sot og ødelagt katalysator (?).

 

Dette kommer av at luften måles (mengde, temperatur, +++), og når denne slippes ut via en dump ventil så skjønner hjernen ikke dette, og skrur ned "ytelsen" til motoren..

 

Men, gjør som jeg kjøp deg heller en resirkulerbar avlastningsventil. (f.eks. Forge). Denne alene gjør lite eller ingenting med lyden så lenge man ikke har chippet, men den vil ikke ødelegge turboen om den skulle ryke (slik den originale gjør).

I tillegg river du ut luftfilterboksen, og dytter inn et konisk luftfilter (f.eks. ram air). Men vær forsiktig, oljen til filteret til K&N mener jeg kan ødelegge luftmengdemåleren.

 

Da får du litt turbo-lyd, og med leking med gassfoten, kan man ha det riktig så morro. Hvis du i tillegg fjerner lyd-isolasjonen under panseret, vil det bli mer lyd (akkurat passe, og ikke for harry!)

 

Strengt tatt trenger du ikke bytte ventilen, så hvis du tar ting etter hvert ville jeg kjøpt luftfilter og fjernet isolasjonen!!

 

(Korriger meg hvis det tekniske er mangelfullt, er litt trøtt...)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler med luft mengde måler får bensin utifra hva luft mengde måleren sier. hva er den ellers til??

Og da skjer det som skjer med min noen ganger når jeg slipper gassen og gir på igjen, den napper litt. Hvorfor?

Fordi den fikk for mye bensin i det jeg slapp gassen.

har nå montert en resirkulerbar, da har jeg både og. pel. av res slangen og plugg igjen. voila! lyden er tilbake.

BNle lei av at det napper så jeg måtte ha det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har akkurat vært demontert til ramma og satt samen igjen. Bilen er det ikke noe galt med.

Millisekundet du snakker om gjør ihvertfall at min napper hvis jeg plugger igjen returen på dumpen, og kjører med den åpen.

Ikke ille. men nok til at gleden ved lyden sank i takt med iritasjonen over nappingen. Nå er den lukket til vanlig, ikke noe ujevnt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min går lufta fra den resirkulerende dumpventilen tilbake og inn foran turbo`en slik at turbinen holder fult spinn ..

 

vil du ha lyd får du heller slippe en fjert i setet :D

 

og nå er det jo slik at det er ikke noe serlig ønskelig med for mye bensin ... går bilen for fett kan du jo risikere sylindervasking noe som igjen fører til motorhavari.. og det er det vel ingen som vil ha...

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ladetrykk

på min går lufta fra den resirkulerende dumpventilen tilbake og inn foran turbo`en slik at turbinen holder fult spinn ..

 

vil du ha lyd får du heller slippe en fjert i setet :D

 

Jeg har masse lyd mer resirk ventil. Bare å fjerne luftfilterboksen og isolasjonen under panseret! Blir naturligvis ikke helt det samme som atmosfærisk, men turbolyd blir det (Pshhhh!). Anbefales!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er del vel ikke lyd som er det viktigeste, men prestanda..

når det er sagt så har jeg vel mer enn nok av lyd også, søt musikk når enn hører illsinte snerr fra motoren og hvininga av turbinen som ladder for fult .. :cool:

 

skal fjerne luftfilterboxen ved bytte til maf kit.. men må da også bytte dyssene og bensinregulator + chippen.. ++

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ladetrykk

nå er del vel ikke lyd som er det viktigeste, men prestanda..

 

"Ikke sant, lyden er halve opplevelsen!?" :D

 

Jeg ble som sagt fortalt at hvis man setter på en atmosfærisk dumpventil på 1,8T, vil hjernen oppfatte noe som galt, fordi oppmålt luft forsvinner ut av systemet.. Og som følge av det blir turbotrykket redusert til noen og 60% i forhold til 99% normalt. (avlest av diagnoseverktøy).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

Pisspreik!!! Hvis prestanda er så jævli viktig, så hadde jeg i hvertfall ikke brukt en resirkuleringsdump!

 

Den slipper inn VARM luft (gir dårlig prestanda for de som er dumme) og den sitter på feil plass (for de som er enda dummere, så gir det en dårlig effekt).

 

Stakkars dere som gidder å høre på slikt tull om at turboen bare yter 60%... Sett dere inn i hva dere prater om først.

 

Jeg har aldri sagt at jeg peil, men siterer en som definitivt har peil. Og hvem det er kan være det samme, jeg velger i hvert fall å stole på han.

 

Jeg er med på at varmluft kommer inn igjen, men så lenge ECU-en ikke skjønner hva som skjer så....

 

Har også hørt at mange som kjører med det og det går bra. Men de har ikke bekreftet at alt i ECU er som det skal...

 

Jeg gir meg her, ville bare poengtere hva jeg har hørt (fra noen som har sjekket ECU).

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Jeg har aldri sagt at jeg peil, men siterer en som definitivt har peil. Og hvem det er kan være det samme, jeg velger i hvert fall å stole på han.

 

Jeg er med på at varmluft kommer inn igjen, men så lenge ECU-en ikke skjønner hva som skjer så....

 

Har også hørt at mange som kjører med det og det går bra. Men de har ikke bekreftet at alt i ECU er som det skal...

 

Jeg gir meg her, ville bare poengtere hva jeg har hørt (fra noen som har sjekket ECU).

 

Hei.. har kjørt med atmosfærisk dump i 5 år nå uten feilmeldinger på ECU.. Den lader også akkurat som den skal med atm. dump.. :)

 

Mengden med luft som slippes ut i friluft er så liten at selv om den går litegrann fett et lite halvsekund gjør ikke det noe.. bare hjelper til med å kjøle ned forbr. kammeret.. Er ikke snakk om slike mengder at kat. kokser eller at du skyller bort oljefilmen som mange hevder..

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår