Gå til innhold

Dumpvalve

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Nå er det vel slik at det er litt forkjell på biler og da..

 

sitat:

 

Når dere smeller igjen gasspjeldet så blir det et sjokk for turboen og den smeller ut mot luftfilteret, og bremses samtidig voldsomt ned. Dette har "Porsche" som førstemann løst ved å sette en resirkulasjonsventil som pøser luften tilbake forran turboen for å holde spinnet igang. Dette blir ivaretatt mye bedre enn å slippe luften ut i friluft.

 

Dessuten er det ikke gunstig å slippe oppmålt luftmengde ut av et lukket systemet da det er oppmålt luftmengde som hjernen beregner bensinmengden utifra.

 

En stor blowoff er ikke en spesielt hard belastning for turboen. Men du mister resirkuleringen uansett.. Den resirkulerte luften spyles tilbake inn forran turboen slik at turboen oppretholder spinnet sitt. = mindre turbolag Fordel under aksellrasjon når du kjørerifra ferarri og lambor med høyeffektsmotorer uten turbolag

 

Dette er jo ikke gjeldende på alle motorer , det spørs jo hvordan de er konstruert. feks Cossworth kjører med MAP sensorer så der måles bare det trykket som er i innsugsmanifoilen.

Og dessuten kan en også få tak i performance resirkulasjons-ventiler..

Denne resirkulasjons ventilen er de siste 10 åra begynt å bli vanlig på riskokere og andre tyske biler med turbo... og hvorfor det? men er det klart vil du heller ha tøff lyd så versegod , bare husk at alt du ser på film trenger ikke vere sant ...

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en som har de samme argumentene som jeg har fått høre før...

 

En tanke på dette med bedre prestasjon i forbindelse med ventilen. Er det ikke litt ironisk å at man liksom skal forbedre prestasjonen med deler i motoren som jobber når man GÅR AV GASSEN?

:D :D

 

(ikke ment som et seriøs spørsmål - trenger ikke lange utledninger på akkurat det, er klar over girskift og holde turbo igang osv...)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bmw345

ENDELIG!!!

 

Noen som har skjønt noe her...

 

 

Hei du, var hos fiat i dag tilfeldighvis,

Nevnte tullet med dumpen og sånn.

Da forklarte han meg at jeg har jo elektroniske innspruts dyser.

Og de ble styrt av? Jo av alle ting, luft mengde måleren!!!

Så med åpen dump så ville den fuske!

Fordi da registrerte den lufta som forsvant ut av dumpen som forbrent luft.

Tittet i Uno boka, står der og.

Og hvis du fortsatt gjerne vil argumentere mot så syns jeg du skal ringe fiat, eller en annen bil forhandler.

Tror ikke at det bare er unon som er sånn.

 

:cool: :cool: :cool: :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår