Gå til innhold

bonustap

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte i ræva på en bil i dag. Ble ingen personskader heldigvis, og minimalt med skader (kjørte i 10 kanskje) Dette er selvfølgelig min skyld, så skyldspørsmål er ikke noe vits å diskutere:P

 

Uansett, hvor mye bonus vil jeg tape på dette? Jeg tar ikke skaden min på forsikringa. Bare skjermen som ble litt bulka. Bilen jeg kjørte inn i var en ny Mazda 3. Ble skrapt opp en god del på hjørnet av bakfangern. Bilen min har delkasko, den jeg kjørte inn i, full kasko. Jeg er forsikret hos storebrand.

 

Takker for svar:)

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde noe liknende selv en gang. Utrolig flaut og vanvittig irriterende.

 

Jeg fikk beskjed om at det ble 20% bonustap om jeg tok det på forsikringa. (Gjensidige)

Endte med at bilen min stadig har riper, og jeg kostet selv reparasjonen på bilen til kompisen min (!).

Nå må man jo selvfølgelig vurdere sånt ut fra hvor dyr skaden er, men ta også med i beregninga alt du må betale ekstra på forsikringa på din egen bil fram til du har tjent opp like mye bonus igjen..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at du har 30% bonus, så betyr det at du får 30% rabatt på forsikringen. Dvs hvis du mister bonus, så mister du den rabatten og forsikringen blir tilsvarende dyrere for deg.

 

Såvidt jeg har forstått.. rett meg noen, hvis jeg er helt på bærtur her nå.. ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått.. rett meg noen, hvis jeg er helt på bærtur her nå.. ;)

 

Ikke helt riktig. Trådstarter sier han har delkasko. Den består av ansvarsforsikring, personskadeavgift og delkasko. Det er bare ansvarsdelen som har bonusregnskap. Delkasko og personskadeavgift er like dyrt uansett om man har 20% eller 80% bonus. Endringen i forsikringspremien blir derfor mindre enn det en bonusendring skulle tilsi.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig. Trådstarter sier han har delkasko. Den består av ansvarsforsikring, personskadeavgift og delkasko. Det er bare ansvarsdelen som har bonusregnskap. Delkasko og personskadeavgift er like dyrt uansett om man har 20% eller 80% bonus. Endringen i forsikringspremien blir derfor mindre enn det en bonusendring skulle tilsi.

 

Delkasko (og kasko) har selfølgeligt bonusendring. Har trådstarter 20% bonus og får eit bonustap på 30%, får han ein "bonus" på -10%. Han vil da bruke mange år på å betale inn ekstra kroner til forsikringsselskapet. (ca 8år)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delkasko (og kasko) har selfølgeligt bonusendring. Har trådstarter 20% bonus og får eit bonustap på 30%, får han ein "bonus" på -10%. Han vil da bruke mange år på å betale inn ekstra kroner til forsikringsselskapet. (ca 8år)

 

Når du sier 8 år, så mener du til jeg har 75 i bonus? Kan vel umulig ta 8 år å tjene inn 30 i bonus?

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men husk på at du i de årene du bruker på å "komme i null", altså samme bonus du har nå, går glipp av tilsvarende økning i bonus.

 

Eksempel:

 

Uten skade:

1. år: 20%

2. år: 30%

3. år: 40%

og så videre opp til maks

 

Med skade:

1. år: 20%

Skade -30%

2. år: -10%

3. år: 0%

4. år: 10%

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delkasko (og kasko) har selfølgeligt bonusendring.

Nei. Sjekk forsikringsvilkårene dine. Delkasko-utebetaling (brann/tyveri) medfører ingen bonusreduksjon. Det er ganske naturlig fordi eieren sjelden kan klandres hvis bilen begynner å brenne eller stjeles.

 

Man får av samme grunn ingen bonus på delkasko-delen av forsikringspremien når regningen skal betales.

 

Kaskodelen har bonus-system, men det er ikke det vi diskuterer her.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

 

Har nå fått svar fra forsikringsselskapet:

 

*Redusert bonus fra 30% til 0%

*Beregnet bonustap(Samlet premieøkning) fram til samme nivå er 14592,-

*Beregnet bonustap fram til 75% 6.år er 21888,-

 

Det øverste punktet er jo greit. Men kan noen forklare de to andre. Jeg har null peiling på dette :P

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår