Gå til innhold

Når skal man sjekke olje?

Ranger emnet


eunaas

Anbefalte innlegg

La motoren kjøre seg litt varm, så stopper du motoren og venter 5 minutter før du peiler. Da vil olja ha blitt tynnere og den har samla seg i bunnpanna.

 

Den måten vi bruker på Toyota værtfall, så får de med andre bilmerker si hva faan de vil :p

1995 Mercedes-Benz C180 W202 (solgt)

1995 Audi S6 2.2tq automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener.

 

Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går.

Les instruksjonsboka for den aktuelle bilen. Det kan væra forskjellige metoder for å peile oljen. Eg har ein bil der oljen skal peilast med driftsvarm motor som har gått på tomgang iallefall rundt 2 minutt. (måler oljen mens bilen står og går)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener.

 

Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går.

 

Ok. Missforstod, men da er vi jo enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg peiler enten kald motor eller 5 min etter kjøring.

Peiler hver gang jeg fyller bensin.

En grei liten regel for meg:)

Trodde at hvis man peilet med motoren i gang ville det vel ikke være noe særlig med olje i bunnpanna og dermed få fylt altfor altfor mye...

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med OPC racing. Står bilen bortimot rett og motoren ikke går kommer resultatet ut på et for 97 % av den norske bilparken.

 

Løpsbiler blir fort noe annet.

 

Og på biler med katalysator/partikkelfilter, og delvis turbobiler bør man være forsiktig med for mye olje. Det ødelegger mer enn en halv liter for lite.

 

Og å holde nivået på maks til en hver tid ved vanlig kjøring er bare tull, og kan føre til at du føler du bruker mye olje. Er det mellom merkene er det greit

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Lurer på om bilen din fortsatt går jeg? :P

 

Skal aldri ha for mye olje. En halvliter for mye olje er mye verre enn en halvliter for lite.

 

Og selvfølgelig vil det være for mye olje, selv om den er i sirkulasjon. Det er ikke snakk om bare mengden olje som flyter, men oljetrykket! Du vil få feil trykk, og ganske snart oppleve problemer.

 

Jeg er enig i at man:

 

1. Kjører seg en tur og får motoren varm

2. Stopper bilen på PLANT underlag

3. Venter 5-6 min etter stans

4. Peiler olje (dra opp pinne, tørk av, putt in igjen, dra ut og mål)

 

Da skal nivået være ganske så korrekt.

 

Oljenivå trenger ikke å være helt på maks, men gjerne mellom min og maks.

 

Men for å si det sånn, for mye olje er dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på hvor mye olje som går i motoren, hvor stort måle område det er på pinnen og hvor mye olje som blir pumpa rundt i minuttet på gitt turtall så tror jeg det er greit at det er helt fullt..

 

For min egen del vil det si 4.7 liter olje, 1 liter fra maks til min på pinnen og 54liter i minuttet på 6000rpm..

 

Mangler du da 7.5dl olje så blir det en del mere stress for den olja som er der. Og selv om det er lite sansynelig at noen får "idiot lyset" til og lyse etter vanlig vei pga av kjøring/sving. Så kan det skje, og da er det gjerne for sent..

 

 

syntes det passa fint med en innlegg her med tanke på oppslaget i vg i dag :D

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319

 

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor tråden ligger under bilpleie..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bilen varm, stopp, la en stå i 5-10 minutter for så å peile, alle væsker skal peiles varmt om det ikke står annet beskrevet.

 

Nivået på pinnen er beregnet for motor ikke i gang, så om du peiler med motor i gang, eller ikke stått lenge nok, vil det vise lavere enn faktisk.

Så slik du gjør det RDL er nok feil i de fleste tilfeller, men det gjør de kanskje på "løpsbilene" pga de ikke har bygd motor for aktiv svingkjøring med skvalpeplater i bunnpanne.

 

Men i praksis så har det liten betydning på motoroljenivået om man peiler kaldt eller varmt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med Einar, men med tillegg.

 

For normale motorer er dette helt riktig, men for dem hvor det er et problem, lekker olje, så er jo hele poenget å sjekke at man faktisk har olje før man starter opp bilen.

 

Så sjekk av bilen først ved tvil, så Einar sin for riktig nivå.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner tråden her jeg om jeg får lov.

en liten ting når det gjelder oljet. at bilen bruker mye olje så er noe som er feil, men stemmer det motsatte og, mener om at bilen ikke bruker noe olje kan det være noe feil med bilen? for at på min, oljenivået har ikke forandret seg etter å ha kjørt bilen 4000km i 5 måneder. peilet både med kald og varm motor.

Endret av reza karimi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les instruksjonsboka for den aktuelle bilen. Det kan væra forskjellige metoder for å peile oljen. Eg har ein bil der oljen skal peilast med driftsvarm motor som har gått på tomgang iallefall rundt 2 minutt. (måler oljen mens bilen står og går)

 

peile olja med motoren i gang???? HAHAHAHAHHA!!!!! du mener ikke det seriøst?

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår