Gå til innhold

Merkelig vindusvisker bak

Ranger emnet


SierraTyphoon

Anbefalte innlegg

Vindusviskeren bak virker ikke som den skal...

 

Jeg trykker inn hendelen for å viske bak men ingenting skjer. Dersom jeg derimot kobler ut vindus-spyler motoren bak fungerer viskeren akkurat som den skal. Testet også spyler-motoren på et annet batteri (direkte på batteriet), og da virket den også. I kontakten til spyler-motoren bak i bilen er det strøm, men hverken spyler-motoren eller viskeren vil gå dersom den er plugget i...

 

Noen som vil prøve seg på å forklare hva som er galt?

 

(Det er forresten helt nytt visker-rele, og alle sikringer i bilen er som de skal.)

 

Edit:

Alt virket som det skulle for en god stund siden, men så stoppet det plutselig for ca 4(?)md siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Har du sjekket hendelen?

Kanskje det er en kortslutning her som gjør at når du spyler og visker.

Om det lar seg gjøre, prøv å koble ut viskermotoren og se om det da spyler.

 

/L

Men hvis det er kortslutning i hendelen, hvorfor skal da virke å viske så lenge jeg tar ut spylermotoren?

 

Har ikke sjekket hendelen nei, men skal ta å teste det du sier her litt senere i dag :)

 

Det virker på en måte som om kontakten til spyleren ikke klarer å levere nok strøm, for det gnistrer ikke hvis man kobler til motoren mens den skal være påkoblet, altså der er volt (12-13) men ikke nok amp. mest sannsynlig til å drive spyleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortslutningen kan være i ledningsnettet til spylermotoren/viskermotoren.

Feks om det er en jordfeil i ledningen til spylermotor, slik at når du kobler ut spylermotoren går ikke pluss til jord og viskeren fungerer.

 

 

Det du kan også prøve er å kjøre pluss fra ledningen til spylermotoren inn på spyleren, men ikke minus. hent feks minus fra baklykten å se om dette hjelper. Prøv også ovendt.

Funkerer det med feks minus på lykten så er det feil med jordingen, fungerer det med pluss på lykten så er det feil med

denne.

 

Kan kanskje hjelpe å teste dette og se om du blir noe klokere :-)

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart ikke så veldig klok etter kvendens forsking heller,,, prøvde med annen jord - hjalp ikke.

 

Fant tak i releet som sitter i motorrommet, og testet å ta kablen direkte fra dette og til spylermotoren (dvs koble ut ledningsnettet til spylermotoren), ingen forskjell...

 

tok opp releet nå, førsteinntrykket er at det ser bra ut, men skal måle litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk kabelgjennomføringene mellom tak og bakluken. kablene dær bruker å ryke.

 

Har hørt at dette er vanlig ja, men tror ikke det er problemet siden viskermotoren fungerer så lenge spylermotoren er utkoblet.

 

Etter å ha målt litt på releet så har jeg en mistanke om at det kan vere dårlig, men det kan og være en plass forran/før releet. Muligens i hendelen som Hitman nevnte.

 

Men alternativt kan det være strømkilden til releet siden det virker som den har ok med volt, men ikke nok amp. Det er jo 4 kontakter på releet, og siden det kun er signal-strøm som kommer fra hendelen er det vel lite trolig at det er hendelen som er problemet?

 

Hvordan kan jeg sjekke om hendelen er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at det fungerer når du har koblet fra spyleren, og da skal det egentlig ikke ha noe å si på amp da spyleren kun trekker når man den er i bruk.

Men jeg kom på en annen ting, hvordan er motstanden?

Kanskje det er for stor motstand i releet eller i en eller annen ledning bak der som gjør at det ikke fungerer?

Tror faktisk ikke hendelen er problemet, da ville det nok ikke fungert i det hele tatt. Prøv å mål motstanden med og uten spyler tilkoblet?

 

Høres vel kanskje ut som det er et relee som ikke er helt ok.

Prøv eventuelt motstand/volt/amp bak, og så sjekke før releet. Dessverre ikke stort mer ideer rundt dette :(

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at det fungerer når du har koblet fra spyleren, og da skal det egentlig ikke ha noe å si på amp da spyleren kun trekker når man den er i bruk.

Men jeg kom på en annen ting, hvordan er motstanden?

Kanskje det er for stor motstand i releet eller i en eller annen ledning bak der som gjør at det ikke fungerer?

Tror faktisk ikke hendelen er problemet, da ville det nok ikke fungert i det hele tatt. Prøv å mål motstanden med og uten spyler tilkoblet?

 

Høres vel kanskje ut som det er et relee som ikke er helt ok.

Prøv eventuelt motstand/volt/amp bak, og så sjekke før releet. Dessverre ikke stort mer ideer rundt dette :(

 

Tror jeg skal prøve å få tak i ett nytt rele, ledningene bakover skal være gode siden det var akkurat samme problem med "eksternt" ledningsnett. Så får jeg prøve å måle litt mer hvis ikke det skal fungere med nytt rele. I så fall må det vere strømkilden forran releet som er problemet.

 

Det hjelper mye bare det å få diskutert problemet, så takk for tips og diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Veit at dette er ein gammal tråd, men eg tenkte eg kunne dele mine erfaringer dersom det er andre som har problemet..

 

Hos meg var det berre til å sprute litt elektrorens innmed hendelen. Deretter trykket eg hendelen frå meg og bevegde den litt opp og ned (for å få fjerna avt. støv og korrosjon). Etter dette har hendelen fungert heilt topp :)

 

A6 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at dette er ein gammal tråd, men eg tenkte eg kunne dele mine erfaringer dersom det er andre som har problemet..

 

Hos meg var det berre til å sprute litt elektrorens innmed hendelen. Deretter trykket eg hendelen frå meg og bevegde den litt opp og ned (for å få fjerna avt. støv og korrosjon). Etter dette har hendelen fungert heilt topp :)

 

A6 1994

For en litt mer permantent fiks, så kan du godt plukke av bryteren og åpne den for en skikkelig rens. Elektrorens får ikke støv og skitt til å forsvinne, så blir bare en midlertidig løsning. Er en veldig lett operasjon, har gjort det selv på flere av mine.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår