Gå til innhold

Masse trøbbel med bilen. Trenger råd!

Ranger emnet


Marianne89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Hyundai Accent 1,5 liter, 1995 model med automatgir.

Den bilen er det bare trøbbel med, og jeg hater den som pesten snart. Men men, stortsett så frakter den meg da fra A-B:)

Ok, jeg har 3 hovedproblemer med bilen min, og disse vil jeg ta i 2 spørsmål, og håper at noen av dere bilfolk har noen lure tips og idêer til hva som kan feile denne merkelige bilen?

 

1:

Bilen er ikke videre glad i å stå på tomgang når motoren er normalt varm. Står den på tomgang, så tar det ikke lange tiden før den stopper. Den bare stopper helt uten videre, uten noe forvarsel.

Dette er veldig plagsomt i lyskryss! Noe som hjelper er jo å gasse masse mens vi står stille, men de som kjører bak må da lure på hvilken idiot som sitter i bilen forann....

Samme hvis jeg kjører litt sakte, og særlig hvis jeg bremser i nedoverbakker i 10-15 km/t. Da kan den bare si byebye, og stoppe.

Den stopper aldri når motoren er kald.

 

2:

Bilen liker jo selvsagt ikke kuldegrader heller! Hva er det en bil kan like?

Men altså, nå om dagen fikk jeg igjen ikke starte, og da var det 19 kalde ute, men ganske leit å se alle andre biler som starter fint. Men min? Neida, den går sin trege marsj, og det er ikke snakk om å starte noen motor der i gården nei.

Den starter jo, bare jeg får starthjelp fra en annen bil.

Batteriet er målt, og det målte visst veldig bra (14 volt på tomgang) Ikke at jeg har peiling på det.

Men kanskje batteriet er så dårlig at det taper seg for mye i kuldegrader? Eller kan det være noe annet i bilen?

 

3:

Bilen er jo selvsagt oldis også! Eller, den liker oldis elektroniske duppeditter.

CD spillere? Ikke snakk om at den gidder å gi de strøm nei. Og jeg har prøvd flere.. Men gamle kasettspillere? Ja, de får strøm som bare pokker'n de.

Så når jeg kjører så er det kun radio som er noe for meg.. Cd platene kan jeg sikkert kaste, for bilen er jo ikke noe glad i cd'r.

Og det som er så sabla irriterendes er at det er akkurat samme koblinga!

 

Er det rart jeg blir oppgitt??

 

Håper iallefall på tips fra dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en Hyundai Accent 1,5 liter, 1995 model med automatgir.

Den bilen er det bare trøbbel med, og jeg hater den som pesten snart. Men men, stortsett så frakter den meg da fra A-B:)

Ok, jeg har 3 hovedproblemer med bilen min, og disse vil jeg ta i 2 spørsmål, og håper at noen av dere bilfolk har noen lure tips og idêer til hva som kan feile denne merkelige bilen?

 

1:

Bilen er ikke videre glad i å stå på tomgang når motoren er normalt varm. Står den på tomgang, så tar det ikke lange tiden før den stopper. Den bare stopper helt uten videre, uten noe forvarsel.

Dette er veldig plagsomt i lyskryss! Noe som hjelper er jo å gasse masse mens vi står stille, men de som kjører bak må da lure på hvilken idiot som sitter i bilen forann....

Samme hvis jeg kjører litt sakte, og særlig hvis jeg bremser i nedoverbakker i 10-15 km/t. Da kan den bare si byebye, og stoppe.

Den stopper aldri når motoren er kald.

 

2:

Bilen liker jo selvsagt ikke kuldegrader heller! Hva er det en bil kan like?

Men altså, nå om dagen fikk jeg igjen ikke starte, og da var det 19 kalde ute, men ganske leit å se alle andre biler som starter fint. Men min? Neida, den går sin trege marsj, og det er ikke snakk om å starte noen motor der i gården nei.

Den starter jo, bare jeg får starthjelp fra en annen bil.

Batteriet er målt, og det målte visst veldig bra (14 volt på tomgang) Ikke at jeg har peiling på det.

Men kanskje batteriet er så dårlig at det taper seg for mye i kuldegrader? Eller kan det være noe annet i bilen?

 

3:

Bilen er jo selvsagt oldis også! Eller, den liker oldis elektroniske duppeditter.

CD spillere? Ikke snakk om at den gidder å gi de strøm nei. Og jeg har prøvd flere.. Men gamle kasettspillere? Ja, de får strøm som bare pokker'n de.

Så når jeg kjører så er det kun radio som er noe for meg.. Cd platene kan jeg sikkert kaste, for bilen er jo ikke noe glad i cd'r.

Og det som er så sabla irriterendes er at det er akkurat samme koblinga!

 

Er det rart jeg blir oppgitt??

 

Håper iallefall på tips fra dere:)

'

 

1. Tomgangsregulator, innsprøytning ell lignende:)

 

2.Bilen vil vise mye spenning på tomgang pga den lader, og det viser jo btw at dynamoen er bra. Men mål batteriet uten at bilen går. det skal vel være nesten 13v hvis det er bra:)

Er det gammelt så kaster u det og kjøper nytt.

 

3. Kan være fordi den rett og slett gir nok strøm til en kasettspiller, men at en cd-spiller bruker mere strøm og at det da ikke blir nok så den kutter ut.

Finn et relè som gir ut strøm med tenninga på og legg opp ny strøm til spelleren:)

 

 

Vil bare si at det med at bilen stopper i lyskrøss og sånn er jeg rimelig usikker på. Kan jo være mye rart, men tomgangsregulator,plugger,pluggledninger,coil osv osv kan du jo sjekke opp:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange år er gammelt for et batteri?

Men skal sjekke det imorgen:)

 

5år er gammelt for et batteri.

Selv bytter jeg hvert andre år, men vet mange som bruker batteri i 3-4 år:)

er det over 3 år ville jeg bytta:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som det blir sagt. mye som kan forårsake denne tomgangsgreia. ville tippet på hal-giver på tenninga, gass spjeld måler. MAP sensor, egentlig burde du ta deg en tur på oustad på hamar få dem til å ta en diagnose test både med kald og varm motor..og når det gjelder batteri .stikk på biltema å kjøp et nytt. 6-700kr ,så lenge ladespenning er 14.4 og oppover er dynamo/regulator iorden.. men under 13 når motoren ikke er på kan tyde på en defekt celle i batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel tippa på at en rengjøring av tomgangsventilen ville avhjulpet problem 1.

 

Problem 2 kan bare være batteriet iom at den starter med hjelp. Å måle spg på et batteri er egentlig uinteressant. Det er hva som skjer når man belaster det som er spennende. Kjøp et nytt, påse at du får et med nok kaldstartstrøm, dvs 500A og oppover.

 

Problem 3 skal vel løse seg med litt nye kabler

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og takk for mange gode svar:) Batteriet var fra Januar 2003, så var på tide med et nytt. Fikk tak i et mye større batteri hos Mekonomen idag, og fikk det montert:)

 

Rengjøre tomgangsventilen. Er det veldig dyrt å få gjort på verksted?

 

Og angående nye kabler.. Fikk jo med noen ekstra kabelting med cd spilleren.. Men endene på kablene, hvordan får jeg festet de i den hvite boksen? Er det noe slags klips ting på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr cd spiller kabel ...inni dashen din bak spiller har du sikkert en slik hvit hyundai plugg..den som var med spilleren din er antagelig en standard ISO plugg ..du må ha en overgang fra hyundai til std iso ..som passer enten rett i spilleren eller via denne ledningen du har. en slik: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=715&katid=307&mid=m436&id=&vn=736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i de fleste tilfeller kan du stikke på kjøkkentema å få tak i slik elektronikk rensespray..koble luftmengemåler av luftfilterboksen din å spraye på denne giveren inni der. evt bruke no q-tips.. jeg gjorde dette på min hyundai i sommer.

 

Kan du forklare meg dette nærmere?:)

Luftemengdemåleren, hvordan finner jeg den? Hvordan ser den ut?

 

 

Og angående CD spilleren.. Den har nemlig fungert i før i bilen, før det plutselig sto "toc read" i displayet, og så streika den totalt. Men er det likevel ny ledning som er løsningen?

Er det bare det blir jeg isåfall kjempeglad:)

Må bare finne ut hvordan jeg klarer å bytte om disse ledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på TOC read på google. TOC read betyr tabel of contents read, altså leser hva som er på cdn. Spørs om det er kanskje noe grums/møkk på laseren el lign. kjøp deg en rense cd.. kan hende dette er nok.

 

Men CD spilleren får jo ikke strøm i det hele tatt.

Når jeg kobler den til får jeg ikke skrudd den på engang liksom.

Men den eldgamle orginale radio og kasettspilleren får strøm, og fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning ved tenninga?

Dette blir for mye for min minimale bilkunnskap:) Hehe.

Hvordan kommer man i det hele tatt til der?

 

Men hos Mekonomen idag fikk jeg tips om en butikk på Hamar som heter Install Bay. De driver visst med montering av bilstereo og slikt, så var det noen som kunne fikse det for meg, så var det visst de. Så da får jeg ta meg en tur dit til uka!

Litt kjedelig uten ordentlig musikk i bilen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår