Gå til innhold

mest effektive rubbe midlet?

Ranger emnet


Sæther Racing

Anbefalte innlegg

er ute etter et effektivt rubbe produkt, har kjøpt en calibra 93- lakken er litt slitt. fikk en polerings maskin i julegave, Så tenkte jeg skulle prøve og vekke lakken til liv, jeg har for 3uker siden gått på den med meguiars paint renovator og avsluttet med nex gen wax. Med biltema maskin. var ikke så veldig effektiv, men ble jo litt bedre.

 

Noen som kan gi noen tips?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. 1200 slipepair og såpevann

2. Autosol

3. Rubbingkrem

4. Polerkrem

5. Voks

 

Slik behandler jeg dype riper i lakk. Resultatet blir som nylakkert.

 

Faren med dette er at man tar MYE av lakken. Er du ikke forsiktig, kommer du lett ned til grunningen.

 

Så lenge det er lakk nok, er det håp :)

 

Hvor hardt du trenger å gå til verks, avh. av hvor skadet lakken er.

 

Dette er tidkrevende og "hardt" arbeid. Du må ta litt i hvis du skal kun bruke håndmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Effektiv rubbing" eller fjerning av dypere riper krever en kombinasjon av produkt, maskin, pad/ullpute og teknikk.

 

Produktet må være beregnet for roterende/"proff" maskin.

F.eks Scholl S0, Menzerna Powergloss, 3M fast cut+, Autoglym 04b, Optimum Hyper compound, Meguiars #85/#95/#105 osv osv..

 

Maskinen må være sterk slik at den klarer å holde jevnt turtall ved belastning. Disse koster fra ca.2000.- og oppover.

 

En grov pad ala orange 3M, Gul sonus pad, Scholl pad eller ullpute til de groveste jobbene.

 

Teknikk kan variere utifra hvilket produkt man bruker selv om det finnes "grunnregler".

 

En annen ting som er greit å ha i bakhodet er at etter rubbing og grov pad kreves det flere runder med finere pad og produkt for å fjerne skjolder og kjørespor etter rubbinga.

 

Ellers er det mye du kan lese deg til inne på Detailersclub før du setter igang. Det er nok anbefalt å teste litt på noe som ikke betyr så mye før du setter maskina på godbilen.

"Håndprodukter" fra Biltema er ikke å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Trogha over her sier; roterende er løsningen dersom du skal gjøre en "lakkrenovering." Det er strengt tatt ikke nødvendig med en maskin som regulerer turtallet automatisk, men det gjør jobben betraktelig enklere. Pads er det nest viktigste, så ikke kjøp disse på biltema el.l. Jeg bruker som regel Meguiar's ullpad eller pad med bra cut med MG#105 til å korrigere lakken, deretter går jeg over med polishing pad og MG#80 for å jevne ut kjørespor og hologrammer. Så er det bare å finne en god sealer/voks for å beskytte herligheten...

 

Men les deg litt opp på ulike poleringsteknikker før du går igang, og test gjerne noen runder på et vrak eller noen karosserideler du ikke er redd for.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle tips, min maskin er en slik tool greie du får på thorsov til vinter rabbat til 315kr hehe

 

Også hvis noen kunne ramse opp et merke polish som jeg kan få kjøpt på en bil butikk i norge, thorsov,bil extra , mekonomen ja.. hadde vært flott. Går ikke på med 1200 over hele bilen, da sliper jeg den bare ned og får den lakkert.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan ikke navnet på den , men rød er den, men jeg gikk i innkjøp av en blå pute til maskinen i helga. Nå mangler jeg bare et godt rubbe middel som sagt jeg finner på thorsov en lokal buttik som gjør underverker hehe:)

 

Jeg jeg skulle kjøpe en autoglym, deep shine greiene, og avslutte med den siden blir er sort mettalic

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jeg skulle kjøpe en autoglym, deep shine greiene, og avslutte med den siden blir er sort mettalic

 

Som sagt over her, "Ultra Deep Shine" har null rens og dårlig holdbarhet som beskyttelse, men den fyller bra hvis man går over et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår