Gå til innhold

Genial måte å løsne tverrbolt til øvre lenkarmer

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lest om x-antall forumbrukere som nesten har bøta med livet i forsøk på å få ut tverrbolten som holder de øvre lenkearmene i forstillinga. Jeg kom tilfeldigvis over denne DIY tråden som viser en genialt enkel måte å ta denne jobben på.

 

Ta en titt her: http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=233225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet triks jeg selv har prøvd er å ha på mye rustløser (gjerne med grafitt). Så skrur man av mutteren, gjerne med muttertrekker. Så er det på med enda litt mer rustløser før man setter muttertrekkeren på bolthodet og får denne til å løsne. Så guffer man på skikkelig, så det blir litt varme i sakene. Da er det kjempelett å kakke ut bolten (men ikke ta imot med hendene, som jeg gjorde. Det blir fort litt i varmeste laget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har lest om x-antall forumbrukere som nesten har bøta med livet i forsøk på å få ut tverrbolten som holder de øvre lenkearmene i forstillinga. Jeg kom tilfeldigvis over denne DIY tråden som viser en genialt enkel måte å ta denne jobben på.

 

Ta en titt her: http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=233225

 

 

Hm!! Faktisk ikke så jævla dum den metoden der.... Må prøves neste gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trykkluftmeisel. Dette viser seg gang på gang å være genialt. Skrur av muttern,borrer en liten grubb i bolten der den er kappet,for så å dundre på med trykkluftmeisel. Har alget meg et frontstykke på meiselen som passer med tykkelsen på bolten. Så er det bare å bruke rikelig med smøring når bolten begynner å gå. Funker neste hver gang. Men mann må ha en kompressor somleverer litt luft da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har selv gjort dette en gang, og det er ingen vits i og drive å kutte bolten med forskjellige metoder.

 

Tok av mutteren, frem med rustløser å fylle i begge kulene, gjerne bevege litt på hele opphenget så du får smurt ordentlig.

Frem med en liten hammer å klinke til på enden av skruen (går bra med gjengen om du setter igjen mutteren på 3-4 gjenger på enden). Det følger også med ny om du må bytte denne for at den ble ødelagt.

 

Men, når dette er sagt så støtte jeg på et nytt problem med Fremre Øvre tverrarm/bærearm.

Her står skruen vendt feil vei, slik at når du skal ta ut denne havner du i karrosseriet omtrent halveis ut.

Men her tok jeg rett å slett å løsnet 2 av 3 skruer på støtdempertårnet, den siste tok jeg nesten helt av, for så å slippe ned tårnet og vende det rundt slik at skruen kommer ut.

Praktisk uten å drive med for mye tull fremme under hjulbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår