Gå til innhold

GPL -Grand Prix Legends

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Er det noen aktive GPL-fans i norge? Har sett en her som spiller det iaff... Jeg kjøpte det pga jeg har kjørt på Nürburgring i påsken. Fant ut at litt "tørrtrening" var på sin plass ;)

 

Fysikken er ålbings i GPL, men jeg har ikke funnet noen fysikk-modeller for "nye" biler... Vet noen av slike?

Har funnet baner, ny gfx til gamle baner osv... Men får jeg en "moderne" helst RWD/FR modell blir jeg glad!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreløbig ikke noen mods til GPL som endrer fysikken, så eneste du får er oppdaterte biler og baner. Kan anbefale http://www.racesimcentral.com sitt GPL forum, om du er interesert i være oppdatert om baner og ev. mods til GPL :)

 

Kjører selv forholdsvis aktivt (er riktignok ikke med i noen leagues, men kjører "sundayfunrace" hver søndag sammen med noen fra high gear forumet (http://www.sportplanet.com/hg), samt kjører jo litt online innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller masse f1 2002 (og simbins gt-r 2002). for et par dager siden kom jeg over en ny versjon av nordsløyfa til f1/gtr som i sin tid ble lekket ut av en utro tjener hos SimBin, som var en stor forbedring i forhold til den gamle "thering, beta1". kan lastes ned her: http://www.xzibitaprojects.net/f1c9902/fiagt2002/download/Nordschleife.rar (nb: banen ble ikke gjort ferdig før den ble sluppet, så flag rules være av (ellers får du svartflagg med en gang). i tillegg er det noen småbugs som f.eks. at man kan kjøre gjennom muren mellom pitlane og start/målområdet, det er verken startlys eller lys ved utgangen av pitlane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Prix Legends ansees som kongen av bilsimulatorer og det med rett. Spillet har en fysikk som opp til ny tid har vært fullstendig overlegen. Spillet er nå snart 5 år tror jeg og det har først i den siste tid kommet simulatorer som har klart å løsrive gamle entusiaster fra GPL.

De nye spillene som har kommet er Live4Speed, Netkar og ikke minst Nascar Racing 2003 Season. Sistnevnte er laget av Papyrus, samme som laget GPL i sin tid.

 

En stor del av suksessen til GPL henger sammen med en meget bra nettkode som har ført til utallige ligaer verden over der folk samles og kjører mot hverandre jevnlig. I enkelte av seriene er graden av seriøsitet meget høy mens andre er mer for moro.

 

Det har vært flere eksempler på at personer som eier F1 biler fra 1967 har testet GPL og vært veldig imponert. Spesielt husker jeg en fyr fra England som etter endel runder i Brabhamen i GPL senket rundetiden sin med 7 sekunder på en britisk bane. Dette fordi han når han satte seg i den virkelig Brabhamen plutselig følte seg mye tryggere enn han hadde vært tidligere. Han mente han kjente bilen bedre, dens grenser og oppførsel og han våget mer.

Et godt testiment på god fysikk.

Fysikken er ikke fullkommen og har et par kjente feil som "gjyning i sving", " snodig "styr med svingen" manøvre som kan ta inn en bil som spinner og at dekkslitasje ikke er simulert. Det sistnevnte er ikke så viktig da man i `67 gjerne kjørte flere løp på samme dekket da gummien var av den harde typen ;) Dekktemperatur er derimot meget grunndigg simulert og Papyrus har bygd videre på dekkmodellen sin når de har laget de meget populære Nascar-spillene.

 

Jeg kan skrive i evigheter om GPL som jeg har tilbrakt flere 100-talls timer sammen med. Har selv deltatt i en norske serie, deltar i dansk og en internasjonal serie men det begynner å bli litt færre folk som spiller GPL nå, men likvel... hvor mange andre spill har holdt seg så bra i så lang tid. Mye av dette har kommet pga folk selv har videreutviklet spillet i form av forbedret grafikk og lyd, oppdatering av bilene (visuelt) og ikke minst nye og ofte autentiske bane. Ordentlige menn snakker om den gamle Spa-banen ikke dagens "råe"

 

Ja... GPL .. lenge leve kongen :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mahelgel

Er foreløbig ikke noen mods til GPL som endrer fysikken, så eneste du får er oppdaterte biler og baner. Kan anbefale http://www.racesimcentral.com sitt GPL forum, om du er interesert i være oppdatert om baner og ev. mods til GPL :)

 

Kjører selv forholdsvis aktivt (er riktignok ikke med i noen leagues, men kjører "sundayfunrace" hver søndag sammen med noen fra high gear forumet (http://www.sportplanet.com/hg), samt kjører jo litt online innimellom :)

 

GPL 65 er i kommingen. Denne vil ha endret fysikk og man snakker her om powersliding all the way ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. den 1965mod'en kommer til å bli morro trur jeg.. så har det vel også vært snakk om en 1955mod også, men vet ikke hvor mye som er gjordt med den egentlig.

 

Det at GPL har ett par "bugs" i fysikken er jo så, men det som er så utrolig morro med GPL er at når en mestrer det, og kjører helt på grensa, så er det utrolig morro... Styrer jo bilen mer med gass/bremse pedallene enn rattet nesten :)

 

Det som imponerer mest med GPL synes jeg er vektfordelinga.. man må virkelig bruke den for å komme rundt svingene raskt. samt på utgangen av svinger kan man styre utrolig mye med gasspedallen... morro :)

 

Tror også litt av det som gjør GPL så morro som det er, er at bilene fra 60tallet ikke hadde like mye grep som nå. Dette gjør at bilene sladder lettere, og slipper ikke så brått som de gjør i simulatorer som har nyere biler. Moderne F1 med vinger og mye aerodynamisk grep, gjør at når bilene først slipper så skjer det voldsomt og raskt slik at det er vanskelig å få gjordt noe med det før en går baklengs ut i sandkassa. I gpl slipper bilene tidlig, men har en bred "grense" slik at du har tid til å korrigere og holde bilen på veien (selv om det er utrolig lett å rygge ut i sandkassa her også ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår