desibel Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Ok. noen som vet noe om vilvo sitt AWD system da? Siter volvo v40 T4 2000 x opel astra 1,6 8v 1992, x toyota carina II 1,8 GLI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 dette stemmer vel ikke helt... samme som å si at en bakhjulstrekker alltid skal ha 50% drivkraft på hvert hjul... alle vet jo at den kun spinner på et dekk. Den spinner på ett hjul, men trekker på to hjul. Et hjul må selvfølgelig ikke spinne for å ha trekkraft, all normal kjøring må foregår jo uten spinning. Vanlig differensial fordeler konstant 50% kraft til hvert hjul, uavhengig av hvor det faktisk er behov for kraften. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Hvordan vil du da forklare at bilen står bom stille når den spinner på et hjul uten sperrer? (2 hjul ved AWD) Joda, all kraften går til et hjul, der det er minst motstand. Alle som har satt seg fast, vet dette. Har du is under et hjul, står du der til noen skyver deg opp igjen. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
245tic Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Andre firehjulsdrevne Volvoer sliter med en viskosedifferensial som reagerer for tregt til at svingegenskapene forbedres, systemet er mer innrettet for fremkommelighet. I S60 AWD er firehjulstrekket basert på en Haldexkobling som styres elektronisk. V70 AWD's behave like a conventional front-drive vehicles on dry roads. But when road conditions deteriorate or become slippery, Volvo 's AWD system automatically switches into four-wheel drive without the driver having to shift levers or push buttons. The Volvo engineering and design philosophy has always dictated that any new feature or technology is only of value if it does not complicate the driving experience. So engineers have designed a simple, user-friendly AWD system that makes driving more sure-footed and safer under most adverse road or weather conditions. It automatically makes traction transfer decisions so quickly that a driver never needs to think about selecting either front wheel drive or all-wheel-drive models. Volvo 's AWD combine the single most desirable feature of an SUV platform during take-off traction, with superior ride, handling, comfort, safety engineering, performance and fuel economy. Siter wirrumen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Hvordan vil du da forklare at bilen står bom stille når den spinner på et hjul uten sperrer? (2 hjul ved AWD) Joda, all kraften går til et hjul, der det er minst motstand. Alle som har satt seg fast, vet dette. Har du is under et hjul, står du der til noen skyver deg opp igjen. Jeg ser at du titulerer deg som ingeniørstudent, kjenner du virkelig ikke til Newtons tredje lov? Tegn krefter som virker i differensialen, så blir det kanskje lettere å forstå hvorfor det virker like store krefter begge veier. En bil står stille og spinner gjør det fordi det ikke er nok friksjon under drivhjulene. Det er riktig at det hjulet med minst friksjon vil begynne å spinne, men det andre hjulet vil bli tilført like stor kraft (dreiemoment) som det spinnende hjulet. Men fordi det har større friksjon, vil det ikke begynne å spinne. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
desibel Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Ja jeg har opplevd å spinne på ett hjul med gammelbiilen og da sto bilen helt stille og ett hjul spant, det andre hjulet viste ikke engang tegn til å føre på seg, hvordan kan da hjulene få lik kraft? det er en 2wd. Siter volvo v40 T4 2000 x opel astra 1,6 8v 1992, x toyota carina II 1,8 GLI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 bruker 1wd av og til. Spinner bestandig på et hjul når jeg står fast, samme hjulet hver helvettes gang. Heldigvis er det lett å komme seg løs.. bare gå av sykkelen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Syncro transporter er noe ræl.. Bakhjula drar ikke før fremhjulene spinner, så er du litt hard på gassen er det for sent. en hiace vil hjelpe deg mere rundt svingen.. eller, syncro må kjøres som en gnager, hiacen kan du kjøre som en 4 hjuls trekker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakapparat Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Jeg ser at du titulerer deg som ingeniørstudent, kjenner du virkelig ikke til Newtons tredje lov? Tegn krefter som virker i differensialen, så blir det kanskje lettere å forstå hvorfor det virker like store krefter begge veier. En bil står stille og spinner gjør det fordi det ikke er nok friksjon under drivhjulene. Det er riktig at det hjulet med minst friksjon vil begynne å spinne, men det andre hjulet vil bli tilført like stor kraft (dreiemoment) som det spinnende hjulet. Men fordi det har større friksjon, vil det ikke begynne å spinne. He he. Du har virkelig satt deg inn i differensialens mørke mystikk forstår jeg. Sette seg ned å lese litt til kanskje... Siter Propeller i innsuget er juks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 Ja jeg har opplevd å spinne på ett hjul med gammelbiilen og da sto bilen helt stille og ett hjul spant, det andre hjulet viste ikke engang tegn til å føre på seg, hvordan kan da hjulene få lik kraft? det er en 2wd. Et hjul trenger ikke å bevege seg for yte en kraft. Tenk hvis du prøver å kjøre avgårde med håndbrekket på. Da vil bilen stå stille. Men det ytes kraft til framdrift likevel. 50% til hvert hjul, som alltid er tilfellet med en åpen differensial. Det finnes faktisk ingen unntak. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Desember 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2008 He he. Du har virkelig satt deg inn i differensialens mørke mystikk forstår jeg. Sette seg ned å lese litt til kanskje... Nei, men dette er ganske enkel fysikk. Når du begynner på videregående skole så kan du velge 2FY og 3FY, så da forstår du det sikkert. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
desibel Skrevet Desember 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2008 Ja buskmann mulig du ha rett, men vist ett hjul står stille hvordan kan det da ha dreiemoment? i don't get it.. Siter volvo v40 T4 2000 x opel astra 1,6 8v 1992, x toyota carina II 1,8 GLI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
REVLimit Skrevet Desember 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2008 Ja buskmann mulig du ha rett, men vist ett hjul står stille hvordan kan det da ha dreiemoment? i don't get it.. Buskmann har helt rett i hva han har skrevet. Men er mange som ikke klarer å se forskjell på (rotasjons)fart og dreimoment her. Tenk deg følgende scenario: på en bil med 2WD er det ene drivhjulet løftet opp fra bakken. Det andre hjulet står på asfalt. Hjulet som ikke er nær bakken klarer man lett og snurre rundt med en hånd. Hvis man med den samme lette håndbevegelsen (samme dreimoment) prøver å dreie hjulet som står på asfalt, klarer man selvsagt ikke dette. Altså, det samme dreimomentet som skulle til for å få et hjul uten frikson til å snurre var aaaaaalt for lite til å dreie rundt hjulet med god friksjon. See? En åpen diff vil maks overføre det dreimomentet (til hver aksel) den klarer å legge ned i bakken på det hjulet med lavest friksjon. Tenkt deg at du står i en slak motbakke hvor det ene drivhjulet står på våt is, og det andre er bar asfalt. Det skal ikke veldig mye kraft (dreimoment) til før du begynner å slurre på hjulet som står på is. Når dette skjer kan ingen av akslene yte mer kraft mot underlaget. Det vil si at hjulet som står på asfalt kun mottar det samme lille momentet som hjulet som spinner. Dette momentet er rett og slett ikke nok til å dra bilen opp bakken. Derfor står hjulet stille selv om det blir tilført dreimoment. Du kan gjerne sammenligne det med når du står stille i en motbakke og "feeler på clutchen". Hadde ikke hjulene blitt tilført dreimoment ville du trillet bakover. Ser du hva forskjellen er på dreimoment og hastighet på hjulet nå? Siter 4 ringer, 5 høl! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2008 Joda, kjenner til newtons lover. Men du kan tegne så mye kraftpiler du bare vil, det hjelper deg ikke når du sitter fast i ei snøfonn... forskjell på teori og praksis da :D Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2008 nye passaten med 4hjulstrekk har en snudd torsen, dvs at den har primær bakhjulstrekk som sender krefter til forhjulene når den spinner, noe som gjør at bilen blir overstyrt ved pådrag ( har testet den såpass at den faktisk er det :)) Men den har ikke differensialbrems annet en senter og bak, forran er den åpen, men ESP bremser for og styre kraften. Volvo sitt system er desverre motsatt, den har primær forhjulstrekk. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.