Gå til innhold

Småplages med min Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg i sommer en 97mod Status som bare hadde gått 140k, da jeg kjøpte den fikk jeg beskjed om at bremsene var skiftet for 1\2 år siden. Etter noen uker begynte flere av bremsene å gnelle, jeg tok av hjulet å di ytre klossene på 3 av hjulene var helt kaputte, så jeg byttet dem, såg at bremscalibrene var i dårlig stand, så byttet di bak (har kjøpt nye for å ha fremme men har ikke satt dem på enda).

 

Bilen har jo abs, og nå på vinteren kobler den alt for fort inn, så jeg såg meg nøtt til å ta ut sikringen til den, bare et lite trykk på bremsen så koblet den inn, og det med noen helvetes lyder, er det normalt? har bestilt meg nye håndbrekk-klosser, for di som var på var nestn bare støv igjen av, vanskelig å bytte dem eller er di som på di fleste andre biler?

 

Skiftet også tennplugger for en stund siden, for når jeg kjørtet i 5 gir, så får jeg litt effektdump av og til, bare såvidt jeg merker det, men er irriterende, dette ble ikke bedre av at jeg skiftet tennpluggene, men når jeg tok opp di gamle pluggene så var di FULLE av olje, på toppen og overalt, klissvåte... er det topp-pakninga?:(

 

3 feil: har sentrallås, men den funker ikke på førerdøren, er det vanskelig å koble den på? Fikk beskjed når jeg kjøpte bilen at den har vært i kollisjon, og at venstre fremskjerm er blitt byttet, kan det være pga det?

 

Bortsett fra det så er det en knallgod bil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-en lagger litt eklelyder ja, men skal jo ikke slå inn før det er fare forr å låse hjulene.

 

Når det gjelder oljen på pluggene så høres det ut som samme problem som min sliter med. Om det er på oversiden?

Mellom topdekslet og "rørene" til tennpluggene skal det være pakninger. Disse må være helt tette, om ikke kan du få olje over pluggene. Byttet mine men fikk ikke satt på de nye skikkelig så var fortsatt lekk. Byttet enda en gang å nå ser det ut som om det har løst seg. Bare å kjøpe ett pakningssett fra eBay, da følger det med disse pakningene.

 

Når det gjelder lyktene kommer du kanskje også til å oppdage at blinklyspære sokkelen ikke passer? :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg i sommer en 97mod Status som bare hadde gått 140k, da jeg kjøpte den fikk jeg beskjed om at bremsene var skiftet for 1\2 år siden. Etter noen uker begynte flere av bremsene å gnelle, jeg tok av hjulet å di ytre klossene på 3 av hjulene var helt kaputte, så jeg byttet dem, såg at bremscalibrene var i dårlig stand, så byttet di bak (har kjøpt nye for å ha fremme men har ikke satt dem på enda).

 

Bilen har jo abs, og nå på vinteren kobler den alt for fort inn, så jeg såg meg nøtt til å ta ut sikringen til den, bare et lite trykk på bremsen så koblet den inn, og det med noen helvetes lyder, er det normalt? har bestilt meg nye håndbrekk-klosser, for di som var på var nestn bare støv igjen av, vanskelig å bytte dem eller er di som på di fleste andre biler?

 

Skiftet også tennplugger for en stund siden, for når jeg kjørtet i 5 gir, så får jeg litt effektdump av og til, bare såvidt jeg merker det, men er irriterende, dette ble ikke bedre av at jeg skiftet tennpluggene, men når jeg tok opp di gamle pluggene så var di FULLE av olje, på toppen og overalt, klissvåte... er det topp-pakninga?:(

 

3 feil: har sentrallås, men den funker ikke på førerdøren, er det vanskelig å koble den på? Fikk beskjed når jeg kjøpte bilen at den har vært i kollisjon, og at venstre fremskjerm er blitt byttet, kan det være pga det?

 

Bortsett fra det så er det en knallgod bil;)

 

Lyser ABS-lampa?

Slår ABS inn ved bar vei også? Altså ikke glatt føre?

 

Kont ABS-kransen på drivakslene foran,de har en tendens til å sprekke,slik at det blir for stor glippe mellom 2 av tennene.

Kont også at det ikke er slakk i noen av hjullagrene.

Ellers er det å få lest av feilminne for å se om det er andre ting i ABS-systemet som er galt. Lyder når ABS slår inn er normalt,det du hører er at ventilene åpner og stenger for trykket.

 

Parkbremsbånd er enkelt å skifte,skru av hjullnavet,så blir det bra plass. Men husk å skru til navet med korrekt moment! I navet sitter hjullageret.

 

Vedr oljelekkasjen til pluggene er det som nevnt her skift av tetningene rundt røra,i tillegg kan du også ha på litt silikon i toppen av hullet når toppdekselet er mont.

 

Ved skift av plugger bør også kabler skiftes samtidig om du har fusk.

Dersom du har brennmerke på pluggene du skiftet ut (blir som regel en svart strek på siden) skift kabler samtidig. Samme gjelder om bare kabler skal skiftes pga fusk,skift da pluggene også.

Har vært borti mange sånne biler hvor kundene har skiftet kun plugger først og kabler etterpå,og ender da opp med å måtte skifte begge deler igjen samtidig.

Anbefaler orginale plugger,og skru godt nok til!

 

Ang sentrallås,virker den med bryteren inne på døra?

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet motor i et par biler, men aldri skrudd nå særlig på selve motoren, hvor vanskelig er det å skifte pakningen for tennpluggene?

 

Hehe, ja merket at blinklysene ikke passet, men med litt makt så gikk det;)

 

Blir skifting av håndbrekket om noen uker, så sabla mye jobb for tia, håper det er så enkelt som dere får det til å virke;) Men bor i trondheim, og har ikke noe garage eller noen steds å skru:( Eneste er å leie på bensinstasjon men di tar jo 100kr\timen:S

 

Skiftet som sagt pluggene for en stund siden, da satt jeg på orginale, tror jeg ga ca 500 for dem, har vurdert å skifte kablene også, fant dem for 25$ på ebay, mot 1050,- kroner i norge, ebay er tingen:)

 

Sentrallåsen funker når jeg bruker den på innsiden av førerdøra ja, men ikke på fjernkontrollen, og di siste dagene så har jeg ikke fått nøkkelen inn i låsen heller, så enten er det blitt is inni der eller så ha en drittunge puttet noe inni (Bilen står store deler av dagen utafor en barneskole)

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet motor i et par biler, men aldri skrudd nå særlig på selve motoren, hvor vanskelig er det å skifte pakningen for tennpluggene?

 

Hehe, ja merket at blinklysene ikke passet, men med litt makt så gikk det;)

 

Blir skifting av håndbrekket om noen uker, så sabla mye jobb for tia, håper det er så enkelt som dere får det til å virke;) Men bor i trondheim, og har ikke noe garage eller noen steds å skru:( Eneste er å leie på bensinstasjon men di tar jo 100kr\timen:S

 

Skiftet som sagt pluggene for en stund siden, da satt jeg på orginale, tror jeg ga ca 500 for dem, har vurdert å skifte kablene også, fant dem for 25$ på ebay, mot 1050,- kroner i norge, ebay er tingen:)

 

Sentrallåsen funker når jeg bruker den på innsiden av førerdøra ja, men ikke på fjernkontrollen, og di siste dagene så har jeg ikke fått nøkkelen inn i låsen heller, så enten er det blitt is inni der eller så ha en drittunge puttet noe inni (Bilen står store deler av dagen utafor en barneskole)

 

 

:)

 

Skru av toppdekselet så sitter tetningene mont fra baksiden i toppdekselet.

 

Hvilken type fjernkontroll har du?

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må låse opp førerdøren "2 ganger" med nøkkelen for at sentrallåsen skal kobles inn. Vrir du en gang og så tilbake, så låser du opp førerdøren, gjør det samme en gang til, så låser resten av dørene seg opp. Dette er typisk amerikansk og er det fordi at du har muligheten til å sette deg inn i bilen alene i skummle strøk. Kjedelig å ha 4 mekser i bilen når du egentlig hadde tenkt å være aleine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av toppdekselet så sitter tetningene mont fra baksiden i toppdekselet.

 

Hvilken type fjernkontroll har du?

 

Er de disse du mener???

 

skann0001.jpg

 

skann0003.jpg

 

Bilder fra Haynes boken...

Chrysler Stratus 2.0 97mod.

Suzuki Baleno 1.6 00mod.

Opel Kadett C 2.0S 79mod.

Saab 900 84 mod. X. 2.Mazda 323 84 mod. X. 2.Daihatsu Cuore 97 mod. X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår