Gå til innhold

Vis deres kunnskaper om motor.

Ranger emnet


OlleellO

Anbefalte innlegg

Originally posted by TurboDad

 

Hva har dette med kjøreegenskaper å gjøre da?

 

 

 

Bilteknikkeren skrev "sett at du vil at den skal være lettest mulig, ha best effekt "

 

Klart en 3 liters motor har ikke samme potensiale som en 8r på f.eks 8 liter... Men en 6r kan bli lettere, og er trolig ganske optimalt med tanke på vekt\effekt på bane, selvom det her blir svæært forskjellig alt etter hvior den skal brukes (rask bane, svingete bane osv)...... Men det var motor det var snakk om nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En av faktorene som kanskje har mest å si for effekt kurven på en motor er styring av ventiler og tenning.

En kvass kam på en trimmet NA motor vil ha løft og åpningstider optimalisert for WOT på øverste delen av turtallsregisteret men har også samme ventilløft på 1000 rpm som langt fra er optimalt.

 

VTEC, VVT og andre systemer løser dette delvis ved å ha flere profiler på kammene som setter inn ved gitte turtall.

BMW har vel også et system som gir en mer kontinuerlig endring i løft enn de faste profilene i eks. VTEC.

 

At en V8 har mye moment på lave turtall er jo enkelt forklart med det høye motorvolumet og ikke 2-ventilers teknikk og støtstenger.

En 1.6 liters VTEC motor har jo mere moment pr. liter på lave turtall en mange amerikanske V8 takket være teknologi fra den riktige siden av 50-tallet.

 

Lotus driver og eksperimenterer med hydrauliske ventiler hvor løft og duration kontinuerlig skiftes over hele turtallsregisteret. De påstår da å kunne få en helt flat momentkurve fra 1000 - MAX rpm i ottomotorer da volumetrisk effektivitet vil være på 100% ved alle turtall så lenge innsug og avgassiden har kapasitet til dette.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotus driver og eksperimenterer med hydrauliske ventiler hvor løft og duration kontinuerlig skiftes over hele turtallsregisteret. De påstår da å kunne få en helt flat momentkurve fra 1000 - MAX rpm i ottomotorer da volumetrisk effektivitet vil være på 100% ved alle turtall så lenge innsug og avgassiden har kapasitet til dette.

 

Nå er vel ikke dette akkurat nyheter da. Dette er jo allerede prøvd i formel 1, og da med trykkluft, ikke olje, som blir for treg ved høye turtall.

Dette er jo en fordel fordi du også kan bruke det som desmodromikk, altså at du ikke trenger ventilfjærer.

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en motor har bra varmetap. Det er helt vilt hva som går bort i varme osv osv. Den mest effektive organismen er deg selv. Den bruker bare en brøkdel av energien til å f.eks forflytte deg i motsetning til en bil som skal gjøre det samme.

 

Men snakk om varmetap. Bilhøytalere har jo en virkningsgrad mellom 1 og 2 % 98-99% er rent varmetap.. Det er effektivt det!

For å spore litt av :P

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

BMW har vel også et system som gir en mer kontinuerlig endring i løft enn de faste profilene i eks. VTEC.

 

Dei har vell faktisk tatt det så langt, at det ikkje er gassspjeld på motoren lenger, men bruker ventilene til å styre mengden luft til syliderenne.

 

Ivertfall sånn eg har forstått det. Rett meg viss eg er heilt på jordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

desuten så kan du ikke samenligne bilhøytalere inn i dette, da disse kun forbruker effekt. de produserer ikke effekt slik motorer gjør :) Det eneste effekten som "produseres" er lyden fra den, men det er egentlig et forbruk av effekt.. varmen fra høyttalere produseres på grunn av at membrannen flytter på luften..

 

http://www.bilteknikeren.net

 

Motorer produserer ikke effekt, de tar en brøkdel av energien i drivstoffet, og gjør den om til bevegelses energi. resten av energien blir til varme osv.

 

Høyttalerene tar energien sin fra strømmen i kablene, og gjør den om til litt lyd og resten varme osv.

 

Synes ikke sammenlingningen var så dårlig jeg...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

jeg skrev at alt er en misstolkning av fakta... er vel ikke noe vits i å prøve å forklare noe du ikke vil forstå alikevel (siden du tar dette vrøvlet for god fisk)..

 

Jøss, så intelligent og beskjeden du er da ?

Jeg og resten av forumet hadde helt sikkert ikke forstått et eneste ord av den forklaringen din da du helt klart er mer intelligent enn oss. Det var enda bra at du forklarte hva KiloWatt er, samt resten av det du fant i Naturfagboka fra barneskolen.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

jeg skrev at alt er en misstolkning av fakta... er vel ikke noe vits i å prøve å forklare noe du ikke vil forstå alikevel (siden du tar dette vrøvlet for god fisk)..

han nevner også at effekten måles i kilo watt, og det er jo bare såååå idiotisk sagt.. den måles nemmelig i watt, men for å slippe å si 100 000 watt, så sier vi heller 100 kilowatt... eller 100 000 000 watt er en megawatt.. men men..

Så nar folk sier men veier bilen i kg så er det feil og da?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår