Gå til innhold

Kjøpt en bruktbil, manglende EU-kontroll

Ranger emnet


Straydog

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om å få heve kjøpet. Si at han skal ta med pengene og møte deg et sted, så får du pengene tilbake og han får bilen.

Uten å ha sjekket det gjetter jeg vel på at det tilslutt blir du som må betale bilens ubetalte regninger? I tillegg må den godkjennes, noe som sikkert ikke blir gratis. Og da kan fort de 3000,- du "har spart" bli småpenger.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snakket med fyren, og han ble overrasket da jeg sa at jeg hadde snakket med kontrollstasjonen, og at bilen ikke hadde blitt godkjent da han mente den skulle ha blitt det, så han skulle ta seg av saken i morgen tidlig.

 

Har også funnet kvittering på betalt årsavgift. Den lå gjemt mellom masse papirer, så det var ikke så rart at jeg ikke fant den. Ergo har SVV ikke fått med seg at forrige omregistrering er betalt, noe jeg i morgen tidlig skal dra og få fikset. Skal sies at fyren har vært sent ute med det meste, så det er kanskje ikke så rart at det blir hikke i systemene til SVV, men alt skal i utgangspunktet være på stell, så vi får se hvordan morgendagen utfolder seg. :op:

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det hadde han altså ikke.

 

Telefonen hans har vært avslått i hele dag, det samme har konas telefon vært. Siden jeg ikke får tak i fyren, så gir jeg han ut uka til å fikse dette. Gjør han ikke det, så ringer jeg Forbrukerrådet og satser på at de kan hjelpe meg.

 

Noen som vet hvordan saksgangen frem til Forliksrådet funker? Må man gjennom Forbrukerrådet først, eller kan man gå direkte til Forliksrådet? Noen som har erfaringer med denne typen problemer?

 

For the record, jeg er temmelig irritert på både selgeren og meg selv for alt som har skjedd. Dette er første og siste gang at jeg ikke sjekker bilen fullstendig opp hos SVV før jeg går frem, og ikke minst skriver kontrakt. Faen at man må tråkke i salaten selv, før man skjønner hvorfor den blir uspiselig etterpå! Dette får også bli en oppfordring til fremtidige førstegangskjøpere! IKKE GJØR SOM MEG! :op:

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som jeg har sagt til deg, du burde ha lært av mitt kukstykke, menmen :P

 

Du må gjennom Forbrukerrådet for å gå til Forliksrådet ja, som regel gjør Forbrukerrådet sitt beste for å unngå at saken kommer så langt. Framgangsmetoden er som regel at du først blir bedt om å kontakte selger, og gir han en frist. Om denne ikke overholdes bør du skrive et brev (slik at selger ikke kan påstå at han ikke har mottatt noe frist), og gi han nok en frist - om ikke heller denne overholdes, blir først Forbrukerrådet å gjøre noe. Om saken er slik du beskriver vil jeg påstå du har en rimelig sterk sak, til tross for at du ikke har en kontrakt. Ta forøvrig kopi av annonsen om mulig.

Some say he recently nicked an old Vauxhall because he thought it was a Spaceship. A spaceship he plans to use to visit Jupiter ... All we know is, he is not The Stig, he is however The Stig's Norwegian cousin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvordan går det?

Du må ikke gjennom noe forbrukerråd for å sende inn forliksklage men det koster penger, 1500-2000,- ?? og de tar nok ingen sak som ikke har noe papirer så der sliter du nok litt vil jeg tro. Dessuten er det en langtekkelig prosess du gjerne vil unngå.

Det beste er om du kommer denne selgeren i tale.

Finn ut hva det vil koste og få bilen på veien igjen. Sørg for at all kommunikasnon foregår skriftlig om mulig.

 

Og om det så er som en skriver her at du ikke får omregga en bil som er begjært avskilta så er det hvertfall ikke verre enn og levere inn skiltene for å hente de igjen når alle formaliteter er i orden.

VW CADDY 1.9 TDI 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått tak i fyren, og det ser ut som at saken ordner seg nå. Grunnen til at han gikk under jorden var at når han fant ut at bilen ikke var EU-godkjent, så ble han redd og usikker på hva han skulle gjøre. Velvel, fyren var spesiell, så jeg velger å tro han. :D

 

Så... Vi avtalte at han skulle levere salgsmeldingen i morgen, også må jeg bestille time til EU-kontroll. Så får vi se om det ikke blir en løsning nå da... :)

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er nok at at kjøretøyet ikke engang eies av han du kjøpe den av. Slik forsto jeg iallfall innlegget ditt.

 

Du må få tak i den som står som eier i motorvognregisteret. Kun han/hun kan selge deg bilen, dersom ikke annet er avtalt ved kontrakt (noe jeg tviler sterkt på...).

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg krevd kjøpet hevet. Det har du all rett til, ettersom eier har kommet med ukorrekte opplysninger og holdt tilbake opplysninger om kjøretøyet.

 

Få tak i det du kan av opplysninger, kontakt egentlige eier og møt opp på døra til han du kjøpte bilen av. Send han dato og klokkeslett med når du kommer på sms og brev. Si at han skal ha pengene klare. Si at du vil vurdere anmeldelse for svindel/underslag dersom han nekter.

 

Vift med sablene! Er ikke noe verre enn useriøse selgere (og kjøpere).

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene, folkens! Setter pris på det! :)

 

anders mk1: Hehe, takktakk!

 

waxman: Nå har jeg fått ordnet opp i alt, unntatt EU-kontrollen da, så jeg håper jeg kan anse meg som ferdig med saken om noen få dager.

 

Setter bilen på verksted i morgen mens jeg drar på jobb, så får vi se hva som skjer. Lurer på om det lekker olje av toppakningen ved sylinder 3, eller om det bare er oljesøl. EU-kontrollen som var tatt den 30.10 bemerket tre feil, løs kabel ved batteri, frieksosen og bremserørene. I morgen er dagen... :)

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi er ikke ferdige enda...

 

EU-kontrollen ved verkstedet her i Tromsø avdekket ikke mindre enn 11 (ja, ELLVE) 2er-feil. Orker ikke å ramse opp alle, men de verste er oljelekkasje fra motor (sannsynligvis en tettering i toppen), og farlig rust i kanaler ved jekkfestene. Ellers er det foringer og ene bremseskiva bak som må byttes.

 

Det som vil koste mest vil jeg tro blir rustsveisingen. Ellers er det stort sett bare småfeil. Gitt at jeg reparerer bilen da... Skal vente til mandag, slik at jeg får kontrollappen fra forrige kontroll (30. oktober), og muligens bare be et annet verksted om å fikse feilene som er bemerket på den kontrollen, og erklære den godkjent. Noen som vet om dette faktisk går?

 

Bah... Jeg er LEI nå!

1996 Volvo 850 T-5

1993 Volvo 240 GL

[x]1986 Volvo 745 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår